چگونه یک برنامه‌نویس بک‌اند شویم

چگونه یک برنامه‌نویس بک‌اند شویم

در حوزه فناوری اطلاعات و برنامه‌نویسی، بک‌اند می‌تواند یک حوزه مناسب برای رسیدن به درآمدی ایده‌آل باشد. شما بدون نیاز به تحصیلات دانشگاهی هم می‌توانید با تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس بک‌اند، به حقوقی بالایی دست پیدا کنید. پس اگر به این حوزه علاقه‌مند هستید با یادگیری مهارت‌های لازم درآمدزایی را شروع کنید. الزام‌های برنامه‌نویسی بک‌اند بین شرکت‌های مختلف متفاوت است اما عموما برای تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس بک‌اند، شما به دانش برنامه‌نویسی، مهارت‌های فنی و چند مهارت دیگر نیاز دارید. در ادامه مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس بک‌اند را معرفی می‌کنیم و مسیر تبدیل‌شدن به یک مهندس بک‌اند از یادگیری تا قبولی در مصاحبه را به‌صورت شفاف ترسیم خواهیم کرد.

برنامه‌نویس بک‌اند کیست؟

بک‌اند به‌طورکلی به هر چیزی که در سمت سرور یک برنامه اتفاق می‌افتد، گفته می‌شود. بک‌اند شامل سرورها، پایگاه‌های داده و برنامه‌هایی است که کاربران مستقیما با آن‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنند، اما عملکرد وب‌سایت به آن‌ها بستگی دارد. به‌طور مثال ارتباط‌های بین پایگاه داده و مرورگر که به‌صورت ظاهری توسط کاربران دیده نمی‌شود، جزئی از برنامه‌نویسی بک‌اند به‌حساب می‌آید. برنامه نویسان بک‌اند در حقیقت به‌جای آنچه که کاربران در ظاهر مشاهده می‌کنند، عملکرد داخلی یک سایت را پیاده‌سازی می‌کنند. در مقابل برنامه‌نویسی بک‌اند، برنامه‌نویسی فرانت‌اند آنچه که کاربر می‌بیند را مدیریت می‌کند. به‌طور مثال آنچه که کاربر به‌عنوان وبلاگ مشاهده می‌کند و مواردی مانند فونت و سایز و رنگ نوشتار توسط برنامه‌نویسی فرانت‌اند کدگذاری می‌شود؛ اما بارگذاری وبلاگ از پایگاه داده کاری است که یک برنامه‌نویس بک‌اند کدگذاری آن را انجام داده است. برای مطالعه بیشتر در تفاوت های فرانت اند و بک اند به مقاله‌ی آشنایی با وظایفی که دولوپرهای فرانت اند و بک اند دارند مراجعه کنید.

یک برنامه‌نویس بک‌اند چه‌کار می‌کند؟

بهتر است این سؤال را به‌صورت وارونه بپرسیم، چون توضیح اینکه یک برنامه‌نویس بک‌اند چه‌کار نمی‌کند راحت‌تر است. واقعا هیچ محدودیتی برای کارهایی که یک مهندس بک‌اند انجام می‌دهد نمی‌توان تعریف کرد. برنامه نویسان بک اند با استفاده از یک یا چند زبان برنامه نویسی مانند PHP، Java، Python و ابزارهایی مانند سرورها، پایگاه داده‌ها، API ها و سایر سیستم‌هایی که در پس‌زمینه برنامه اجرا می‌شوند را تولید و پشتیبانی می‌کنند. هم‌چنین برنامه‌نویسان بک‌اند با تعریف کدهایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، عملکردهای سایت را کنترل و مشکل‌های آن را حل می‌کنند. در حقیقت یک برنامه‌نویس بک‌اند خدماتی را ارائه می‌دهد که رابط کاربری یک برنامه برای عملکرد به آن نیاز دارد.

برای تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس بک اند به چه مهارت‌هایی نیاز داریم؟

برنامه‌نویس بک‌اند برای انجام تمام مسئولیت‌هایی که ممکن است به او محول شود به مهارت‌های مختلفی نیاز دارد. مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک توسعه‌دهنده بک‌اند به آن‌ها نیاز دارد شامل مهارت‌های فنی و مهارت‌های ارتباطی هستند. بدیهی است که مهارت‌های فنی برای مدیریت و توسعه‌ی وب‌سایت ضروری هستند. مهارت‌های ارتباطی هم به برنامه‌نویس کمک می‌کنند تا با برقراری ارتباط موثر با همکاران به‌عنوان عضوی از یک تیم، کارآمد باشد. در ادامه برخی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک برنامه‌نویس بک‌اند باید داشته باشد را معرفی کرده‌ایم.

مهارت‌های کدنویسی

برنامه‌نویسان بک‌اند برای مدیریت پایگاه داده، سرورها و Apiهای خود باید به زبان برنامه‌نویسی، کتابخانه‌ها، فریم ورک‌ها و ابزارهای مختلف دیگری تسلط داشته باشند. به عنوان مثال یک برنامه نویس PHP باید علاوه بر تسلط بر این زبان پرکاربرد و کتابخانه‌های آن، به یکی از فریمورک‌های آن مانند لاراول (که مشهورترین فریمورک PHP است) و به یک پایگاه داده مانند MySQL مسلط باشد. این برنامه نویس باید کار با Api ها را به خوبی بداند و با تست نویسی نیز آشنایی کافی داشته باشد.

مهارت حل مسئله و تحلیل

قدرت تجزیه و تحلیل یکی از مهم‌ترین توانایی‌هایی است که یک برنامه‌نویس بک‌اند باید داشته باشد تا بتواند نیازمندی‌های مختلف نرم‌افزارها را در هنگام کد نویسی برای یک عملکرد تشخیص دهد. یک برنامه‌نویس بک‌اند مسئولیت‌های زیادی دارد؛ بنابراین باید بتواند به سرعت راه‌حل‌های مناسب را پیدا کند.

مهارت‌های مشارکتی

در حرفه برنامه‌نویسی، ارتباط با سایر توسعه‌دهندگان غیرقابل اجتناب است. داشتن ارتباط موثر با دیگر توسعه‌دهندگان می‌تواند در به‌روزرسانی اطلاعات و ابزارها و هم‌چنین کسب تجربه به برنامه‌نویس کمک کند. برای بهره‌وری کامل از تبادل‌نظر با همکاران باید بتوانید روش‌های فنی مشترکی مانند pair programming و بررسی کد را انجام دهید. برای تبدیل‌شدن به یک مهندس بک‌اند باید مهارت‌های مشارکتی خود را ارتقا دهید تا با اشتراک‌گذاری ایده‌ها و تجربه‌ها سریع‌تر پیشرفت کنید.

الگوریتم شناسی و سازمان‌دهی

سازمان‌دهی در کار یک برنامه‌نویس بک‌اند کار دیگر همکاران توسعه‌دهنده را آسان‌تر می‌کند. هم‌چنین سازمان‌دهی به برنامه‌نویس کمک می‌کند کدهای منظم و قابل‌خواندن تولید کند تا تغییرها و ویرایش‌ها را به‌موقع انجام دهد و محتوای آن را بدون سردرگمی تفسیر کند.

مهارت های یک برنامه نویس بک اند
مهارت های ارتباطی در برنامه نویسی بک اند

چقدر طول می‌کشد تا یک توسعه‌دهنده بک‌اند شویم؟

نمی‌توان زمان ثابت و مشخصی برای تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس بک‌اند تعیین کرد. آنچه واضح است برای تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس بک‌اند باید مهارت‌های فنی و نرم مختلفی کسب کنید. البته استعداد و علاقه به عنوان دو فاکتور کمکی می‌توانند زمان مهارت‌آموزی را کوتاه‌تر کنند. به‌علاوه تجربه‌های عملی و کیفیت آموزش هم بر این روند موثر هستند. پس برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی کنید که هر روز بخشی از مهارت‌ها را بیاموزید، یادگیری تمام مهارت‌ها ممکن است چند ماه طول بکشد.

درآمد یک توسعه‌دهنده بک‌اند چقدر است؟

معمولاً برنامه‌نویسان بک‌اند پیشنهادهای کاری زیادی دارند چون کسب‌وکارها برای فعال نگه‌داشتن وب‌سایت‌ها و برنامه‌های خود به آن‌ها متکی هستند. این اتکا به موقعیت شغلی دست برنامه نویسان را در تعیین سقف حقوق باز می‌گذارد. درآمد برنامه نویسان بک‌اند بسته به میزان تجربه و مهارت آن‌ها متفاوت است. عوامل متعددی وجود دارد که بر میزان دستمزد یک توسعه‌دهنده بک‌اند تاثیر می‌گذارد از مهمترین آنها می‌توان به میزان تجربه و مهارت اشاره کرد. به عنوان مثال برنامه‌نویسانی که بیش از سه سال سابقه کار دارند و توانسته اند خود را به سطح یک برنامه نویس ارشد (سینیور) برسانند، درآمد بیشتری از برنامه نویس‌هایی که در سطح جونیور هستند (و معمولا کمتر از سه سال سابقه کد زنی دارند) دریافت می‌کنند. البته عوامل دیگری مانند موقعیت مکانی هم در میزان درآمد برنامه‌نویسان تاثیر گذارند. برنامه‌نویسانی که در شهرهای بزرگ فعالیت می‌کنند شانس کار کردن برای برندهای بزرگ‌تر و دریافت حقوق و مزایای بیشتری دارند. 

 علاوه بر اینها زمینه یا صنعتی که در آن مشغول به کار می‌شوید یکی از تعیین‌کننده‌ترین موارد است، زیرا انتظارهای درآمدی بسته به زمینه فعالیت افراد متغیر است. پردرآمدترین زمینه‌های شغلی برای یک برنامه‌نویس بک‌اند شامل تحصیلات، خرده‌فروشی، ارتباط‌ها، مراقبت‌های بهداشتی و سرگرمی هستند.

👈 بیشتر بدانید: 15 راهکار برای ارتقا برنامه ‌نویسان تازه کار و جونیور

ایجاد رزومه برای برنامه‌نویسان بک‌اند

پس از فراگیری تمام مهارت‌هایی که برای برنامه‌نویسی بک‌اند نیاز دارید، برای تسریع روند کاریابی و کسب درآمد باید یک رزومه‌ی قوی ایجاد کنید. رزومه‌ی شما تصویری از مهارت‌ها و تجربه‌های شما را در اختیار کارفرمایان احتمالی قرار می‌دهد و نقش موثری در به دست آوردن یک موقعیت شغلی ایده آل دارد. به یاد داشته باشید، توسعه بک‌اند یک زمینه بسیار رقابتی است؛ بنابراین هراندازه که رزومه‌ی برجسته‌تری داشته باشید شانس بیشتری برای به دست آوردن یک شغل مناسب دارید. برای ایجاد یک رزومه‌ی قوی موارد زیر را در رزومه‌ی خود قرار دهید.

خلاصه‌ای کوتاه از مهارت‌ها و تجربیات شغلی

مهارت‌های فنی، علایق و تجربه‌های کاری شما، اولین چیزی است که بعد از مشخصات فردی موردتوجه کارفرما قرار می‌گیرد. برای نوشتن خلاصه، از درج جزییات خودداری کنید و حداکثر در سه یا چهار جمله موارد ضروری‌تر را توضیح دهید.

مهارت‌های فنی

مهارت‌های فنی خود را به اطلاعات خود اضافه کنید. این باعث می‌شود که مهارت‌های ذکرشده بیشتر جلب‌توجه کنند. هم‌چنین درج مهارت‌های فنی درست بعد از نوشتن خلاصه‌ی حرفه‌ی خود، شانس دیده شدن این مهارت‌ها را در جست و جوهای سیستمی استخدام‌کنندگان افرایش می‌دهید. سعی کنید مهارت‌های خود را به ترتیب سطح از حرفه‌ای به مبتدی در قالب یک لیست ارائه دهید. ارائه یک لیست مرتب و اولویت‌بندی شده به استخدام‌کننده اجازه می‌دهد که به‌طور دقیق‌تری از میزان تخصص شما در حوزه موردنظرش آگاه شود.

تجربه کاری

در این بخش سعی کنید در صورت داشتن تجربه کاری فهرستی از زمینه شغلی، نام کارفرما با شرکتی که برای آن کار می‌کردید و بخشی از فعالیت‌ها و مسئولیت‌های خود را شرح دهید. در این بخش سعی کنید موارد قابل‌اندازه‌گیری را ذکر کنید. به‌طور مثال تجربه انجام دادن یک پروژه در کمتر از زمان مورد انتظار در نظر بسیاری از کارفرمایان یک امتیاز به‌حساب می‌آید.

وب‌سایت نمونه کار طراحی کنید

شما می‌توانید برای معرفی بیشتر خود به کارفرمایان احتمالی یک وب‌سایت نمونه کار بسازید. هنگام ساختن وب‌سایت نمونه کارها، خلاق باشید و آن را به‌گونه‌ای طراحی کنید که مهارت‌ها و توانایی‌های فنی و شخصیتی خود را به رخ بکشید. استفاده از جلوه‌های بصری ویژه مانند طراحی‌های گرافیکی، لوگو و موارد مشابه می‌تواند به جلب‌توجه بیشتر مخاطبان کمک کند. برای تکمیل وب‌سایت نمونه کار می‌توانید فهرستی از زبان‌های برنامه‌نویسی، فریم ورک‌ها و پروژه‌هایی که به آن‌ها تسلط کامل دارید منتشر کنید. هم‌چنین می‌توانید یک صفحه درباره من طراحی کنید و در آن اطلاعاتی از خودتان در اختیار مخاطبان قرار بدهید. در این صفحه می‌توانید مدارک و گواهینامه‌ها، تجربه‌ها، علایق و اطلاعات تماس خود را درج کنید. فراموش نکنید که همواره سایت خود را به‌روز کنید و نمونه کارهای جدید را به آن اضافه کنید.

چگونه برای مصاحبه‌ی توسعه‌دهنده بک‌اند آماده شویم؟

در یک مصاحبه‌ی کاری احتمالا از شما سوالاتی در مورد تجربه‌ی شما در مسئولیت‌های گذشته و آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف پرسیده می‌شود. لذا تهیه یک رزومه‌ی قوی و مطرح کردن تجربه‌های کاری در مصاحبه بسیار کمک‌کننده است. مصاحبه معمولا به‌صورت تلفنی یا حضوری و با مدیر شرکت یا مجموعه‌ای که قصد همکاری با آن را دارید انجام می‌شود. رزومه می‌تواند به مصاحبه‌گر کمک کند تا شایستگی شما برای آن سمت شغلی را سریع‌تر تشخیص دهد. برای موفقیت در یک مصاحبه استخدام برنامه‌نویس بک‌اند باید نکاتی را رعایت کنید که برخی از مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه مطرح می‌کنیم.

قبل از مصاحبه

مصاحبه‌ی اولیه معمولا به‌صورت تلفنی یا آنلاین انجام می‌شود. افرادی که بتوانند در مصاحبه‌ی اولیه حدنصاب قبولی را کسب کنند به مصاحبه‌ی حضوری دعوت می‌شوند که گاهی اوقات شامل مصاحبه‌ی فنی هم می‌شود. بهتر است قبل از شرکت در مصاحبه‌ی اولیه، در مورد مهم ترین نکاتی که باید در مصاحبه شغلی رعایت کنید تحقیق کنید. بعد از آن سوالات متداول مصاحبه‌های استخدامی را استخراج‌کنید و پاسخ‌ها را تمرین کنید. این کار به شما کمک می‌کند در هنگام پاسخ به این سوالات اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید. هم‌چنین قبل از مصاحبه مطمئن شوید که می‌توانید به‌خوبی در مورد پروژه‌هایی که قبلاً تکمیل کرده‌اید صحبت کنید. علاوه بر این با تمرین مهارت‌های برنامه‌نویسی برای مصاحبه‌ی فنی آماده شوید. برای تمرین بیشتر می‌توانید از اعضای خانواده خود بخواهید تا از شما مصاحبه بگیرند و مراحل مصاحبه را در خانه چندین بار تمرین کنید.

در حین مصاحبه

سعی کنید با مصاحبه‌گر ارتباط برقرار کنید؛ در پاسخگویی به سوالات و پرسیدن متقابل سوال جسور باشید، زیرا بیشتر مصاحبه گران به دنبال استخدام افرادی هستند که مهارت‌های ارتباطی و قدرت حل مسئله بهتری دارند. رزومه‌ی خود را همراه داشته باشید و به‌صورت شفاف در مورد تجربه‌های شغلی گذشته‌تان صحبت کنید. سعی کنید در منزل مراحل مصاحبه‌ی فنی و مدت‌زمان معقولی که برای انجام کار وقت دارید را تنظیم کنید و با اعتمادبه‌نفس در مصاحبه حاضر شوید.

نکات جلسه ی مصاحبه استخدام برنامه نویس بک اند
مصاحبه برنامه نویسی بک اند

سخن پایانی

در این گفتار اطلاعاتی پیرامون چگونگی تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس بک‌اند ارائه شد. با توجه به احساس نیاز گسترده به توسعه و پشتیبانی از وب‌سایت‌ها در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، آینده شغلی درخشانی برای این حرفه مورد انتظار است. برای تبدیل‌شدن به یک مهندس بک‌اند در ابتدا میزان علاقه و استعداد خود را بسنجید. اگر مصمم هستید که مراحل حرفه‌ای شدن در برنامه‌نویسی بک‌اند را طی کنید، می‌توانید حتی بدون تحصیلات دانشگاهی هم با شرکت در دوره‌های آموزشی مهارت‌های فنی لازم را بیاموزید. البته برای موفق شدن در این زمینه به مهارت‌های دیگری مانند ارتباطات قوی، مدیریت و برنامه‌ریزی و چند مهارت نرم دیگر هم احتیاج خواهید داشت که در طول مسیر باید آن‌ها را تمرین کنید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon