کتاب‌های مفید زبان برنامه‌نویسی پایتون (قسمت اول)

کتاب‌های مفید زبان برنامه‌نویسی پایتون (قسمت اول)

پایتون، یک زبان برنامه نویسی تفسیر شده برای اهداف عمومی است که در توسعه ی وب، یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل داده های پیچیده استفاده می شود. یادگیری و درک پایتون آسان است، به همین دلیل یک زبان کامل و محبوب برای مبتدیان به حساب می آید. در ضمن فرصت های شغلی برای آن در حال افزایش است. 

همیشه کتاب به عنوان یک منبع خوب برای یادگیری به حساب می آید. در این مقاله 10 کتاب برتر آموزش پایتون برای مبتدیان و همچنین برنامه نویسانی که قصد پیشرفت دارند را به شما معرفی می کنیم. 

این کتاب ها مناسب افراد مبتدی تا پیشرفته با هر سطح از مهارت، مناسب هستند. همچنین چند کتاب رایگان پایتون برای مبتدیان را نیز در بین آن ها معرفی خواهیم کرد. 

بهترین کتاب های پایتون برای مبتدیان

Python Crash Course

این کتاب، نوشته اریک متیوز (Eric Matthews) بوده و یک معرفی سریع و جامع از زبان پایتون برای مبتدیان است. هدف این کتاب این است که شما را با سرعت کافی بالا ببرد و شما را مجبور کند که در کوتاه ترین زمان، برنامه های واقعی بنویسید. همچنین برنامه نویسانی که درک مبهمی از این زبان دارند و می خواهند دانش خود را تقویت کنند نیز می توانند آن را مطالعه نمایند. 

با مطالعه ی این کتاب، کتابخانه ها و ابزارهایی مانند Plotly ،Matplotlib ،Pygame و Django را می آموزید و با داده ها کار می کنید. همچنین در مورد ایده هایی که در پشت بازی های دو بعدی، توسعه و استقرار برنامه های وب وجود دارد، آشنا می شوید. این کتاب یکی از بهترین کتاب ها برای یادگیری پایتون است که توسط برنامه نویسان پایتون پیشنهاد شده می شود.

این کتاب، 544 صفحه دارد و به دو قسمت تقسیم می شود. بخش اول کتاب شامل مبانی برنامه نویسی پایتون است و مفاهیمی مانند فرهنگ لغت، فهرست ها، حلقه ها و کلاس ها را بیان می کند. شما کار با یک برنامه ی پایتون را درک می کنید و یاد می گیرید که کد تمیز و خواندنی بنویسید. در انتهای این بخش یاد می گیرید که کد را تست نمایید. 

بخش دوم کتاب، وارد فاز عملی می شود و دانش شما را با معرفی 3 پروژه، تست می کند. این پروژه ها عبارت اند از: 

  • یک بازی، الهام گرفته از مهاجمان فضایی
  • مجموعه ای از تجسم داده ها با کتابخانه های مفید پایتون
  • یک برنامه ی وب ساده که می توانید به صورت آنلاین از آن استفاده کنید.

Automate the Boring Stuff with Python, 2nd Edition (خودکار کردن مطالب خسته کننده با پایتون، ویرایش دوم: برنامه نویسی عملی برای مبتدیان) 

یکی از پرفروش ترین کتاب های بین المللی پایتون است که نسخه ی 3 پایتون را به همه ی گروه ها از جمله مبتدیان آموزش می دهد. نویسنده، AI Sweigart، خوانندگان خود را با پروژه های تمرینی به روز شده در پایان هر فصل به چالش می کشد. 

در این کتاب، اصول اولیه ی پایتون، ماژول های کتابخانه ای غنی برای انجام وظایفی مانند جمع آوری داده های وب سایت ها، خواندن اسناد PDF و خودکار کردن کارهای کلیک و تایپ کردن را خواهید آموخت. ویرایش دوم کتاب، شامل یک فصل جدید در مورد تایید ورودی و آموزش های مربوط به خودکارسازی Gmail و Google Sheets و نکاتی درباره ی به روز رسانی خودکار فایل های CSV است. 

همچنین یاد می گیرید، برنامه هایی بسازید که بدون هیچ زحمتی کار های خودکار را انجام دهند. از جمله جستجوی متن در یک فایل یا چند فایل، ایجاد، به روز رسانی، انتقال و تغییر نام فایل ها و پوشه ها، جستجو در وب و بارگیری محتوای آنلاین، به روز رسانی و قالب بندی داده ها در صفحات گسترده Excel با هر اندازه، پر کردن فرم های آنلاین و موارد دیگر. 

Learning Python, 5th Edition (آموزش پایتون، ویرایش پنجم)

یادگیری پایتون نوشته ی مارک لوتز (Mark Lutz)، مقدمه ای جامع و عمیق روی زبان پایتون ارائه می دهد. آخرین نسخه ی کتاب، خواننده را تشویق می کند تا کد کارآمد و با کیفیت بالا بنویسد. این کتاب نیز یکی از بهترین کتاب ها برای یادگیری پایتون است. از مبتدیان گرفته تا توسعه دهندگان حرفه ای، هرکسی می تواند این کتاب را بخواند و تمرین کند. علاوه بر مفاهیم پایه مانند اعداد، لیست ها و فرهنگ لغت ها، شما را با مفاهیم OOP در پایتون آشنا می کند.  

مفاهیم کلی برنامه نویسی مانند مدیریت استثناها و خطاها، ابزارهای توسعه نیز در این کتاب قرار دارند. ابزارهای پایتون مانند decorators, descriptors, metaclasses و پردازش یونیکد در این کتاب معرفی شده اند. 

Head-First Python (2nd edition)

Head-First Python نوشته پل بری (Paul Barry) بهترین کتاب برای یادگیری پایتون است. اصول برنامه نویسی پایتون را سریع و آسان آموزش می دهد. در این کتاب درک درست از زبان برنامه نویسی پایتون و کار با توابع و ساختار داده ها آموزش داده می شود. سپس به شما کمک می کند تا برنامه ی وب شخصی برای خود، مدیریت استثنا، اختلال داده ها و سایر مفاهیم را بسازید. 

نویسنده ی آن پل بری، مدرس موسسه ی فناوری، کارلو، ایرلند است. او قبل از ورود به دانشگاه، بیش از یک دهه در صنعت فناوری اطلاعات کار کرد. او نویسنده ی کتاب های برنامه نویسی مشهوری مانند برنامه نویسی شبکه با پرل، Head First Programming و Head First Python است. 

Elements of Programming Interviews in Python: The Insiders' Guide (عناصر مصاحبه های برنامه نویسی در پایتون) 

در این کتاب مجموعه ای شامل 250 اشکال معرفی شده است تا با تست آن ها، مهارت های خود را بالا ببرید. بیشتر این اشکال ها مربوط به سوا هایی است که در مصاحبه های شرکت های نرم افزاری مطرح می شوند. همچنین خلاصه ای از ساختار داده ها و الگوریتم هایی، برای تقویت دانش شما ارائه شده است.  

در این کتاب ساختار داده ها از پایه تا پیشرفته توضیح داده شده است. هر فصل با مقدمه ای مختصر، مطالعه ی موردی، نکات برتر و مرور روش های ضروری کتابخانه ها شروع می شود و در نهایت اشکال های مهم و قابل تاملی را بررسی می کند.  

کتاب های رایگان پایتون برای مبتدیان

Learning with Python: How to think like a Computer Scientist (یادگیری با پایتون: چگونه مانند یک دانشمند کامپیوتر فکر کنیم)

کتاب یادگیری با پایتون، نوشته آلن داونی، جف الکنر و کریس مایرز (Allen Downey, Jeff Elkner, and Chris Meyers) مقدمه ای بر برنامه نویسی پایتون و استفاده از این زبان برای ایجاد برنامه های کاربردی است. این کتاب به 20 بخش تقسیم می شود. بخش های اولیه، در مورد مبانی برنامه نویسی است. سپس به مفاهیم پایه ی پایتون مانند متغیرها، توابع، شرط ها می پردازد. در پایان، مفاهیم اصلی مانند اشیا، وراثت، لیست ها، پشته ها، صف ها، درختان و اشکال زدایی شرح داده شده است. 

این کتاب به صورت رایگان در قالب های مختلف از جمله PDF ,Postscript ,Gzipped Rar و HTML در دسترس است. کاربران می توانند این فایل ها را دانلود و چاپ کنند زیرا تحت مجوز رایگان GNU است. این کتاب به زبان های دیگر مانند اسپانیایی، ایتالیایی، آلمانی و چک ترجمه شده و برای دانلود در دسترس است. 

شما می توانید کتاب را به صورت رایگان از این لینک دانلود کنید. 

A Byte of Python (یک بایت پایتون) 

یک بایت پایتون نوشته ی C.H. Swaroop بهترین کتاب رایگان در زمینه ی برنامه نویسی پایتون برای افراد مبتدی است. این کتاب به طور کلی در مورد نسخه ی پایتون 3 است، اما با نسخه های قدیمی هم سازگار است. این کتاب به بیش از 26 زبان از جمله ترکی، سوئدی، فرانسوی، چینی، آلمانی، اسپانیایی، روسی، اوکراینی، پرتغالی و کره ای ترجمه شده است. 

ابتدا زبان پایتون و چگونگی ظهور آن به عنوان یکی از تاثیرگذارترین زبان ها در جهان برنامه نویسی، در این کتاب شرح داده می شود. سپس مفاهیم پایتون را به همراه نمونه هایی در هر مرحله توضیح می دهد. در نهایت به شما می آموزد که چگونه پس از خواندن این کتاب یادگیری پایتون را ادامه دهید. 

شما می توانید کتاب را به صورت رایگان از این لینک دانلود کنید. 

در این مقاله با تعداد زیادی کتاب آشنا شدیم اما هنوز تمام نشده است و در بخش دوم، کتاب های بیشتری را معرفی خواهیم کرد. 

منبع

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon