باور نادرست ۱۸ در مورد UX: فلش در سال‌های گذشته فناوری مزخرف و بدی بوده است!

باور نادرست ۱۸ در مورد UX: فلش در سال‌های گذشته فناوری مزخرف و بدی بوده است!

در اولین سال‌های به وجود آمدن و فراگیر شدن اینترنت، بسیاری از طراحان دوست داشتند که تا جایی که می‌توانند از انیمیشن‌های فِلش استفاده کنند و در این میان اصلاً به سرعت پایین اینترنت کاربر یا نصب نبودن فِلش‌پلیر بر روی سیستم وی توجهی نداشتند. همچنین در پیاده‌سازی‌ این فناوری، اصول پایه‌ای کاربردپذیری را هم نادیده می‌گرفتند که این موضوع باعث شده بود تا این تکنولوژی به شدت مورد انتقاد قرار گیرد.

تکنولوژی فِلش به مرور زمان کاملاً دستخوش تغییر شد به طوری که مثلاً با سئو سازگاری پیدا کرد، قابلیت‌های دسترسی پیشرفته‌ای پیدا کرد و حتی شروع به پشتیبانی از دکمهٔ Back مرورگر کرد. در آن زمان، اکثر کاربران هیچ مشکلی با فِلش نداشتند اما پس از مدتی و با افزایش محبوبیت گوشی‌های هوشمند که اکثرشان این تکنولوژی را ساپورت نمی‌کردند، استفاده از فِلش دیگر در هیچ برنامه یا وب‌سایتی رایج نبود (البته انتقادات کمپانی اپل به خصوص استیو جابز هم در کاهش محبوبیت‌اش بی‌تأثیر نبود!)

حقایقی دربارهٔ فِلش
طبق گفتهٔ کمپانی ادوبی، زمانی ۱ میلیارد کامپیوتر وجود داشت که بر رویشان فِلش‌پلیر نصب شده‌ بود و از سال ۲۰۰۸ به بعد،‌ گوگل تقریباً می‌توانست تمام محتواهایی که به صورت فِلش بودند را ایندکس کند. فِلش قابلیت نَویگیشن با استفاده از دکمهٔ بازگشت مرورگر را ساپورت می‌کرد مضاف بر اینکه کماکان محتوای متنی در فایل‌های فِلش قابلیت کپی/پیست شدن دارند.

آشنایی با برخی از محدودیت‌های فِلش
وقتی فِلش تجربهٔ کاربری را بهبود می‌بخشید، انتخاب خوبی تلقی می‌شد به طوری که مثلاً فِلش همیشه یک آپشن خوب برای وب‌سایت‌های بود که به عنوان پورتفولیوی شخصی استفاده می‌شدند چرا که در این‌گونه وب‌سایت‌ها انیمیشن و افکت‌های سه‌بُعدی در شکل‌دهی یک تجربهٔ کاربری خوب دست به دست هم می‌دادند تا مخاطب مجذوب وب‌سایت شود اما مثلاً استفاده از همین فناوری بر روی وب‌سایت‌های فروشگاه آنلاین اصلاً توصیه نمی‌شد.

همچنین برای اینکه وب‌سایتی که با فِلش ایجاد شده بود را در دسترس همگان قرار داد، به یک ورژن بدون فِلش هم احتیاج بود که این هم به نوبهٔ خود منجر به افزایش هزینه‌های تولید می‌شد. بسیاری از متخصصین امنیتی نیز به کاربران توصیه کرده‌اند که به دلیل آسیب‌پذیری‌هایش، فِلش‌پلیر را هنگام وارد شدن به سایت‌های ناشناخته غیرفعال کنند.

زمانی مرگ فِلش حتمی شد که HTML5 رسماً به عنوان جایگزینی برای این فناوری معرفی گردید و کمپانی‌های بسیاری خبر از عدم پشتیبانی خود از آن دادند و احتمالاً دیگر برنامه‌ای با استفاده از این تکنولوژی ساخته نخواهد شد.

باور نادرست ۱۷ در مورد UX: هوم پیج مهم‌ترین صفحه‌‌ی وب‌سایت‌تان است
باور نادرست ۱۹ در مورد UX: در طراحی وب‌سایت محتوا مهم نیست

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon