مصطفی اجل‌لوییان

گفتگو با مصطفی اجل‌لوییان

متخصص یادگیری ژرف، پردازش متن و پردازش زبان طبیعی

00:00:00 00:00:00 playerbar-podcast-background podcast-playbar-timeline-background
00:00:00 00:00:00
تیر 1397 هوش مصنوعی
امتیاز این اپیزود
2175 score-svg-img
با «دنبال کردن» دسته‌بندی‌ها از انتشار محتواهای موردعلاقه‌تان در تمام بخش‌های سکان ‌آکادمی مطلع می‌شوید.
هوش مصنوعی هوش مصنوعی

معرفی اپیزود

مصطفی اجل‌لوییان اکثر تخصص‌های خود را در زمینهٔ هوش مصنوعی و موضوعات مرتبط با آن کسب کرده و این در حالی است که وی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه کاشان در زمینهٔ نرم‌افزار با تمرکز بر مسأله شناسایی حروف فارسی (Farsi OCR) گرفت سپس دورهٔ کارشناسی ارشد را در دانشگاه تهران در شاخهٔ هوش ماشین و رباتیک با محوریت «یادگیری و تقلید حرکات پِریودیک توسط ربات» گذراند.

وی در حین تحصیل به صورت پاره‌وقت با بنیاد سِپنتا بر روی پروژه‌های شناسایی حروف، تشخیص پلاک و دیگر پروژه‌های پردازش تصویر همکاری داشت و پس از اَپلای برای دانشگاه EPFL سوئیس، شروع به گذراندن دورهٔ دکترا در شاخهٔ رباتیک با محوریت «راه رفتن ربات‌های چهارپا در محیط‌های نامسطح» کرد و پس از پایان این مقطع از تحصیلات آکادمیک، ایشان یک دورهٔ کوتاه پَسا-دکترا در زمینهٔ همکاری انسان و ماشین برای جابه‌جایی اشیاء در حین راه رفتن گذراند.

در سال ۲۰۱۶، وی به شرکت فناوری Swisscom پیوست تا در زمینهٔ استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش بهره‌وری سیستم‌های داخلی این شرکت کمک کند و در حال حاضر نیز زمینهٔ فعلی کارش پردازش متن، پردازش زبان طبیعی، یادگیری عمیق و اِستک کامل یک سیستم پردازش متن در محیط به اصطلاح اینداستریال (صنعتی) می‌باشد.

امتیاز این اپیزود
2175 score-svg-img
با «دنبال کردن» دسته‌بندی‌ها از انتشار محتواهای موردعلاقه‌تان در تمام بخش‌های سکان ‌آکادمی مطلع می‌شوید.
هوش مصنوعی هوش مصنوعی

بسیار بسیار خوشحال شدم از شنیدن صدای دوست عزیزم دکتر اجل لوییان که البته حق استادی به گردن من دارند! امیدوارم که مثل همیشه موفق باشید.

از اقای دکتر بپرسید بهترین سیستم عامل برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین کدوم هست؟

ممنون از تیم سکان آکادمی -از کجا شروع کنم؟ -کتاب های خوب در این زمینه؟ -ترجیح میدن در داخل ایران فعالیت کنند یا در خارج ایران؟ -آینده شغلی این کار؟ -حداقل حقوق دریافتی در این رشته؟

سلام و وقت بخیر خدمت همه دوستان از مهندس مصطفی اجل‌لوییان چند سوال داشتم که ممنون میشم با حوصله و دقیق جواب بدن برادر زاده‌ای دارم که الان ۱۳ سالشه و دخترم هست ذهن خوبی داره و با توجه به خصوصیات و استعدادش میتونه یه برنامه‌نویس خوب بشه حالا سوالم اینجاست: برای برنامه‌نویس شدن داخل دبیرستان چه رشته‌ای بره بهتره؟ فنی حرفه‌ای هنرستان ریاضی؟ و بعد برای رشته دانشگاهی برای کارشناسی چه رشته‌ای انتخاب کنه کاربردی‌تره؟ داخل ایران کدوم کاربردی‌تره و خارج چطور و بعد ارشد کدوم گرایش رو بره بهتره؛ میدونم که همه گرایش‌ها بسته به علاقه میتونه موفق بشه و تا اون موقع شرایط تغییر میکنه ولی مثلا من میگم بره رشته ریاضی که پایه ریاضیش قوی بشه و بعد مهندسی کامپیوتر بره و بعد ارشد گرایش نرم‌افزار (سخت افزار رو بزارید کنا) از طرفیم میگم بره فنی و رشته کامپیوتر زودتر و بهتر با مباحثی که در آینده باهاش درگیر میشه آشنایی پیدا میکنه مجبورم از آدمای مختلف نظر بگیرم ممنون از پاسخی که میدید تشکر از مهمان عزیز و سایت سکان آکادمی و آقای مرادی

سلام و درود فراوان به شما اقای مرادی و اقا دکتر از ایشان بپرسید که ایا یادگیری ساختمان داده به تنهایی برای یادگیری هوش مصنوعی و اقسام ان مثل ماشن لرنینگ و دیپ لرنینگ و دیتا ماینینگ کفایت می کند یا باید طراحی الوریت هم بلد بود؟

سلام لطفا از اقای دکتر بپرسید من توی مباحث ml سعی می کنم الگوریتم های معروف رو برای یادگیری بهتر اول خودم پیاده سازی کنم و بعد که نحوه کار رو فهمیدم از پکیج های اماده استفاده کنم که این کار وقت زیادی می بره . ایا این کار کمکی می کنه یا فقط مفهوم الگوریتم رو متوجه بشم و از پکیج ها استفاده کنم پی نوشت : چند تا از این الگوریتم ها رو تونستم و چند تای دیگه هم تا یه جاهایی رسوندمش

لطفا از ایشون درمورد تفاوت data engineer و data science و data analyzer بپرسید...اینکه اصلا فیلد های متفاوتی هستند؟...اگر متفاوتند بازار کار کدوم بهتره و چقدر یادگیریشون طول میکشه و کدوم اینده بهتری داره

لطفا یک roadmap از ایشون برای افراد کاملا مبتدی بخواهید که چه مباحثی رو باید بخونن؟ از کل به جز بخونن یا از جز به کل؟ آیا لازمه اوایل راه روی جزئیات هر مبحث وسواس نشون بدن؟

تشکر از انتخاب مهمان خوبتون

سلام اقای مرادی و دکتر اجل لوییان لطفا بپرسید که ایا با دانش هوش مصنوعی امکان رمزنگاری و رمزگشایی وجود دارد ایا با این دانش امکان ایجاد روش جدید رمزنگاری مثل روش AES وجود دارداگه هست چطور؟

online-support-icon