کتاب‌های مفید زبان برنامه‌نویسی پایتون (قسمت دوم)

کتاب‌های مفید زبان برنامه‌نویسی پایتون (قسمت دوم)

در مقاله قبل، تعدادی کتاب برای مبتدیان معرفی کردیم. در این مقاله می خواهیم به معرفی تعدادی کتاب برای برنامه نویسان سطح بالاتر و همچنین تعدادی کتاب برای کودکان بپردازیم. 

بهترین کتابهای برنامه نویسی پایتون برای برنامه نویسان پیشرفته

Introduction to Machine Learning with Python: A Guide for Data Scientists (مقدمه ای بر یادگیری ماشین با پایتون: راهنمای دانشمندان داده)

بسیاری از برنامه ها و پروژه های تجاری، از یادگیری ماشین (Machine Learning) به عنوان یک جز اساسی استفاده می کنند. این کتاب توسط سارا گویدو (Sarah Guido) و آندریاس سی مولر (Andreas C. Muller) به شما می آموزد که چگونه از زبان برنامه نویسی پایتون برای ارائه ی راه حل های یادگیری ماشین، استفاده کنید. 

در کل کتاب، با مراحل ایجاد یک برنامه که از یادگیری ماشین بهره می برد، با استفاده از پایتون و کتابخانه sci-kit-learn آشنا می شوید. با مفاهیم اساسی و کاربردهای یادگیری ماشین آشنا می شوید و سپس به مزایا و معایب الگوریتم های محبوب یادگیری ماشین می پردازد. همچنین با روش های پیشرفته برای ارزیابی مدل و مفهوم خطوط لوله (pipelines)، آشنا می شوید. در انتها، پیشنهادهایی برای کمک به شما در ارتقای مهارت های علم داده، ارائه شده است. 

Fluent Python: Clear, Concise, and Effective Programming (پایتون روان: برنامه نویسی شفاف، مختصر و موثرتر) 

کتاب پایتون روان، نوشته ی لوچیانو رامالو (Luciano Ramalho) یک راهنمای کاربردی است که نحوه ی نوشتن کد مفید پایتون را به شما یاد می دهد. نویسنده، شما را با ویژگی ها و کتابخانه های این زبان آشنا می کند و کمک می کند کد را کوتاه تر، سریع تر و خوانا تر بنویسید.   

این کتاب مفاهیم مختلفی از جمله مدل داده ی پایتون، ساختار داده ها، توابع به عنوان اشیا، اصطلاحات شی گرا، جریان کنترل و metaprogramming را پوشش می دهد. با استفاده از این کتاب، برنامه نویسان پیشرفته ی پایتون در مورد پایتون 3 و نحوه ی تسلط بر این نسخه، آشنا می شوند. نویسنده لوچیانو رامالو، یک توسعه دهنده ی وب است که با برخی از مهم ترین پرتال های خبری در برزیل، با استفاده از پایتون کار کرده است و شرکت آموزشی پایتون شخصی خود را دارد. 

Python Cookbook: Recipes for Mastering Python 3 (کتاب آشپزی پایتون: دستورالعمل های تسلط بر پایتون 3) 

کتاب آشپزی پایتون، نوشته دیوید بیزلی (David Beazley) و برایان کی جونز (Brian K. Jones) به شما کمک می کند تا مهارت های برنامه نویسی خود را در پایتون 3 بالا ببرید و کد قدیمی پایتون 2 را به روز کنید. این کتاب، پر از دستور العمل هایی است که با Python 3.3 تست شده است و برای برنامه نویسان باتجربه پایتون مناسب است که مایلند به جای برنامه نویسی استاندارد، از ابزارها و اصطلاحات مدرن استفاده کنند. 

برخی از مبحث های کتاب شامل رشته ها، ساختار داده ها، تکرارکنندگان (iterators)، توابع، کلاس ها، ماژول ها، پکیج ها، همزمانی (concurrency)، تست، اشکال زدایی و استثنا می باشند. در کل کتاب، فرض شده است که شما دانش لازم برای درک مفاهیم پایه را دارید. هر بخش یا هر دستورالعمل، شامل یک نمونه کد است که خواننده می تواند در پروژه های خود استفاده کند. در مورد نحوه ی عملکرد کد و راه حل آن نیز توضیح داده شده است. 

برخی دیگر از کتاب های پایتون پیشنهاد شده 

برنامه نویسی پایتون: برنامه نویسی قدرتمند شی گرا (Programming Python: Powerful Object-Oriented Programming) 

کتاب برنامه نویسی پایتون، اثر مارک لوتز (Mark Lutz)، برای کسانی که اصول برنامه نویسی پایتون را درک کرده اند و آماده ی یادگیری نحوه ی استفاده از مهارت های خود برای انجام کارهای واقعی هستند، مناسب است. این کتاب شامل آموزش های عمیق در زمینه های مختلف برنامه کاربردی پایتون، مانند GUI ها، وب و مدیریت سیستم است. همچنین دیتابیس های مورد استفاده، پردازش متن، لایه های اسکریپت نویسی front-end، شبکه و موارد دیگر شرح داده شده است. 

این کتاب ابزارهای رایج، ساختار زبان و روش های برنامه نویسی را به روشی کوتاه، اما دقیق توضیح می دهد. 

آموزش پایتون به روش سخت (ویرایش سوم) (Learn Python the Hard Way (3rd Edition))

کتاب آموزش پایتون به روش سخت، نوشته ی Zed A. Shaw، مجموعه ای از 52 تمرین است که به طرز شگفت انگیزی ایجاد شده است. این کتاب برای مبتدیانی که قبلا کد نویسی نکرده اند، توسعه دهندگان جوان و سایر متخصصان حرفه ای یا با تجربه که نیاز به کسب مهارت بیشتر دارند، مناسب است. 

این کتاب در مورد موضوعات مختلف مانند ریاضیات پایه، متغیرها، رشته ها، فایل ها، حلقه ها، طراحی برنامه و ساختار داده ها و موارد دیگر بحث می کند. یادگیری پایتون با انجام تمرین، به درک عملکرد نرم افزار، ساختار یک برنامه خوب نوشته شده و جلوگیری از اشتباه های رایج در کد و یافتن آن ها، کمک می کند. 

بهترین کتاب های پایتون برای کودکان

در این بخش می خواهیم بهترین کتاب های پایتون برای کودکان را به شما معرفی کنیم. 

پایتون برای کودکان (Python for Kids)

نویسنده: جیسون آر بریگز (Jason R. Briggs)

مناسب سن: 10 سال به بالا 

نام کتاب نشان می دهد که برای کودکان هست اما این کتاب برای همه افراد، سرگرم کننده است. این کتاب، مقدمه ای واضح و آسان، برای برنامه نویسی پایتون دارد. درک مطالب آسان است، مثال ها واضح هستند. همچنین راهنمای مفصلی برای نصب پایتون بر روی سیستم و سپس استفاده از شل (shell) پایتون به عنوان یک ماشین حساب ساده ارائه می دهد. 

مفاهیم مطرح شده در این کتاب عبارت اند از: 

  • متغیرها
  • عملگرهای حسابی
  • رشته
  • لیست ها
  • Tuples
  • فرهنگ لغت
  • کتابخانه ی Turtle
  • جمله های شرطی
  • حلقه ها
  • تابع ها
  • ماژول ها و موارد دیگر

پروژه های برنامه نویسی در پایتون (Coding Projects in Python)

نویسنده: DK

مناسب سن: 9 تا 12 سال 

این کتاب، همه ی بچه ها را به ایجاد نرم افزار علاقه مند می کند، چه آن هایی که زبانی مانند Scratch را آموخته باشند یا اصلا برنامه نویسی نکرده باشند. بخش مرجع در پشت کتاب برای یادگیری و مطالعه ی بچه ها، حتی برای پروژه های آینده ی آن ها بسیار مفید است. 

موارد زیر در این کتاب آموزش داده می شوند: 

  • دانلود و نصب پایتون
  • نوشتن و ذخیره برنامه ها

پایتون در چند مرحله ساده (Python in Easy Steps)

نویسنده: مایک مک گرات (Mike McGrath)

مناسب سن: راهنمایی و بالاتر 

مفاهیم کدنویسی در بخش های کوچک و قابل درک بیان شده اند. لازم به ذکر است که این کتاب به طور دقیق برای کودکان نیست. دانش آموزان دبیرستانی که تجربه ای در یک زبان مانند scratch دارند نیز، از یادگیری آن لذت می برند و آن را به خوبی درک می کنند.

جمع بندی 

در این مقاله (بخش اول و دوم)، در مورد برخی از بهترین کتاب های  پایتون صحبت کردیم. نمی توان گفت بهترین کتاب پایتون کدام است زیرا به انتخاب شما بستگی دارد. اگر مبتدی هستید، پیشنهاد می کنیم ابتدا کتاب های رایگان را امتحان کنید تا ببینید آیا این زبان، شما را برای یادگیری علاقه مند می کند یا خیر؟ 

اگر یک زبان آموز پیشرفته ی پایتون هستید، ممکن است بخواهید کتاب Crash Course در پایتون را امتحان کنید تا مهارت های خودتان را تقویت کنید. حتی توانید یادگیری آنلاین را از بهترین آموزش های پایتون نیز در نظر بگیرید. انتخاب با شماست. 

آیا تا به حال این کتاب ها را خوانده اید؟ به نظر شما کدام کتاب مفیدتر است؟ آیا می توانید کتاب دیگری پیشنهاد دهید؟ لطفا پیشنهاد خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.  

کتاب ها منبع خوبی هستند، اما اگر به دنبال دوره ی آنلاین پایتون هستید، Complete Python Bootcamp در udemy یک دوره عالی برای شروع یادگیری پایتون است. 

اگر هم دنبال کردن دوره های زبان انگلیسی براتون سخته، ما در سکان آکادمی یک دوره ی خوب برای آموزش پایتون داریم که می تونید ازش بهره ببرید.

منبع

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon