باور نادرست ۲۵ در مورد UX: اگر وب‌سایت یا اپ‌تان کاربردپذیری خوبی داشته باشد زیبایی آن مهم نیست!

باور نادرست ۲۵ در مورد UX: اگر وب‌سایت یا اپ‌تان کاربردپذیری خوبی داشته باشد زیبایی آن مهم نیست!

برخی طراحان هستند که به بهانهٔ کاربردپذیری، اهمیت زیبایی ظاهری را نادیده می‌گیرند و گاهی‌ اوقات این کار منجر به ایجاد سایت‌هایی نه چندان جذاب ولی بسیار محبوب می‌شود.

با این حال باید دانست که زیبایی و جذابیت هم سهم خودشان را در طراحی دارند چرا که چیزهای زیبا بیشتر دیگران را به سوی خود جذب می‌کنند مضاف بر اینکه مطالعات نشان داده‌اند احساسات نقش مهمی را در تجربهٔ کاربری بازی می‌کند و بالتبع اگر وب‌سایتی از لحاظ بصری زیبا و چشم‌نواز باشد، کاربران احساس آرامش بیشتری می‌کنند و به‌ نظرشان آن وب‌سایت کاربردی‌تر خواهد آمد.  

برداشت مثبت اولیه که بر اساس ظاهر باشد نه تعامل، ارزش وب‌سایت را برای کاربر تعیین می‌کند. همچنین زیبایی‌گرایی در محبوبیت برند، محصول یا خدمات‌تان هم تأثیرگذار است زیرا نشان‌دهندهٔ این است که برای همه چیز اهمیت قائل هستید.

مطالعه‌ای در زمینهٔ لزوم اهمیت دادن به زیبایی رابط کاربری به این نتیجه رسید که اگرچه چیزهای جذاب ممکن است در رتبه‌بندی عملکرد همیشه جایگاه خیلی بالایی به دست نیاورند، اما در دید کاربران چیزهای جذاب کاربردی‌تر بوده و ارزش امتحان کردن دارند!

دانشگاه استنفورد مطالعه‌ای را با بیش از ۲۵۰۰ شرکت‌کننده در مورد اینکه افراد چگونه اعتبار و ارزش یک وب‌سایت را ارزیابی می‌کنند انجام داد و یافته‌های این آزمایش گواهی بر اهمیت طراحی بصری بود چرا که تقریباً نیمی از شرکت کنندگان (٪۴۶/۱) اعتبار وب‌سایت‌ها را بر اساس زیبایی و جذابیت موارد مختلفی من‌جمله لی‌اوت، تایپوگرافی، سایز فونت، رنگ و غیره سنجیده بودند (مسلماً زیبایی جای عملکرد یک وب‌سایت را نمی‌گیرد اما این مطالعه نشان داد که ارتباطی قوی میان جذابیت طراحی و اعتبار و ارزش یک سایت در نظر کاربران وجود دارد.)

مشکلات و کاستی‌ها در طراحی بصری به قدری سریع ذوق کاربر را کور می‌کنند که ممکن است اصلاً امکانات مفید دیگری که جایگزین طراحی چشمگیر کرده‌اید را نبینند. همچنین گفته می‌شود که اگر وب‌سایت یا اپلیکیشنی بر روی جنبه‌های زیبایی‌شناختی کار نکند، نه تنها در جلب توجه کاربر شکست می‌خورد بلکه اگر توجهی هم جلب کند نمی‌تواند آن را طولانی مدت حفظ کند و همین که کاربر منبع جذاب‌تری با اطلاعات و عملکرد مورد نظرش پیدا کرد، آن را ترک خواهد کرد.

باور نادرست ۲۴ در مورد UX: افراد همیشه آن طور که شما می‌پندارید از محصولتان استفاده نمی‌کنند!
باور نادرست ۲۶ در مورد UX: تست کاربردپذیری مساوی است با گروه کانونی

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon