بررسی بازار کار برنامه نویسی فرانت اند

بررسی بازار کار برنامه نویسی فرانت اند

یکی از مزایای حوزه‌ی توسعه فرانت اند (Front End) نسبت به دیگر حوزه‌های کاری این است که همواره یکی از کلیدی‌ترین فرصت‌های شغلی در نظر گرفته می‌شود که در هر شرکت یا استارتاپی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که بازار کار بسیار مناسب و پر تقاضایی دارد. اما چرا؟ در ابتدا به پاسخ این سوال می پردازیم.

چرا بازار کار برنامه نویسی فرانت اند پر رونق و پر تقاضاست؟

دلیل آن ساده است: برنامه نویس های فرانت اند مسئول اصلی توسعه رابط کاربری وبسایت‌ها بوده و هر چیزی که دیگر افراد در حوزه توسعه وبسایت سعی می‌کنند تا به آن دست پیدا کنند، از طریق رابط کاربری وبسایت به کاربران و مشتریان نمایش داده می‌شود. از این جهت باید در نظر بگیریم که یک استارتاپ بدون داشتن یک یا چند توسعه دهنده فرانت اند نمی‌تواند به خوبی سرویس‌های خود را به نمایش بگذارد و کاربران را به خود جذب کند.

بنابراین در بازار کار مربوط به برنامه نویسی و کدنویسی، همواره دسته بزرگی از فرصت‌های شغلی به توسعه دهندگان فرانت اند تعلق داشته و آن‌ها در این زمینه شانس بسیار بیشتری برای پیدا کردن شغل ایده‌آل‌شان در اختیار دارند. بر این اساس در این مقاله قصد داریم شما را با بازار کار فرانت اند، میزان درآمد یک برنامه نویس فرانت اند و کلیات مربوط به آن‌ آشنا کنیم. همچنین به عنوان یک مقدمه به صورت جزئی‌تر به کارهایی که یک برنامه نویس فرانت اند انجام می‌دهد خواهیم پرداخت.

برنامه نویس فرانت اند کیست؟

به صورت بسیار ساده باید گفت که توسعه دهنده Front-End در جزئی‌ترین حالت خود، مسئولیت توسعه رابط کاربری یک وبسایت را برعهده دارد. هر وبسایتی که شما با آن روبرو شوید به صورت کلی دو جزء اصلی را در اختیار دارد: فرانت اند و دیگری بک اند (Back-End) .

در بخش بک اند منطق اصلی یک اپلیکیشن نوشته شده و کارکرد کلی آن ایجاد می‌شود، همچنین بسیاری از محتوای اصلی وبسایت از آنجا تولید می‌شود. اما برای نمایش این محتوا و کارکردها شما باید به صورت بصری آن‌ها را به کاربر نشان دهید. به همین دلیل است که هر شرکتی به یک توسعه دهنده رابط کاربری یا همان برنامه نویس فرانت اند یا Front-End Developer نیاز دارد. در تصویر زیر می‌توانید یک ذهنیت کلی از تفاوت این دو مورد را بدست بیاورید.

بازار کار برنامه نویس فرانت اند

همانطور که مشاهده می‌کنید، رابط کاربری یا همان بخش فرانت سایت، آن بخشی است که کاربر آن را می بیند و با آن ارتباط برقرار می‌کند، در حالی که کاربر نمی‌تواند بخش بک اند را مشاهده کند و بگوید که چه اتفاقاتی در آن می‌افتد. به همین دلیل وجود توسعه دهنده برای هر دو بخش الزامی بوده و یک تجارت آنلاین نمی‌تواند بدون حضور این دو دسته از توسعه دهنده، وبسایت خود را ایجاد کند.

یک برنامه نویس برای ورود به بازار کار فرانت اند به چه ابزارهایی نیاز دارد؟

دقت داشته باشید که بیشتر فرصت‌های شغلی مربوط به توسعه فرانت اند در ۵۰ درصد حالت‌ها، از شما تقریبا یکسری ویژگی‌ها و ابزارهای مشترک می‌خواهند که مربوط به اصول دنیای وب است. در ۵۰ درصد دیگر ابزارهای مختلفی مورد تقاضا قرار می‌گیرد که یادگیری هر کدام از آن‌ها زمانی که درک درستی از اصول اولیه داشته باشید کار چندان سختی نخواهد بود.

ابزارهای مشترک

 به صورت کلی یک برنامه نویس سمت کاربر یا فرانت اند از سه تکنولوژی اصلی وب برای توسعه صفحات وبسایت استفاده می‌کند. این سه تکنولوژی عبارت هستند از:

 ابزارهای مهم دیگر

یک توسعه دهنده فرانت اند نیاز دارد تا روی تکنولوژی‌های جدید و مدرن نیز تسلط داشته و بتواند به خوبی از آن‌ها استفاده بکند. بنابراین ابتدا باید روی سه اصل اساسی دنیای وب تسلط پیدا کرده و سپس سراغ تکنولوژی‌ها و ابزارهای مربوط به آن بروید. برخی از این این تکنولوژی ها عبارتند از:

حقوق برنامه نویس فرانت اند چگونه است؟

در خارج از ایران: در حال حاضرحقوق یک برنامه نویس فرانت اند در اروپا و آمریکا به صورت میانگین ۸4 هزار دلار در سال است که پایین‌ترین آن ۶6 هزار دلار و در بالاترین ۱۰9 هزار دلار است. البته این اعداد تنها میانگین بوده و امکان اینکه یک شرکت در اروپا و آمریکا به شما میزان حقوق بیشتر و یا کمتری بدهد نیز امکان پذیر است.

در ایران: متاسفانه نمی‌توانیم آمار درستی از حقوق یک برنامه نویس فرانت اند در کشور ایران به شما بدهیم، به این دلیل که مرکز آمارگیری دقیقی برای این کار وجود ندارد. اما من سعی کردم با نگاه کردن به فرصت‌های شغلی مختلف و میزان حقوق آن‌ها به یک عدد میانگین برسم و آن ۱۳ میلیون بود. در میانگین حالات، کمترین مقدار ۸ میلیون و در بیشترین مقدار ۱۸ میلیون ذکر شده بود. البته این نکته را ذکر کنم که ارقام پایین‌تر و بالاتر نیز وجود داشت. برای مثال ۶ میلیون تومان! و ۳۰ میلیون تومان.

عامل های مهم تعیین کننده حقوق برای ورود به بازار کار فرانت اند

چند عامل مهم برای تعیین حقوق وجود دارد که به چند مورد آن‌ها در زیر اشاره می‌کنیم:

  • سطح تجربه و سابقه کاری شما. مطمئنا شما هر چقدر در این زمینه تجربه بیشتری داشته و سابقه معتبر شغلی در شرکت‌های مختلف را داشته باشید می‌توانید حقوق بیشتری را دریافت کنید.
  • موضوعیت شرکتی که در آن می خواهید کار کنید بسیار مهم است. برای مثال اگر شما در یک استارتاپ مربوط به حوزه معماری کار کنید ممکن است حقوق چندان زیادی دریافت نکنید، اما اگر در یک شرکت چند ملیتی که در حوزه میزبانی و پردازش ابری کار کند حقوق بیشتری را دریافت خواهید کرد.
  • ابزارهای جانبی یکی دیگر از موضوعات مهم است. تصور کنید شما به خوبی می‌توانید با تکنولوژی‌های اصلی وبسایت کار بکنید اما در دنیای فریمورک‌ها سراغ مواردی رفته‌اید که هم فرصت شغلی کمتری داشته و هم حقوق نسبتا کمتر. برای مثال اگر شما یک React Developer باشید می‌توانید از طریق این فریمورک حقوق بیشتری را دریافت کنید. اما اگر سراغ فریمورک‌های کمتر شناخته شده و کمتر تست شده شوید نباید انتظار حقوق عالی در هر موقعیتی را داشته باشید.

توانمندی‌های غیر فنی که برای ورود به بازار کار فرانت اند انتظار دارند

به عنوان یک برنامه نویس فرانت اند که باید به صورت همیشگی با دو تیم طراحان رابط کاربری و توسعه دهندگان Back-End ارتباط داشته باشید یکسری ویژگی‌ها هستند که جدای از موضوعات تکنیکی باید داشته و حتما در رزومه خود به آن‌ها اشاره کنید.

بازار کار برنامه نویسی فرانت اند

  • توانایی ارتباطی خوب و درست: همانطور  که گفته شد شما وقتی که در یک شرکت کار می‌کنید همه چیز به صورت تیمی پیش می‌رود و در این صورت شما باید بتوانید توانایی ارتباطی مناسبی با هم تیمی‌های خود داشته باشید. اگر در یک آژانس طراحی کوچک نیز کار کنید این ارتباط با مشتری صورت می‌گیرد که باید آن مرحله را نیز به خوبی پشت سر بگذارید.
  • توانایی همکاری: جدای از ارتباط برقرار کردن مناسب و درست شما باید بتوانید روی پروژه‌های مشترک همکاری خوبی از خود نشان داده و تصمیم نگیرید که جدای از افراد گروه به صورت تنهایی کارهای‌تان را پیش ببرید.
  • توانایی‌های حل مسئله: در فرایند توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب همواره مشکلات و چالش‌های جدیدی به وجود خواهد آمد که شما باید بتوانید به خوبی با آن‌ها روبرو شده و آن‌ها را حل کنید. به همین دلیل باید توانایی‌های مربوط به حل مسائل را در خود افزایش دهید.
  • خلاقیت: کار یک توسعه دهنده Front-End فقط کدنویسی نیست بلکه بخش بزرگی از آن به خود رابط کاربری و اصول گرافیکی مربوط می‌شود. به همین دلیل شما نیاز دارید که روی طراحی‌های بصری نیز تمرکز داشته و در این مسیر از خودتان خلاقیت نشان دهید.

اگر در کنار توانایی‌های برنامه نویسی و حرفه‌ای خود، این توانایی‌ها را نیز داشته باشید به خوبی می‌توانید در فرصت‌های شغلی مختلف یک کار مناسب را پیدا کنید.

در پایان

تبدیل شدن به یک توسعه دهنده حرفه‌ای Front-End کاری نیست که بسیار سخت باشد اما در همان حال کار ساده‌ای نیز نیست. توجه کردن به اصول اصلی دنیای وب، یادگیری ابزارهای مختلف، داشتن توانایی‌های انسانی (نرم) مناسب و مواردی از این دست می‌تواند امکان‌های بسیار زیادی برای توسعه اپلیکیشن‌ها و استخدام شدن در فرصت‌های شغلی مختلف برای شما ایجاد کند.

در وبسایت سکان آکادمی یک مسیر یادگیری دقیق و حرفه‌ای ایجاد کرده‌ایم که با استفاده از آن می‌توانید از ابتدا و با راهنمایی‌های یک منتور فرایند یادگیری توسعه رابط کاربری و تبدیل شدن به یک برنامه نویس فرانت اند برای ورود به بازار کار را پیش بگیرید برای این کار می‌توانید وارد کارراهه ی «برنامه نویس Front-End شو!» شوید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس