باور نادرست ۴ در مورد UX: طراحی یعنی خوب به‌ نظر آمدن وب‌سایت

باور نادرست ۴ در مورد UX: طراحی یعنی خوب به‌ نظر آمدن وب‌سایت

بسیاری از افراد به طراحی وب به چشم تزئین و زیباسازی وب‌سایت نگاه می‌کنند اما باید گفت که طراحی بیشتر راجع به این است که یک چیز چه‌طور کار می‌کند تا اینکه چه ظاهری دارا است! در واقع، طراحی عبارت است از اولاً توجه به شکل و ظاهر و ثانیاً توجه به عملکرد یک چیز که در مقایسه با هنر، یک طراحی خوب نه‌ تنها از لحاظ بصری و و زیبایی‌شناختی خوب است، بلکه کارا نیز می‌باشد.

اساساً هدف از طراحی این است که بتوانیم به‌ طور مؤثر مشکلات را حل کنیم و این در حالی است که طراحی بر پایهٔ دیدگاه، طرز فکر و رفتار کاربران صورت می‌گیرد. همچنین، مجموعه ابزار‌هایی که یک طراح در فرایند طراحی از آن‌ها استفاده می‌کند، چیزی بیش از رنگ‌ و فونت‌های مختلف بوده بلکه شامل تحقیقات در مورد کاربر، نمونه‌سازی (پروتوتایپ)، انجام تست‌های کاربردپذیری و چیزهای اینچنین هم می‌شود.

در همین راستا، در ادامه دیدگاه افراد مطرح در حوزهٔ فناوری پیرامون طراحی را آورده‌ایم که به‌ نوعی می‌تواند الهام‌بخش طراحان رابط کاربری و تجربهٔ کاربری باشد:

استیو جابز:

طراحی فقط ظاهر و حس کار نیست. طراحی عملکرده.

جرد اپول:

یک محصول یا سرویس وقتی به‌ خوبی طراحی شده باشه اصلاً به‌ چشم نمی‌آید چون فقط وقتی ضعیف کار شده باشه هست که توجه ما بهش جلب می‌شه. دستگاه تهویهٔ هوای یک اتاق رو در نظر بگیرین؛ ما فقط وقتی به اون توجه می‌کنیم که هوا خیلی گرم یا خیلی سرد باشه، دستگاه سروصدا داشته باشه یا خراب باشه اما در مقابل اگر اون دستگاه بی‌نقص کار کنه، هیچ‌کس هیچی نمی‌گه و حواسش نیست.

چارلز ایمز:

طراحی نوعی استراتژی برای تنظیم اِلِمان‌ها به بهترین نحو هست تا بتوان در راستای اون به هدفی خاص دست یافت.

پاول اسکریونس:

طراحی برای من یعنی کنار گذاشتن مشکلات تا زمانی‌ که بتونی آسون‌ترین راه‌حل رو برای اون‌ها پیدا کنی.

الیور رایکنستاین:

طراحی در درجهٔ اول برای سرگرمی یا زیبایی نیست بلکه هدف اولیهٔ اون عملکرد مناسبه.

جاشوا پورتر:

کاری که طراحان انجام میدن اینه که مشکلات رو با کار کردن روی ظاهر و عملکرد یک چیز حل می‌کنن. حالا این کار کردن می‌تونه نوشتن متن باشه، می‌تونه لی‌اوت یک اینترفیس باشه یا چیزهایی از این دست.

پیتر بیلاک:

در طراحی گرافیکی درست و غلط وجود نداره بلکه تنها چیزی که وجود داره ارتباط مؤثر و غیرموثره! همه می‌تونن راجع به تبلیغات داخل مجله‌ها شکایت کنن، اما چیزی که برای مشتری‌ها (کسانی‌ که جهت تبلیغات محصولاتشون هزینه کرده‌اند) مهمه اینه که اون تبلیغات می‌تونن خریدار احتمالی رو جذب کنن یا نه.

ایوان کرمایف:

طراحی همگام با انسان‌ها جلو میره. طراحی کردن یعنی حل مشکلات انسان‌ها با شناسایی و اجرای راه‌حل‌های مناسب.

به‌ طور کلی، اگر وب‌سایتی طراحی کرده‌ایم که ریسپانسیو است، از رنگ‌ها به‌ خوبی در آن استفاده شده، عکس‌های جذابی در آن به کار رفته و دیگر اقداماتی از این دست اما در عین‌ حال کار کردن با آن سخت است، بایستی بگوییم بر اساس آنچه در بالا اشاره شد، طراحی خوبی انجام نداده‌ایم.

باور نادرست ۳ در مورد UX: کاربران اسکرول نمی‌کنند!
باور نادرست ۵ در مورد UX: دسترسی‌پذیر کردن وب‌سایت سخت و هزینه‌بر است!

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon