تست درختی در مقابل مرتب سازی کارت

تست درختی در مقابل مرتب سازی کارت

اگر یک پروژه تحقیقاتی کاربر را آغاز می‌کنید، همواره با مسئله ی انتخاب بین تست درختی یا مرتب‌سازی کارت رو به رو می‌شوید. در این مقاله، به جزئیات هر دو روش تحقیق، شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها و زمان استفاده از آن‌ها خواهیم پرداخت، پس با من در این مقاله همراه باشید.

اکنون زمان شروع تحقیقات کاربر است، اما آیا باید با تست درختی پیش بروید یا مرتب‌سازی کارت (کارت سورتینگ)؟ روی کاغذ، آن‌ها شبیه به هم به نظر می‌رسند، اینطور نیست؟

تست درختی (Tree testing) چیست؟ 

تست درخت که به عنوان مرتب سازی کارت معکوس نیز شناخته می‌شود، یک روش تحقیق UX است که برای ارزیابی قابلیت یافتن محتوا در یک وب‌سایت یا برنامه و ارزیابی ساختار سایت پیشنهادی استفاده می‌شود. در یک تست درختی، به کاربران یک نسخه متنیِ ساده شده از معماری اطلاعات (Information architecture) سایت در قالب یک ساختار طبقه‌بندی سلسله مراتبی به نام درخت، داده می‌شود. سپس، از آنها خواسته می‌شود که مجموعه‌ای از وظایف را با آن اطلاعات تکمیل کنند. توانایی آن‌ها در تکمیل وظایف و سهولت موفقیت آنها به نوبه خود، تعیین می‌کند که سازماندهی و اصطلاحات سایت چقدر موثر هستند.

مرتب‌سازی کارت (Card sorting) چیست؟

مرتب سازی کارت یا همان کارت سورتینگ، یک روش تحقیقاتی UX است که در آن شرکت‌کنندگان، ایده‌ها یا اطلاعات را بر اساس آنچه که برایشان طبیعی است، در دسته‌های مختلف گروه‌بندی می‌کنند. بسته به اینکه مطالعه به صورت حضوری با کارت‌های کاغذی انجام می‌شود یا به طور مجازی با استفاده از ابزار مرتب‌سازی کارت دیجیتال، انواع مختلفی از آن وجود دارد. هدف از یک جلسه مرتب سازی کارت، این است که بفهمید مخاطب هدف شما چگونه فکر می‌کند، احساس می‌کند و اطلاعات ارائه شده به خودش را درک می‌کند. با استفاده از نتایج، محققان UX می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد معماری اطلاعات وب‌سایت، گروه‌بندی محتوا و تصمیمات برچسب‌گذاری بگیرند.

مرتب‌سازی کارت، یک تمرین عالی برای درک مدل‌های ذهنی کاربران و راهی مفید برای زیر سوال بردن تعصبات و اعتبارسنجی اطلاعات با افراد واقعی است.

تفاوت بین تست درختی و مرتب‌سازی کارت چیست؟

در حالی که مرتب‌سازی کارت همان هدف طبقه‌بندی محتوا را با تست درختی دارد، هر روش از دیدگاه متفاوتی به این موضوع می‌پردازد و در مراحل مختلف در طول فرایند تحقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم تست درختی و هم مرتب‌سازی کارت در تحقیقات UX جایگاهی دارند، اما دانستن زمان و زمینه مناسب برای استفاده از هر روش مهم است. هنگام انجام تحقیقات کامل کاربر، مرتب‌سازی کارت و تست درختی به طور موثر کار می‌کنند. برای مثال، ابتدا ایده‌هایی در مورد چگونگی ساختار معماری اطلاعات (Information architecture) خود از طریق مرتب‌سازی کارتِ باز (Open card sorting) جمع‌آوری کنید، سپس اعتبار معماری اطلاعات پیشنهادی را از طریق تست درختی یا مرتب‌سازی کارتِ بسته (Closed card sorting) تایید کنید.

مشابه مرتب‌سازی کارتِ بسته، تست درختی می‌تواند برای ارزیابی یک معماری اطلاعات موجود استفاده شود، بنابراین معمولا از آن‌ها پشت سر هم استفاده می‌شود. از مرتب‌سازی کارتِ باز برای تولید ایده استفاده می‌شود و پس از آن، از تست درختی برای آزمایش ایده‌ها استفاده می‌شود.

تفاوت کلیدی بین تست درختی و مرتب‌سازی کارت، این است که تست درختی برای یک هدف خاص‌تر مناسب است. برخلاف مرتب‌سازی کارت که می‌تواند ایده‌ها را تولید کند، مدل‌های ذهنی کاربر را ارزیابی کند، یا مفاهیم یا   معماری اطلاعات را تایید کند، نقطه قوت تست درختی در تمرکز شدید آن بر ارزیابی سلسله مراتب سایت است.

مزایای تست درختی در تحقیقات تجربه کاربری

تست درختی فواید زیادی دارد، برخی از آنها با مرتب‌سازی کارت هماهنگ هستند و برخی منحصر به فرد هستند. این یک راه مفید برای بررسی ایده‌ها قبل از صرف منابع زیاد در طرح‌ها است و همچنین یک پیگیری ایده‌آل برای مرتب‌سازی کارتِ باز، به عنوان راهی برای اعتبارسنجی بینش‌هایی که به دست آورده‌اید است.

تست درختی فواید زیادی دارد، برخی از آنها با مرتب‌سازی کارت‌ها هماهنگ هستند و برخی هم منحصربه‌فرد. این یک راه مفید برای بررسی ایده‌ها قبل از صرف منابع زیاد در طرح‌ها است و همچنین یک پیگیری ایده‌آل برای مرتب‌سازی کارتِ باز است، به عنوان راهی برای اعتبارسنجی بینش‌هایی که به دست آورده‌اید.

در مرتب‌سازی کارت بسته، شما فقط می‌توانید یک سطح از دسته‌بندی را داشته باشید، اما در تست درختی می‌توانید چندین سطح پیمایش را در درون خود داشته باشید.

برخی از مزایای کلیدی تست درختی این است که می‌توانید:

  • قابلیت استفاده ناوبری خود را آزمایش کنید 
  • اثربخشی ناوبری خود را ارزیابی کنید 
  • برچسب‌گذاری و زبان مورد استفاده در وب‌سایت یا برنامه خود را ارزیابی کنید 
  • در مورد مدل‌های ذهنی کاربر بینش جمع‌آوری کنید
  • قبل از طراحی ایده‌ها را تایید کنید 
  • اولویت‌بندی مسائل برای تکرار

اما رایج‌ترین دلیل استفاده از تست درختی، آزمایش کردن نحوه عملکرد معماری اطلاعات است. شما می‌توانید هر گونه مشکل UX را در طول تست درختی شناسایی کنید، داده‌ها را برای محک زدن تست‌های بعدی جمع‌آوری کنید و کشف کنید که تکرار طراحی بعدی باید در کجا متمرکز شود.

 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس