باور نادرست ۱۴ در مورد UX: شما شبیه کاربران‌تان هستید

باور نادرست ۱۴ در مورد UX: شما شبیه کاربران‌تان هستید

شاید هنگامی که وب‌سایتی طراحی می‌کنید، این باور در شما شکل بگیرد که همهٔ کاربران شبیه به خودتان هستند اما باید توجه کرد که این طرز تفکر باعث می‌شود یک‌طرفه اوضاع را قضاوت کرده و اغلب منجر به پیداش یک طراحی‌ ناکارآمد می‌شود.

در یک کلام،‌ اهداف و نگرش کاربران با طراحان سایت متفاوت بوده و ایشان فقط می‌خواهند کارشان را در وب‌سایت انجام دهند و بروند و در چنین شرایطی برای اینکه یک‌طرفه قضاوت نکنید، لازم است که در مورد کاربران‌تان بیشتر بدانید، آن‌ها را در پروسهٔ طراحی مد نظر قرار دهید و همچنین با آن‌ها تعامل داشته باشید.

Jakob Nielsen معتقد است یکی از نکاتی که افراد در زمینهٔ کاربردپذیری دیر متوجه آن می‌شوند این است که «نوع نگاه دولوپرها با کاربران اصلی سایت متفاوت است.» که در چنین شرایطی وقتی اقدام به طراحی می‌کنید، باید اصطلاحاً End User را همواره مد نظر داشته باشید که برای این منظور هم باید دست به انجام تست‌های کاربردپذیری بزنید تا ببینید که کاربران واقعاً به چه چیزی نیاز دارند. وسوسه‌کننده است که بخواهید روی چیزی که بازارش داغ است کار کنید، اما برای کسب درآمد و گرفتن نتیجهٔ مناسب‌ بهتر است که روی اصولی که برای کاربر ارزشمند هستند تمرکز داشته باشید.

راه‌اندازی Google Buzz مثال بسیار جالب و درخوری در این زمینه است. این سرویس گوگل توسط ۲۰ هزار کارمند یک کمپانی مورد آزمایش قرار گرفت و با این حال باز هم هنگامی که لانچ شد، قابلیتی داشت که منجر به شاکی شدن تعداد زیادی از کاربران شد تا اینکه در نهایت آن فیچر حذف شد! مسئله اینجا است که این برنامه تست شده بود اما توسط کارمندان گوگل و دلیل شکست فرایند تست نرم‌افزار هم این بود که تِستِرها کاربران واقعی محسوب نمی‌شدند!

Kathy Sierra توصیه می‌کند که بیشتر باید روی نظر و عقیدهٔ کاربران متمرکز باشید تا نظر و عقیدهٔ خودتان چرا که میان مدل ذهنی کاربران و نگرش طراحان تفاوت‌هایی کلیدی وجود دارد و کلید دستیابی به یک تجربهٔ کاربری خوب این است که این دو مدل را با هم مطابقت بدهید. اما با این همه، گاهی‌ اوقات هم پیش می‌آید که کاربران و طراحان هم‌عقیده هستند که در این صورت تست کردن یک ایده میان اعضای تیم توسعهٔ نرم‌افزار می‌تواند کار عاقلانه‌ای باشد؛ هرچند همهٔ این‌ها اول از همه نیاز به شناخت کاربران هدف‌ دارد.

باور نادرست ۱۳ در مورد UX: آیکان‌ها باعث بهبود کاربردپذیری می‌شوند
باور نادرست ۱۵ در مورد UX: کاربران گزیده انتخاب می‌کنند

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon