تست درخت (tree testing) چیست؟

تست درخت (tree testing) چیست؟

روش‌های تحقیق UX (UX research methods)، روش‌هایی برای ایجاد بینش در مورد کاربران، رفتار، انگیزه‌ها و نیازهای آن‌هاست. می‌توانید از روش‌های مختلف تحقیق کاربر برای شناسایی چالش‌ها و فرصت‌ها برای بهبود تجربه کاربر، از جمله مصاحبه‌های‌ کاربر (user interviews)، پرسشنامه‌ها (surveys)، گروه‌های تمرکز (focus groups)، مرتب‌سازی کارت (card sorting)، تست‌ کاربردپذیری (usability testing)، تست درخت (tree testing) و موارد دیگر استفاده کنید.

تست درخت (tree testing) به شما می‌گوید که افراد چقدر راحت می‌توانند اطلاعات را در وب سایت شما پیدا کنند و دقیقاً کجا گم می‌شوند. در این مقاله مفصل به این روش تحقیق کاربر می‌پردازیم تا یاد بگیریم چگونه می‌تواند در ایجاد تجربه‌کاربری بهتر کمک کند.

بازدیدکنندگان وب سایت شما برای انجام کارها به معماری اطلاعات شما، نحوه برچسب‌گذاری و سازماندهی محتوای شما متکی هستند.

تست‌ درخت می‌تواند به سوالاتی مانند:

  • آیا برچسب‌های من برای مردم معنا دارد؟
  • آیا محتوای من به طور منطقی برای افراد گروه‌بندی شده است؟
  • آیا افراد می‌توانند اطلاعات مورد نظر خود را به راحتی و به سرعت پیدا کنند؟
  • اگر نه، چه‌چیزی اقدام آن‌ها را متوقف می‌کند؟
تست درخت

تست درخت (tree testing) چیست؟ 

تست درختی یک روش تحقیق UX است که به شما این امکان را می‌دهد تا سلسله مراتب و قابلیت یافتن موضوعات را در یک وب سایت یا برنامه ارزیابی کنید. این یک مرحله مهم در تحقیقات شما است. در یک تست درخت، به شرکت کنندگان یک نسخه متنی از سلسله مراتب سایت ارائه می‌شود و از آن‌ها خواسته می‌شود که یک سری کارها را انجام دهند. هدف نهایی در پاسخ به این سوال خلاصه می‌شود: "آیا کاربران می‌توانند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند؟"

تست درخت یک تمرین بسیار ارزشمند برای دریافت دید واضحی از آنچه کاربران واقعی به عنوان موضوعات در پیمایش یک وب‌سایت انتظار دارند و اینکه چگونه این موضوعات از اولیه به ثانویه دسته‌بندی می‌شوند، است.

تست درخت که گاهی اوقات به عنوان "مرتب سازی کارت معکوس" استفاده می‌شود، ساختار طبقه بندی سلسله مراتبی به نام درخت را ارزیابی می‌کند.

با واداشتن شرکت‌کنندگان به یافتن مکان‌های موجود در درخت و پرسیدن اینکه کجا کلیک می‌کنند، می‌توانید بینش‌هایی درباره ترتیب موضوعات و تلاش برای دستیابی به یک هدف را پیدا کنید.

عنوان تبلیغ: دوره‌ی آموزش طراحی تجربه‌ی کاربری (UX)

مزایای تست درخت (tree testing) در UX   

تست درخت روشی عالی برای ارزیابی اثربخشی سلسله مراتب ناوبری وب‌سایت یا برنامه شما در اوایل فرآیند طراحی است. داده‌های جمع‌آوری‌شده از یک تست درخت به شما کمک می‌کند تا بفهمید که کاربران چگونه در سایت شما حرکت می‌کنند تا بتوانید محتوای خود را بهتر سازماندهی کنید.

مزایای تست درخت در طراحی

برخی از مزایای کلیدی تست درخت (tree testing) این است که می‌توانید:

  • کاربرد‌‌پذیری ناوبری خود را آزمایش کنید.
  • اثربخشی ناوبری خود را ارزیابی کنید.
  •  برچسب‌گذاری و زبان مورد استفاده در وب‌سایت یا برنامه خود را ارزیابی کنید.
  • بینش را در مورد مدل‌های ذهنی کاربر جمع‌آوری کنید. 
  • قبل از طراحی ایده‌ها را تایید کنید.
  • مسائل را برای تکرار اولویت‌بندی کنید.

تست درخت به شما کمک می‌کند تا اطلاعاتی را در مورد مدل‌های ذهنی افراد از یک محصول و اینکه آن‌ها چگونه به طور طبیعی در مورد بررسی آن محصول فکر می‌کنند، جمع‌آوری کنید.

تست درخت که توسط رهبر طراحی Donna Spencerپیشگام بود، ابتدا روی کاغذ و با استفاده از کارت‌های مشخص انجام شد. از این نظر، تست درخت بسیار شبیه نمونه‌سازی کاغذی (paper prototyping) است. انجام هر دو روش آسان است و به شما اطلاعات عملی برای بهبود UX محصول خود می‌دهد.

نمونه‌های تست درخت (tree testing)

 قبل از اینکه به نحوه انجام تست درخت بپردازیم، بیایید به چند نمونه از نحوه استفاده از این تست نگاهی بیندازیم:

  • یک سرویس پخش تلویزیونی ممکن است موظف شود به شرکت‌کنندگان مکان‌هایی را که می‌توانند برنامه حساب خود را برای افزودن دستگاه‌های بیشتر ارتقا دهند، تعیین کنند.
  • یک فروشگاه خواربارفروشی آنلاین می‌تواند از کاربران بخواهد نحوه تغییر زمان تحویل خود را پیدا کنند یا روش پرداخت جدیدی اضافه کنند.
  • یک سرویس اتوبوس ممکن است هدف شرکت کنندگان را پیدا کند که کجا می‌توانند اتوبوس بعدی را در ایستگاه محلی خود ببینند.
  • یک شرکت فناوری ممکن است از کاربران بخواهد که به صفحه تنظیمات لپ‌‍تاپ خود بروند و محل تغییر محافظ صفحه نمایش خود را پیدا کنند.

من فکر می‌کنم بسیاری از طراحان پیچیدگی طراحی ناوبری را دست کم می‌گیرند. حتی اگر از قبل نیز یک الگوی استاندارد دارید که از آن استفاده می‌کنید، طراحی اطلاعات می‌تواند ناوبری شما را بسازد یا مختل کند.

اکنون که می‌دانید چرا تست درخت مهم است، بیایید بررسی کنیم که چگونه می‌توانید از این روش برای ایجاد تجربیات کاربری بهتر استفاده کنید.

تست درخت (tree testing) برای چه استفاده می‌شود؟ 

تست درختی برای ارزیابی قابلیت یافتن، برچسب‌گذاری و معماری اطلاعات یک وب‌سایت یا اپلیکیشن استفاده می‌شود. با تست درخت، می‌توانید مشکلات ناوبری را زود تشخیص دهید و بهبودهایی را انجام دهید تا مطمئن شوید کاربرانتان می‌توانند به سرعت اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند.

تست درخت می‌تواند به شما کمک کند تا ایده‌ها را قبل از طراحی اعتبار سنجی کنید و می تواند یک پیگیری عالی برای مرتب سازی کارت باشد. در حالی که مرتب‌سازی کارت به شما بینشی درباره نحوه گروه‌بندی و برچسب‌گذاری ایده‌ها توسط افراد می‌دهد، آزمایش درختی به شما امکان می‌دهد که معماری اطلاعات را آزمایش و اعتبار سنجی کنید.

به طور خاص، تست درخت می‌تواند به شما کمک کند به سؤالاتی مانند:

  • آیا کاربران می‌دانند که چگونه بر اساس برچسب‌های ارائه شده در سایت شما حرکت کنند؟
  • آیا محتوای شما به صورت منطقی گروه‌بندی شده است؟
  • آیا کاربران می توانند اطلاعات مورد نظر خود را به راحتی و به سرعت پیدا کنند؟
  • اگر نه، چه چیزی آنها را از یافتن اطلاعات مورد نیازشان باز می دارد؟

در مقاله‌ی 8 مرحله‌ی اجرای تست درخت (tree testing)، فرآیند گام‌به‌گام آماده‌سازی و اجرای جلسه تست درخت مطرح شده اند.

معایب تست درخت 

درست مانند تمام روش‌های تحقیقUX، تست درخت نیز محدودیت‌هایی دارد. یکی از مزایای تست درخت، تمرکز شدید آن بر ارزیابی IA و ناوبری است، اما این می‌تواند یک نقطه ضعف نیز باشد.

با این حال، با تکمیل تست درخت با انواع تحقیقات اضافی، مانند مرتب‌سازی کارت یا تست کاربردپذیری اولیه(basic usability testing)، می‌توان این موضوع را به راحتی کاهش داد تا تصویر وسیع‌تری از هر گونه مشکل در طراحی و ساختار سایت شما ایجاد شود.

در حالت ایده‌آل، تست درخت یکی از روش‌های تحقیقاتی متعددی است که در کنار هم برای به دست آوردن یک دید کلی از تمام زمینه‌های طراحی شما استفاده می‌شود. اگر نمی‌توانید تحقیقات بیشتری انجام دهید، توصیه می‌کنیم با گنجاندن سؤالات بعدی پس از تست درخت یا به سادگی از کاربران بخواهید نظرات و بازخوردهای بیشتری را به اشتراک بگذارند، جبران کنید.

 

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد؛ می‌توانید در مقاله‌ی تست درخت در مقابل مرتب سازی کارت ، بررسی کنید که کدام روش برای تحقیقات کاربر شما مناسب تر است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس