جعبه ی ابزار برنامه نویس: 10 فریم ورک برتر برای برنامه های کاربردی وب

جعبه ی ابزار برنامه نویس: 10 فریم ورک برتر برای برنامه های کاربردی وب

یکی دیگر از ابزار هایی که در حرفه ی برنامه نویسی می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. فریم ورک ها هستند. Web Application Framework یک چارچوب نرم افزاری است و بیشتر به صورت فارسی، فریم ورک گفته می شود. فریم ورک برای پشتیبانی از توسعه برنامه های کاربردی وب از جمله سرویس ها، منابع و API های وب طراحی شده است. 

اگر بخواهم کمی ساده تر آن را معرفی کنم باید بگویم که فریم ورک ها کتابخانه هایی هستند که کمک می کنند تا برنامه را سریع تر و هوشمندانه تر توسعه دهیم. تعداد فریم ورک های وب خیلی زیاد شده است و ممکن است گاهی انتخاب آن ها سخت شود. در این مقاله می خواهم 10 مورد از فریم ورک های برتر موجود را معرفی کنم تا کمی در انتخاب به شما کمک کرده باشم. 

Ruby on Rails 

یکی از فریم ورک های وب بسیار سازنده Ruby on Rails است. این فریم ورک توسط David Heinemeier Hansson نوشته شده است. با استفاده از این فریم ورک می توان یک برنامه را حداقل ده برابر سریع تر از یک فریم ورک معمولی جاوا توسعه داد. در ضمن Rails همه چیزهایی که برای ایجاد یک برنامه وب مبتنی بر پایگاه داده با استفاده از الگوی Model-View-Controller لازم است را دارا می باشد. 

وب سایت هایی که از Ruby on Rails استفاده می کنند GroupOn ، UrbanDictionary ، AirBnb ،Shopify ، Github هستند. 

Django

جنگو، فریم ورک دیگری است که به ساخت برنامه های وب با کیفیت کمک می کند. این برنامه برای توسعه ی سریع های اتاق خبر و در عین حال برآورده کردن نیازهای سخت توسعه دهندگان وب با تجربه، اختراع شد. توسعه دهندگان جنگو می گویند که برنامه ها به طرز مضحکی سریع، امن، مقیاس پذیر و همه کاره هستند.

  • زبان: پایتون 
  • لینک فریم ورک: https://www.djangoproject.com
  • لینک گیت هاب: https://github.com/django/django

وب سایت هایی که از جنگو استفاده می کنند Disqus، Pinterest، Instagram، Quora و غیره هستند. 

Angular (همچنین به عنوان Angular JS شناخته می شود.) 

Angular فریم ورک ارائه شده ی گوگل می باشد و در اصل توسط Misko Hevery و Adam Abrons توسعه داده شده است. این فریم ورک برای ساخت برنامه های کاربردی وب در مقیاس بزرگ و با کارایی بالا که نگه داری از آن ها آسان است، مناسب هست. 

وب سایت هایی که از Angular استفاده می کنند یوتیوب در PS3، Weather، Netflix و غیره هستند. 

ASP.NET 

این فریم ورک را مایکروسافت ایجاد کرد که به ما کمک می کند تا برنامه های وب قوی برای رایانه شخصی و همچنین دستگاه های تلفن همراه بسازیم. ایک فریم ورک با کارایی بالا و سبک وزن برای ساخت برنامه های وب با استفاده از دات نت است. در مجموع، فریم ورکی با قدرت، بهره وری و سرعت خوب معرفی شده است. 

وب سایت هایی که از ASP.NET استفاده می کنند GettyImages، TacoBell،StackOverflow  و غیره هستند. 

METEOR

Meteor یا MeteorJS فریم ورک دیگری است که راه بسیار ساده تری را برای ساخت برنامه های موبایل و وب realtime به ما می دهد. این فریم ورک، امکان نمونه سازی سریع را فراهم می کند و کدهای بین پلتفرمی (cross-platform) (وب، اندروید، iOS) را تولید می کند. پلتفرم ابری (cloud) آن، استقرار، مقیاس بندی و نظارت را بسیار ساده می کند. 

وب سایت هایی که از Meteor استفاده می کنند عبارت اند از HaggleMate، WishPool،Telescope  و غیره. 

Laravel

لاراول فریم ورکی است که توسط Taylor Otwell در سال 2011 ایجاد شد و مانند سایر فریم ورک های مدرن، از الگوی معماری MVC  نیز پیروی می کند. لاراول برای ظرافت، سادگی و خوانایی ارزش قائل است. می توان خیلی سریع شروع به یادگیری و توسعه لاراول با Laracasts کرد که صدها آموزش در آن وجود دارد. 

وب سایت هایی که از لاراول استفاده می کنند عبارت اند از Deltanet Travel،Neighborhood Lender  و غیره.

Express

Express یاExpressjs  یک فریم ورک حداقلی و انعطاف‌پذیر است که مجموعه ای قوی از ویژگی‌ها را برای برنامه‌های وب و موبایل فراهم می‌کند. حداقلی به این معنی است که بسیاری از ویژگی ها به عنوان پلاگین در دسترس هستند. این فریم ورک، توسعه سریع برنامه های کاربردی وب مبتنی بر Node.js را آسان می کند. همچنین یکی از اجزای اصلی بسته نرم افزاری MEAN است. 

وب سایت هایی که از Express استفاده می کنند عبارت اند از Storify، Myspace،LearnBoost  و غیره.

Spring

Pivotal Software این فریم ورک را توسعه داده است. محبوب ترین فریم ورک توسعه ی برنامه برای جاوای سازمانی (enterprise) است. هزاران توسعه دهنده در سراسر جهان از Spring برای ایجاد برنامه های وب با کارایی بالا و قوی استفاده می‌کنند. این فریم ورک به ایجاد سیستم ها و برنامه های کاربردی ساده، قابل حمل، سریع و انعطاف پذیر مبتنی بر JVM کمک می کند.

وب سایت هایی که از Spring استفاده می کنند Mascus،Allocine  و غیره هستند. 

Play

یکی از فریم ورک های کاربردی وب مدرن است که به زبان جاوا و اسکالا (Scala) نوشته شده است. از معماری MVC پیروی می کند و هدف آن بهینه سازی بهره وری توسعه دهندگان با استفاده از قرارداد روی پیکربندی، بارگذاری مجدد کد و نمایش خطاها در مرورگر است. این فریم ورک، خود را یک فریم ورک وب با سرعت بالا معرفی می کند. 

وب سایت هایی که از Play استفاده می کنند LinkedIn، Coursera،LendUp  و غیره هستند.

CodeIgniter

EllisLab این فریم ورک را توسعه داده است. یک فریم ورک برنامه کاربردی وب معروف برای ساخت وب سایت های پویا است. بر اساس معماری MVC بوده زیرا کلاس های Controller ضروری هستند اما مدل ها و view ها اختیاری هستند. این فریم ورک، با عملکرد استثنایی، پیکربندی تقریبی صفر و بدون کتابخانه های یکپارچه در مقیاس بزرگ، مورد استفاده قرار می گیرد. 

وب سایت‌هایی که از CodeIgnitor استفاده می‌کنند Bufferapp، Mail  و Guardian و غیره هستند. 

به طور حتم، به جز این 10 فریم ورک، موارد دیگری مانند Symphony ،Ember.js ،Sails.js ،React.js نیز وجود دارند اما هدف این بود که تعدادی از آن ها را به شما معرفی کنم تا به شما در انتخاب مناسب ترین فریم ورک برنامه های کاربردی وب، کمک کند. شما با کدام یک از فریم ورک های وب کار می کنید؟ دلیل انتخاب شما چه بوده است؟ لطفا نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. 

منبع

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon