چطور در حوزه طراحی به روز بمانیم؟( قسمت اول)

چطور در حوزه طراحی به روز بمانیم؟( قسمت اول)

وقتی وارد دنیای دوست داشتنی طراحی شدم، یکی از دغدغه هام این بود که یادگیری رو از کجا باید شروع کنم؟ اصلا راهی که میرم درسته؟ راه حلی که اینجور مواقع پیشنهاد میشه اینه که با حرفه ای های جامعه ی طراحی مشورت کن یا یه نقشه ی راه پیدا کن و طبق اون پیش برو! خب درستش هم همینه، آخه من تازه وارد اگه بخوام خودم راه درست رو پیدا کنم حداقلش اینه که احتمالا دیرتر از اون چیزی که برنامه ریزی کردم به هدفم برسم.

اما به نظرم پیدا کردن مسیر درست یادگیری، برای موفق شدن کافی نیست. چون اگه شما فقط به یادگیری اصول اولیه ی طراحی رابط کاربری (UI) و متد های تجربه ی کاربری (UX) اکتفا کنید قطعا بعد از زمان کوتاهی از رقبای خودتون عقب می مونید! آقا اجازه، چاره چیه؟ چاره ی کار، به روز بودنه! 

خب چطور به روز بمانیم؟ در این سری از مقالات سایت سکان آکادمی، با کمک سایراعضای تیم طراحی تصمیم گرفتیم که در حد توانمون به دوستان تازه وارد حوزه ی طراحی کمک کنیم تا اول، مسیر درست رو برای رسیدن به قله ی موفقیت پیدا کنن و دوم، در این مسیر از سایر رقباشون عقب نمون.

منابع مفید برای یادگیری طراحی رابط کاربری 

از اونجایی که در جامعه ی ما به زیبایی بیشتر از کارایی بها داده میشه، تصمیم بر این شد که با معرفی منابعی برای شروع یادگیری طراحی رابط کاربری آغاز کنیم:

1.ابزار طراحی

هر طراح، قبل از هر چیز برای شروع طراحی باید یه ابزار برای خودش انتخاب کنه! 

سوال: حالا به چی می گیم ابزار طراحی؟

پاسخ: به هر چیزی که بتونی با اون طراحی کنی، البته از نوع دیجیتالش، مثلا Paint ویندوز! 

  • Adobe XD (مناسب برای درست کردن نمونه اولیه)
  • Figma ( برای اجرا نیاز به اینترنت دارد! - مناسب برای تیمی طراحی کردن)
  • Sketch (فقط در سیستم عامل مک اجرا میشه!)
  • .....

حالا که با ابزارهای معروف طراحی رابط کاربری آشنا شدید، وقت معرفی منبع برای یادگیریشونه:

البته به نظرم خودتون سریع تر می تونید این ابزار رو یادبگیرید چون واقعا کار باهاشون سادس.

2.اصول طراحی رابط کاربری

کاغذ و قلم ها رو آماده کنین می خوایم در قدم بعدی بریم سراغ یاد گیری اصول طراحی رابط کاربری:

3. منابعی برای ایده گرفتن

  • وب سایت های dribbble و Behanceبرای دیدن و ایده گرفتن از طرح های طراحان برتر دنیا
  • وب سایت Awwwards برای ایده گرفتن از طرح های برتر به اجرا درآمده
  • وب سایت mobbin برای ایده گرفتن از اپلیکیشن های موبایلی

4.تمرین، تمرین،تمرین

حالا دیگه وقتشه دست به کار بشی! بعد از یادگیری هر کدوم از ابزارهای طراحی که در بالا بهشون اشاره شد میتونی طراحی کردن رو شروع کنی. پیشنهاد ما برای این مرحله اینه که با کپی کردن نمونه کارهای طراح های دیگه شروع کنی. شاید با خودن بگی حالا چرا کپی، نمیشه ازشون ایده بگیرم؟ کار نشد نداره ولی پیشنهاد ما اینه برای افزایش سرعت طراحی کردنت و حفظ انرژیت این کا رو انجام بدی، چون ممکنه در ابتدای راه ایده های خوب به سراغت نیان و ناامید بشی و این برای یه تازه کار سم مهلکیه! 

5.بازخورد بگیر

یکی از مواردی که میتونه باعث پیشرفتت بشه اینه که از طرح هات بازخورد بگیری و با کمک طراحای حرفه ای به مرور زمان، ایرادهاش رو برطرف کنی. فضاهای مختلفی هست که می تونی برای بهبود طرح هات از نظر طراحای دیگه کمک بگیری مثل اینستاگرام، وب سایت های دریبل و بی هنس و همینطور گروه های تلگرامی.

منابع مفید برای یادگیری طراحی تجربه کاربری

شاید با دیدن عنوان، این سوال براتون پیش اومده که تجربه ی کاربری دیگه چیه؟ اصلا فرقش با رابط کاربری چیه؟ در رابطه با سوال اول جواب های مفصل و زیادی وجود داره ولی اجازه بدید به تعریف آقای دونالد نورمن پدر علم طراحی تجربه کاربری، بسنده کنم:”طراحی تجربه کاربری عبارتست از طراحی محصولات، فرایندها، خدمات، رویدادها و محیط ها با تمرکز بر کیفیت و لذت کل تجربه“ (از کتاب طراحی اشیاء روزمره). اما در رابطه با سوال دوم باید بگم که به نظرم این سوال اشتباهه! چون با وجود تفاوت هایی که دارن نباید اونارو دو مفهوم جدا از هم ببینیم و می تونیم سوال رو اینطور اصلاح کنیم، رابطه این دو یعنی رابط و تجربه کاربری با هم چگونه ست؟ میشه اینطور جواب داد که مفهوم رابط کاربری جزء کوچیکی از مفهوم تجربه ی کاربریه. در واقع رابط کاربری رو میشه یه مرحله از مراحل فرایند تجربه کاربری در نظر گرفت. برای درک راحت تر این موضوع به تصویر زیر نگاه کنید:

در ادامه، منابعی رو برای یادگیری این مفهوم مهم و اساسی حوزه ی طراحی بهتون معرفی می کنیم:

کلام پایانی

در این قسمت از سری مقاله های “ چطور در حوزه طراحی به روز بمانیم؟ “ با توجه به اهمیت مسیر درست یادگیری سعی کردیم بیشتر منابعی رو برای علاقمندان و طراحان تازه کار معرفی کنیم. اما در مقاله های بعدی حتما منابع بیشتری برای به روز بودنمون معرفی می کنیم. در پایان امیدواریم که به شما علاقمندان طراحی برای پیدا کردن مسیر درست در حد توان خودمون کمکی کرده باشیم و از اینکه وقت گذاشتی و مقاله رو مطالعه کردی متشکریم، در ضمن خوشحال می شیم نظرت رو به ما بگی و هر سوالی و ابهامی در ذهنت بود رو با ما درمیون بزاری تا با همدیگه رفعش کنیم.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon