نقد و بررسی اپلیکیشن‌های آموزش زبان

نقد و بررسی اپلیکیشن‌های آموزش زبان

حتماً اپلیکیشن‌هایی با محتوای آموزش زبان‌های خارجی در گوگل‌پلی یا اپ‌استور مشاهده کرده‌اید و نیاز به توضیح نیست که تعداد دانلود این‌گونه اپلیکیشن‌ها بسیار بالا است و تعداد قابل‌توجهی از دارندگان دیوایس‌های هوشمندی همچون موبایل و تبلت آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند تا زبانی غیر از زبان مادریِ خود بیاموزند. آنچه در این مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم، مقایسه، نقد و بررسی تعدادی از این اپلیکیشن‌ها است که دولوپرها تازه‌کار می‌توانند برای یادگیری زبان انگلیسی مورد استفاده قرار دهند.

به طور کلی، اپلیکیشن‌های آموزش زبان را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

- اپلیکیشن‌های مبتنی بر آموزش مستقیم
- اپلیکیشن‌های مبتنی بر تعامل دوطرفه
- اپلیکیشن‌های مبتنی بر فلش‌کارت
- اپلیکیشن‌های مبتنی بر گیم

اپلیکیشن‌های مبتنی بر آموزش مستقیم
در این نوع اپلیکیشن‌ها، کاربر به تکرار کلمات می‌پردازد و هم‌زمان مشغول به انجام تمرین‌هایی برای تقویت گرامر خود می‌شود که این تمرین‌ها بدین گونه هستند که زبان‌آموز کلمات را با توجه به گرامر مرتب می‌کند و یا برای تقویت کلمات، جاهای خالی را با کلمات مناسب پر می‌کند. از جملۀ این اپلیکیشن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Duolingo
بنیان‌گذاران این کمپانی Luis Von Ahn و Severin Hacker هستند و دفتر مرکزی این کمپانی در شهر پیتسبورگ در ایالات متحده آمریکا واقع شده است. اصالت Luis Von Ahn گواتمالایی است و Severin Hacker اهل سوئیس است و دیدار این دو در دانشگاه Carnegie Mellon صورت پذیرفت که نتیجهٔ این دیدار راه‌اندازی کمپانی Duolingo می‌شود. برخی از کلیدی‌ترین امکانات این اپلیکیشن عبارتند از:

- آموزش زبان انتخاب شده به‌ صورت تکرار کلمات و گرامر به‌ علاوهٔ تمرین‌های اختصاصی هر درس
- برگزاری آزمون زبان انگلیسی جداگانه
- آموزش زبان به کودکان
- درست کردن فلش‌کارت برای به‌ خاطر سپردن کلمات جدید

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که اساساً این اپلیکیشن برای کاربرانی طراحی شده است که به زبان انگلیسی تسلط دارند اما در عین حال در نسخه‌های جدیدش امکان استفاده برای برخی از کاربران غیر انگلیسی زبان نیز در نظر گرفته شده است و از جملهٔ مهم‌ترین زبان‌هایی که در اپلیکیشن Duolingo در دسترس هستند می‌توان به اسپانیولی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، ژاپنی، روسی، کره‌ای، پرتغالی، چینی، ترکی استانبولی، هلندی، سوئدی، ایرلندی، یونانی، عِبری، لهستانی، نروژی، ویتنامی، دانمارکی، رومانیایی، سواحیلی، اسپرانتو، مجارستانی، ولزی، اوکراینی، چکی، هندی، اندونزیایی و عربی اشاره کرد (اپلیکیشن Duolingo برای سیستم‌عامل‌های Android ،iOS ،Windows Phone و Windows 10 Mobile در دسترس است که برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به مقالهٔ Duolingo: روشی سرگرم‌کننده برای آموزش زبان مراجعه نمایید.)

Busuu
این کمپانی در ماه می سال 2008 در شهر مادرید اسپانیا توسط دو بنیان‌گذار به نام‌های Bernhard Niesner و Adrian Hilti پایه‌گذاری شد که در زمان تأسیس‌اش خدمات وب‌سایت آن کاملاً رایگان عرضه می‌شد اما یک سال پس از شروع کار کمپانی Busuu و در سال 2009 بخش‌هایی از وب‌سایت به اصطلاح Premium شد و بابت استفاده از آن می‌بایست مبلغی پرداخت می‌شد و در سال 2010 هم اولین اپلیکیشن موبایل این کمپانی تولید شد (دفتر مرکزی این کمپانی هم‌اکنون در شهر لندن قرار دارد.) از ویژگی‌های بارز این اپلیکیشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- آموزش کلمات با استفاده از تصاویر
- آموزش گرامر با استفاده از مثال‌های مشابه
- امکان چت با افراد بومی زبان برای پیشرفت مکالمه

همچنین از جمله شاخص‌ترین زبان‌هایی که Busuu ارائه می‌شوند می‌توان به انگلیسی، اسپانیولی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، پرتغالی، چینی، ژاپنی، لهستانی، ترکی استانبولی، روسی و عربی اشاره کرد. از نکات قابل‌توجه اپلیکیشن Busuu این است که برای آموختن زبانی که توسط اپلیکیشن ارائه می‌شود، الزامی به دانستن زبان انگلیسی نیست. همچنین این اپلیکیشن در دو نسخۀ Android و iOS در اختیار کاربران قرار دارد.

Babbel
دفتر مرکزی این کمپانی در شهر برلین، پایتخت آلمان، قرار دارد و دارای 450 کارمند تمام‌وقت در شهرهای برلین و نیویورک است. این کمپانی در سال 2007 توسط Markus Witte و Thomas Holl بنیان‌ گذاشته شد که در سال‌های نخست تشکیل این کمپانی، سرمایه‌گذاری‌های مناسب بر روی این پروژه باعث فراگیر و محبوب شدن آن گردید (دفتر این کمپانی در سال 2015 در شهر نیویورک افتتاح شد و بدین ترتیب Babbel وارد مارکت آمریکا شد.)

لازم به ذکر است که استفاده از برخی امکانات اپلیکیشن Babbel مستلزم پرداخت هزینه است اما در عین حال بر خلاف برخی از اپلیکیشن‌های آموزش زبان، برای استفاده از این اپلیکیشن کاربر نیازی به دانش زبان انگلیسی به‌ صورت پایه ندارد زیرا آموزش از طریق این اپلیکیشن بر پایهٔ مولتی‌مدیا است. همچنین یک ویژگی‌های شاخص Babbel این است که برگزاری دروس زبان‌های خارجی به‌ صورت پایه، متوسط و پیشرفته در اختیار زبان‌آموزان قرار گرفته است.

از جمله زبان‌هایی هم که توسط Babbel در اختیار کاربران قرار می‌گیرد می‌توان به انگلیسی با لهجهٔ آمریکایی، انگلیسی با لهجهٔ بریتانیایی، آلمانی، اسپانیولی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، سوئدی، ترکی استانبولی، هلندی، لهستانی، اندونزیایی، روسی، دانمارکی و نروژی اشاره کرد. اپلیکیشن Babbel در دو نسخۀ مخصوص Android و iOS ارائه شده است؛ همچنین امکان استفاده از پلتفرم Babbel تحت وب نیز برای کاربران وجود دارد.

Rosetta Stone
اگر اهل گشت‌وگذار در وب هستید، بدون شک نام نرم‌افزار Rosetta Stone را شنیده‌اید. نخستین نسخه از این نرم‌افزار در سال 1992 منتشر شد که توسط کمپانی Rosetta Stone Inc نوشته و به بازار عرضه گشت. این نرم‌افزار یکی از قدیمی‌ترین نرم‌افزارهای آموزش زبان دیجیتال محسوب می‌شود اما در عین حال در صورتی که کاربر بخواهد از این نرم‌افزار استفاده کند، باید هزینه‌ای را برای مدتی مشخص پرداخت کند. این نرم‌افزار دارای چند مرحلهٔ آموزش زبان است؛ با این حال، تمامی مراحلِ آن برای همهٔ زبان‌ها فعال نیست که از جمله امکانات موجود در نرم‌افزار Rosetta Stone می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- آموزش زبان خارجی مورد نظر کاربر با استفاده از تکنیک تکرار کلمات و جایگذاری کلمات برای تمرین گرامر
- تمرین‌های کوتاه پس از یادگیری هر مجموعه کلمه و گرامر

زبان‌هایی هم که توسط این نرم‌افزار ساپورت می‌شوند عبارتند از انگلیسی با لهجه آمریکایی و بریتانیایی، اسپانیولی، چینی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی، عربی، دری، هلندی، فیلیپینی، یونانی، عبری، هندی، اندونزیایی، ایرلندی، ژاپنی، کره‌ای، لاتین، پشتو، فارسی، لهستانی، پرتغالی، روسی، سواحیلی، سوئدی، ترکی استانبولی، اردو، ویتنامی. 

این نرم‌افزار دارای نسخه‌هایی برای Android ،Windows ،Mac و iOS بوده و امکان استفاده از آن به‌ صورت آنلاین نیز موجود است؛ همچنین Rosetta Stone دارای نسخه‌هایی برای استفادهٔ تجاری و شخصی دارد.

اپلیکیشن‌های مبتنی بر تعامل دوطرفه
در بخش دوم، به بررسی اپلیکیشن‌هایی که بر پایۀ تعامل هستند می‌پردازیم. به طور کلی، اپلیکیشن‌های مبتنی بر تعامل دوطرفه اپلیکیشن‌هایی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند تا با افراد بومی یک زبان ارتباط برقرار کرده و از این طریق، یک زبان خارجی را بیاموزند.

HelloTalk
تیم توسعهٔ اپلیکیشن HelloTalk در هنگ‌کنگ مستقر بوده و فعالیت خود را از آنجا آغاز کرده است. نحوۀ استفاده از این اپلیکیشن بدین صورت است که کاربران مایل به یادگیری یک زبان خارجی با افراد بومی همان زبان ارتباط برقرار کرده و با چت کردن می‌توانند به صورت تدریجی زبانی را یاد بگیرند. از جمله امکانات شاخص اپلیکیشن HelloTalk می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- امکان برقرار کردن ارتباط صوتی، تصویری و یا حتی به‌ صورت متنی با شخص مقابل
- امکان ارتباط با اشخاص بومی هر زبان، در هر کجای جهان
- امکان ترجمهٔ متن‌های فرستاده شده در صورت عدم درک پیام آن
- امکان استفاده از HelloTalk به‌ صورت آنلاین و از طریق مرورگر

زبان‌های موجود در اپلیکیشن HelloTalk نیز عبارتند از انگلیسی، چینی، اسپانیولی، فرانسوی، ژاپنی، روسی، هلندی، ایتالیایی، ویتنامی، سوئدی، عربی، آلمانی، کره‌ای، تایلندی، اندونزیایی، ترکی استانبولی و پرتغالی. لازم به ذکر است که اپلیکیشن HelloTalk برای دو سیستم‌عامل Android و iOS موجود بوده و از طریق مارکت‌های گوگل‌پلی و اپ‌استور قابل دریافت است.

HiNative
این اپ جهت آموزش زبان و فرهنگ مردمان جهان است که توسط کمپانی Lang-8 طراحی شده است و دفتر مرکزی این کمپانی در شهر توکیو، پایتخت ژاپن، واقع شده که در زمینهٔ زبان‌های خارجی و فرهنگ مردم جهان فعالیت دارد. مهم‌ترین ویژگی‌های اپلیکیشن HiNative عبارتند از:

- سیستم استفاده از این اپلیکیشن به‌ صورت پرسش و پاسخ (Q&A) است. 
- امکان پرسیدن سؤالات زبان
- امکان آگاهی از فرهنگی که یک زبان خاص داخلش صحبت می‌شود

اپلیکیشن HiNative در دو نسخۀ Android و iOS موجود است و از جمله زبان‌های تحت پوشش آن می‌توان به انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، چینی، ژاپنی، کره‌ای، روسی، پرتغالی، لهستانی، اسپانیولی، ترکی استانبولی و ویتنامی اشاره کرد.

TripLingo
فراتر از بحث آموزش زبان‌های خارجی، اپلیکیشن TripLongo برای مسافرت‌های خارجی طراحی شده و یکی از مفیدترین و جامع‌ترین اپلیکیشن‌ها در این خصوص است. امکاناتی که در این اپلیکیشن تعبیه شده، به مسافر اجازه می‌دهد تا سفری دلنشین و خاطره‌انگیز را تجربه کند و جالب است بدانید که از اصلی‌ترین دلایل طراحی این اپلیکیشن، می‌توان به تجربۀ مدیرعامل کمپانی سازنده آن در سفر به چند کشور آسیایی در سال 2010 اشاره کرد که پس از مواجه به چالش‌های فراوان در برقراری ارتباط با غریبه‌ها، به فکر طراحی این اپلیکیشن افتاد. به طور کلی، امکانات اصلی TripLingo به‌ صورت زیر خلاصه می‌شوند:

- راهنمای فرهنگی (Culture Guide)
- امنیت و ابزار سفر (Safety & Travel Tools)
- صرفه‌جویی در هزینه‌ها (Cost Saving)

این اپلیکیشن برای دو سیستم‌عامل Android و iOS به مارکت عرضه شده است و به طور کلی از جمله قابلیت‌های شاخص آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- مترجم هم‌زمان برای برقراری ارتباط با افرادی که به زبان مسافر تسلط ندارند.
- مجموعه اصطلاحات برای درک نسبی صحبت افراد مقیم کشور مقصد
- WiFi Dialer برای برقراری ارتباط رایگان با خارج از کشور مقصد
- آموزش پایه زبان کشور مقصد برای رفع نیازهای پایه‌ای مسافران
- اطلاعات ایمنی مانند شمارهٔ پلیس یا اورژانس کشور مقصد
- تخمین هزینهٔ سفر برای برآورد هزینه‌های سفر به مدت معلوم در کشور مقصد
- راهنمای فرهنگی برای دانستن آداب و رسوب کشور مقصد
- ابزارهای کاربردی که مورد نیاز مسافر هستند (مانند نرخ ارز در کشور مقصد)

اپلیکیشن‌های مبتنی بر فلش‌کارت
در این بخش به بررسی اپلیکیشن‌های آموزش زبان که مبتنی بر فلش‌کارت هستند خواهیم پرداخت و نیاز به توضیح نیست که این دست اپلیکیشن‌ها جهت یادگیری لغات زبان‌‌های خارجی توسط زبان‌آموزان طراحی شده‌اند.

Memrise
کمپانی Memrise در سال 2012 توسط Ed Cooke ،Greg Detre و Ben Whately راه‌اندازی شد (Greg Detre متخصص نوروساینس در زمینهٔ به‌ خاطر سپردن کلمات است.) در ابتدای فعالیت این شرکت، فقط یکصد کاربر مجاز به استفاده از نسخهٔ بتای این اپلیکیشن بودند اما در ماه می سال 2013، این اپلیکیشن به‌ صورت عمومی در گوگل‌پلی و اپ‌استور انتشار یافت. نکتۀ قابل توجه دربارهٔ Ed Cooke، یکی از بنیان‌گذاران اصلی این کمپانی، این است که وی برندهٔ جایزهٔ Grand Master of Memory (استاد بزرگ حافظه) شده است که این جایزه به اشخاصی اِعطا می‌شود که ویژگی‌های زیر را داشته‌ باشند:

- توانایی به‌ خاطر سپردن 1000 لغت تصادفی در ساعت
- توانایی به‌ خاطر سپردن 10 دسته کارت لغت در ساعت
- توانایی به خاطر سپردن 1 دسته کارت لغت در کمتر از دو دقیقه

استفاده از برخی ویژگی‌های اپلیکیشن Memrise به صورت پرداخت هزینهٔ اشتراک به مقدار ناچیزی در ماه بوده و زبان‌های در دسترس در Memrise عبارتند از انگلیسی، کره‌ای، اسپانیولی، ژاپنی، فرانسوی، آلمانی، روسی، چینی، ویتنامی، پرتغالی، سوئدی، نروژی، دانمارکی، عربی، هلندی، اندونزیایی، ایتالیایی، لهستانی و ترکی استانبولی (این اپلیکیشن دارای دو نسخۀ Android و iOS بوده و در سال 2017 برندۀ مقام بهترین اپلیکیشن اندرویدی شده و همچنین به‌ عنوان یکی از بهترین اپلیکیشن‌های مخصوص آیفون در هلند و برای آیپد در دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد است.)

اپلیکیشن‌های مبتنی بر گیم
در بخش چهارم از این مقایسه، به بررسی اپلیکیشن‌های آموزش زبان بر پایۀ گیم (بازی) خواهیم پرداخت به طوری که تمرکز اصلی این اپلیکیشن‌ها، آموزش لغات بر پایۀ گیمیفیکیشن است که سعی می‌کنند تا دامنهٔ لغات زبان‌آموز را تقویت نمایند.

Mindsnacks
این اپلیکیشنی فکری با انجام بازی‌های مختلف، به کاربران کمک می‌کند تا زبان مورد‌ نظر خود را در سطحی مقدماتی یاد بگیرند که از جمله امکانات شاخص این اپلیکیشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- 9 بازی کوچک برای سرگرمی
- یادگیری بیش از 1000 کلمه با استفاده از انجام بازی
- صدای افراد بومی زبان مورد نظر در اپلیکیشن جهت یادگیری لهجۀ درست
- وجود چالش‌های بیشتر برای یادگیری در اپلیکیشن

نکتهٔ نه چندان جالب توجه در مورد Mindsnacks این است که در حال حاضر (2018) این اپلیکیشن‌ تنها مخصوص سیستم‌عامل iOS در اپ‌استور عرضه شده است. همچنین از جمله زبان‌های تحت پوشش این اپ می‌توان به اسپانیولی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، آلمانی، چینی، ژاپنی و همچنین کلمات انگلیسی مربوط به امتحان بین‌المللی SAT و کلمات انگلیسی مخصوص خردسالان اشاره کرد.

در پایان لازم به ذکر است که اکثر این اپلیکیشن‌ها زبان‌های خارجی مختلف را به‌ صورت اصطلاحاً Deductive (از کل به جزء) به کاربر می‌آموزند و در‌ صورتی که بخواهید ساختار و گرامر زبانی را به صورت پایه‌ای و اصولی بیاموزید، بهتر است که به کلاس‌های زبان حضوری مراجعه کنید. همچنین اگر علاقمند به مطالعهٔ بیشتر در خصوص آموزش زبان به‌خصوص زبان انگلیسی هستید، می‌توانید به مقالات زیر نیز مراجعه نمایید:

روش‌های یادگیری و آموزش زبان انگلیسی
آیا شما واقعاً به مدرک IELTS احتیاج دارید؟
استراتژی‌هایی برای یادگیری یک زبان خارجی و یک زبان برنامه‌نویسی
Easy Write: وب اپلیکیشن تمرین Writing زبان انگلیسی صرفاً با 1000 واژهٔ پرکاربرد

به طور کلی، برخورداری از دانش زبان انگلیسی برای دولوپرها و برنامه‌نویسان یک باید است و در این مقاله سعی شد برخی اپلیکیشن‌های مطرح برای یادگیری زبان را معرفی کنیم. حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. آیا تجربهٔ استفاده از اپلیکیشن‌های فوق را داشته‌اید؟ به علاوه اینکه تاکنون از چه استراتژی‌هایی برای بهبود دانش زبان انگلیسی خود استفاده کرده‌اید؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با دیگر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon