مدیریت محصول - اسپرینت طراحی

مدیریت محصول - اسپرینت طراحی

در مقاله‌ی ششم از مجموعه مقالات مدیریت محصول، بحث طراحی محصول را شروع کردیم و با تفکر طراحی و دو روش IDEO و الماس دوگانه آشنا شدیم. در این مقاله به تفصیل به روش دیگری از تفکر طراحی، یعنی اسپرینت‌های طراحی می‌پردازیم.

اسپرینت طراحی از کجا شروع شد؟

چارچوب اسپرینت طراحی گوگل در سال 2010 توسط "جیک نپ" در یکی از ونچرهای گوگل ایجاد شد و با کتاب " چگونه مشکلات بزرگ را حل کنیم و ایده‌های جدید را فقط در پنج روز آزمایش کنیم" محبوبیت پیدا کرد. جیک نپ از حوزه‌هایی مانند فرهنگ توسعه‌ی محصول Google و کارگاه‌های تفکر طراحی IDEO الهام گرفت. 

اسپرینت طراحی چیست؟

اسپرینت‌های طراحی چارچوبی برای تیم‌ها با هر اندازه‌ای است که می‌توانند مشکلات طراحی را در 2-5 روز حل و آزمایش کنند. ایده اسپرینت از چارچوب Agile سرچشمه می‌گیرد. ایده‌ی تفکر طراحی در IDEO و d.school در استنفورد به وجود آمد. این چارچوب‌ها به لطف تیم‌های Google UX، Google Ventures و Google [x] و تیم‌هایی در سراسر صنعت، توسعه و بهبود پیدا کردند. اسپرینت طراحی یک کارگاه آموزشی پنج روزه، برای پاسخ دادن به سه سوال مهم تجاری از طریق طراحی، نمونه سازی و آزمایش ایده‌ها با مشتریان است:

  1. چه مشکلی را می‌خواهید حل کنید؟
  2. چطور می‌خواهید این را حل کنید؟
  3. چرا این مشکل ارزش حل کردن دارد؟

«چرا» مهم‌ترین سؤال ما در اسپرینت طراحی است، چون به سازمان‌ کمک می‌کند تا ارزش حل مشکل را چه برای سرمایه‌گذاران، چه برای مشتریان بالقوه‌ی جدید درک کند. پاسخ به این سه سوال شفافیت و درک مشترک لازم را برای تبدیل اسپرینت طراحی، به راهی عالی برای شروع یک پروژه ایجاد می‌کند. این روش‌ می‌تواند به همسو کردن یک تیم بر روی مشکل درست برای ارائه‌ی راه‌حل‌های عملی برای چالش‌هایی با دامنه‌ی دقیق کمک کند.

اسپرینت طراحی شش مرحله را دنبال می‌کند: درک، تعریف، طرح، تصمیم‌گیری، نمونه‌ی اولیه و اعتبارسنجی.

فاز درک یا  Understand:

در مرحله‌ی درک، شما یک پایگاه دانش مشترک بین همه‌ی شرکت‌کنندگان ایجاد خواهید کرد. با استفاده از روش صحبت‌های رعدوبرقی (Lightning Talk)، کارشناسان متخصص از سراسر کسب‌وکار دعوت می‌شوند تا فضای مشکل را از جنبه‌های تجاری، کاربر، رقیب و فناوری توضیح دهند.

بعضی از روش‌های مورد استفاده در فاز درک:

  • Affinity Mapping
  • How Might we
  • Use Journey Mapping
  • Experience Mapping
  •   How Might we Voting
  • User Interviews
  • Empathy Building Exercises
  • Abstraction Laddering
  • Affinity Clustering 
  • Rose, Bud, Thorn
  • Importance/Difficulty Matrix
  • Job stories
  • The Iceberg Canvas

فاز تعریف یا  Define:

در مرحله‌ی تعریف، تیم هر آنچه را که در مرحله درک آموخته، ارزیابی کرده و بر روی یک تعریف مشترک تمرکز می‌کند. روش‌های این مرحله با ترسیم آینده، ما را به تعریف مشکل درست و همچنین اهداف، معیارهای موفقیت و سیگنال‌ها می‌رساند.

بعضی از روش‌های مورد استفاده در فاز تعریف:

  • Success Metrics & Signals
  • Design principles
  • The Golden Path
  • Future Press Release
  • Business Model Canvas
  • Assumptions Mapping
  • Insights, Questions, Ideas
  • Consider Everything At Once
  • Pick A Target
  • Personality Sliders

فاز طرح یا  Sketch:

در این مرحله اعضای تیم به صورت فردی ایده‌هایی را تولید کرده و به اشتراک می‌گذارد. سپس هر فرد ایده‌ای را برای بررسی و اضافه کردن جزییات بیشتر انتخاب می‌کند. در نهایت تیم، ایده‌ها را غربال کرده تا به یک راه حل مناسب و منحصر به فرد برسد.

بعضی از روش‌های مورد استفاده در فاز اسکچ:

  • The Warm up: Comparable Problem
  • Boot Up Note Taking
  • Crazy 8’S
  • Crazy 8’S Sharing And Voting
  • Solution Sketch

فاز تصمیم‌گیری یا  Decide:

در مرحله‌ی تصمیم گیری، تیم طراحی اسپرینت جهت یا مفهومی را که قرار است نمونه‌ی اولیه شود، نهایی می‌کند. هر شرکت‌کننده طرح راه‌حل خود را به اشتراک می‌گذارد و تیم از طریق تمرین‌های تصمیم‌گیری بر روی یک ایده به اجماع خواهد رسید.  

بعضی از روش‌های مورد استفاده در فاز تصمیم:

  • Present Solution Sketches
  • Assumptions And Sprint Questions
  • Dot Vote
  • Silent Review And Vote
  • Decision Matrix
  • Heatmap Voting
  • Note And Vote
  • Rumble Or All-in-one
  • Action Planning

فاز نمونه‌ی اولیه یا  Prototype:

در مرحله‌ی نمونه‌سازی، تیم اسپرینت طراحی با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا یک نمونه‌ی اولیه از مفهوم توافق شده ایجاد کنند. این نمونه برمبنای تصمیمات پیشین، در مورد اینکه دقیقاً مفهوم چیست و شامل چه چیزی است، تولید می‌‎شود. هدف از این مرحله ایجاد یک نمونه‌ی اولیه است که به اندازه کافی واقعی باشد تا بتوان آن را اعتبار سنجی کرد.

در زمینه‌ی طراحی اسپرینت، ما از کلمه‌ی "نمونه‌ی اولیه" به روشی کمی متفاوت از توسعه‌ی محصول استاندارد استفاده می‌کنیم. نمونه‌ی اولیه‌ی طراحی اسپرینت، نمایی از تجربه‌ای است که شما در مرحله‌ی طرح تصور کرده‌اید. شما در حال ساختن نمونه‌ی اولیه‌ای هستید که به اندازه‌ی کافی برای دریافت پاسخ معتبر از یک کاربر بالقوه، در مرحله‌ی اعتبارسنجی واقعی باشد. این به معنای ترسیم جریان دقیق برای تجربه و ساختن مراحلی است که می‌خواهید تست کنید، اما نیازی به ساخت یک بک‌اند کامل کاربردی یا حل هر مساله‌ی پیچیده در محصول نیست.

شما می‌توانید نمونه‌ی اولیه‌ی خود را به عنوان یک تست برای ارزیابی یک فرضیه در نظر بگیرید، یعنی باید به طور انتقادی در مورد آنچه که می‌خواهید بسازید، فکر کنید تا بازخورد مورد نیاز خود را برای تأیید یا رد فرضیه‌ی خود دریافت کنید. توجه کنید که هر چیزی را، اگر به وضوح ترسیم شود، می‌توان در یک روز نمونه‌سازی کرد.

بعضی از روش‌های مورد استفاده در فاز نمونه‌سازی:

  • Storyboard
  • Assign Tasks
  • Prototyping Tools
  • Tips For Prototyping Stage
  • Create A Kanban Board
  • Narrate The Storyboard
  • Instant Collaboration Using Mural Or Google Docs
  • Prototyping With Version Control
  • Prototype Playback
  • Why, How, Prototype, Iterate

فاز اعتبارسنجی یا   Validation:

در مرحله‌ی اعتبارسنجی، تیم اسپرینت طراحی، مفهوم اولیه‌ی محصول را در مقابل کاربران قرار می‌دهد و از کاربرانی که با  این نمونه تعامل دارند، بازخورد جمع‌آوری می‌کند و بررسی‌های امکان‌سنجی فنی و ذینفعان را انجام می‌دهد. در بخش مربوط به کاربران باید به سه سوال اساسی پاسخ داد:

  • کاربران در نمونه‌ی اولیه چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند؟
  • آنها دوست دارند چه چیزی را بهبود بخشند؟
  • آیا راه حل به طور کلی نیازهای آنها را برآورده می‌کند؟ 

ذینفع کلیدی پروژه‌ها اغلب کسی است که درباره‌ی تخصیص منابع مالی و غیرمالی به ایده‌ها تصمیم می‌گیرد. این شخص ممکن است مدیر تیم  یا مدیر عامل شرکت باشد. بررسی و تایید آنها برای موفقیت اسپرینت ضروری است. در بحث امکان‌سنجی فنی مهم است بدانیم آیا ایده‌های طراحی شده، با ظرفیت فنی تیم مطابقت دارد یا فراتر از آن است؟ یک بررسی مهندسی می‌تواند به تیم کمک کند تا کار را بهینه انجام دهد و راه حل‌های بالقوه را بررسی کند. در نهایت شما اسپرینت خود را با مفهومی که به‌خوبی اعتبارسنجی شده به پایان می‌رسانید. چه این مفهوم معتبر باشد، چه نیازمند بازبینی، در هر صورت شما محصول خود را بهتر شناخته و پیشرفت کرده‌اید.

بعضی از روش‌های مورد استفاده در فاز اعتبارسنجی:

  • Usability Study
  • Cognitive Walkthroughs
  • Stakeholder Review
  • Technical Review
  • Sprint Conclusion: Recap And Next Steps
  • Recruit Interview Subjects 
  • Plan The Interview
  • Master The Interview
  • Conduct The 5 Act Interview
  • Score The Interview

در این مقاله با کلیت اسپرینت طراحی، فازهای آن و روش‌های نتیجه‌گیری از هر فاز آشنا شدیم. در مقالات آینده درباره‌ی اسپرینت‌های طراحی به جزییات بیشتر و مفاهیم عمیق‌تری خواهیم پرداخت.

شنیدن این اپیزود از رادیوفول‌استک را به شما پیشنهاد می‌دهیم

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس