باور نادرست ۲۸ در مورد UX: فضای سفید فضایی است که بلااستفاده مانده و حرام شده‌ است!

باور نادرست ۲۸ در مورد UX: فضای سفید فضایی است که بلااستفاده مانده و حرام شده‌ است!

فضای سفید یا اصطلاحاً Negative Space به فضایی خالی که میان یا اطراف اِلِمان‌های یک لی‌اوت قرار دارد گفته می‌شود که اغلب هم مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد اما این هرگز بدان معنا نیست که چنین فضاهایی هدر رفته‌اند.

اگرچه بسیاری از افراد ممکن است این فضاهای خالی را به عنوان بخش‌هایی ارزشمند از صفحه که حرام شده‌اند در نظر بگیرند، اما حقیقت این است که فضای سفید یک اِلِمان بسیار مهم در طراحی وب است و باید به عنوان یک عنصر فعال در نظر گرفته شود نَه یک بک‌گراند منفعل که در ادامه بیشتر با اهمیت آن در طراحی وب آشنا خواهیم شد.

فضای سفید باعث خوانایی بیشتر محتوا می‌شود
نقش اساسی فضای سفید این است که میزان متنی که بازدیدکننده یک‌باره با آن روبه‌رو می‌شود را کاهش داده و از همین روی مطالعه و خواندن محتوا را آسان‌تر می‌کند. یک صفحهٔ شلوغ اصلاً جذاب نیست و باعث می‌شود کاربر به خواندن آن رغبتی پیدا نکند و تحقیقی در این زمینه انجام شد که نشان داد فضای سفید واقعاً درک مطلب را بهبود می‌بخشد اما ممکن است در عین حال سرعت خواندن را هم تاحدودی پایین بیاورد.

فضای سفید اِلِمان‌های رابط کاربری را الویت‌بندی می‌کند
فضای سفید از دید طراحان تقریباً به همان اندازه اهمیت دارد که خود محتوا مهم است چرا که می‌تواند به برقراری ارتباط با کاربر کمک کرده و به وی نشان دهد که چه چیزی مهم است، چه بخشی مرتبط است و کدام اِلِمان‌ها نیاز به توجه دارند.

فضای سفید کاربر را راهنمایی می‌کند
فضای سفید همان‌طور که می‌تواند به شما نشان دهد توجه‌تان را باید روی چه چیزهایی معطوف کنید، چشم شما را هم هدایت می‌کند که به چه جاهایی باید نگاه بیندازید و در حقیقت یکی از نقش‌های مهم فضای سفید، راهنمایی کاربر است.

فضای سفید می‌تواند حس زیبایی و دلفریبی ایجاد کند
استفادهٔ به‌ موقع و سخاوتمندانه از فضای سفید می‌تواند به تبلیغ برند شما هم کمک کند. مثلاً در وب‌سایت یک برند معروف و پرطرفدار لوازم آرایشی، چیدمان محصولات در وب‌سایت ضمن استفادهٔ زیاد و به‌جا از فضاهای سفید، می‌تواند برای کاربر زیبا و دلفریب جلوه کرده و در آن‌ها این تفکر را ایجاد کند که محصولات‌شان هم بسیار باکیفیت هستند.

فضای سفید برای داشتن یک لی‌اوت هماهنگ ضروری است
فضای خالی در یک صفحه هم به اهمیت فضایی است که با عکس و دیگر عناصر پُر شده است چرا که حتی فضاهای خالی هم هدفی داشته و موجب یکپارچگی بصری لی‌اوت می‌شوند.

به طور کلی، Negative Space را می‌توان از طریق عناصری همچون فضای اطراف تصاویر و دیگر عناصر بصری همچون نمودار، جدول و غیره در طراحی صفحات وب گنجاند.

باور نادرست ۲۷ در مورد UX: طراحی تجربهٔ کاربری همه‌اش راجع به کاربردپذیری است
باور نادرست ۲۹ در مورد UX: مردم منطقی‌اند

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon