repl.it: بستری برای آموزش تعاملی برنامه‌نویسی

repl.it: بستری برای آموزش تعاملی برنامه‌نویسی

REPL اصطلاحی است برگرفته از واژگان Read Evaluate Print Loop که به منزلهٔ یک محیط برنامه‌نویسی تعاملی است که از کاربر ورودی می‌گیرد، آن را ارزیابی کرده و بعد نتیجه را به وی باز می‌گرداند به طوری که دیگر نیازی به صرف زمان برای کامپایل و منتظر ماندن نیست و این در حالی است که برنامهٔ نوشته شده در محیط‌های مبتنی بر REPL به صورت اصطلاحاً Piecewise (بخش به بخش) اجرا می‌شود.

repl.it یک محیط برنامه‌نویسی مبتنی بر وب بوده که ده‌ها زبان برنامه‌نویسی مطرح دنیا را پشتیبانی می‌کند. این وب‌سایت چیزی تحت عنوان کلاس درس ارائه می‌کند که شما به عنوان یک مدرس می‌توانید کدآموزانتان را از طریق ایمیل یا کد اختصاصی به کلاس مجازی دعوت کنید، با دیگر مدرسان تعامل داشته باشید و حتی می‌توانید برای مخاطبین تکالیف ایجاد کرده و به صورت دستی یا اتوماتیک به تصحیح آن‌ها بپردازید (جالب است بدانید که در زمینهٔ تکالیف می‌توانید حتی کدآموزان را در حین انجام دادن‌ تکالیف مد نظر داشته باشید و ببینید که مثلاً چه کسی کارش را دیر انجام داده، چه کسی کارش را به اتمام رسانده و یا چه کسی به کمک احتیاج دارد.) این وب‌سایت در واقع بستری ارائه می‌کند که کدآموزان می‌توانند در آن پیشرفت یکدیگر را ببینند، با هم تعامل داشته باشند، به درک خوبی از مفاهیم کدنویسی برسند و دانش و مهارت خود را در زمینهٔ کدنویسی افزایش دهند.

مزایای استفاده از این سرویس آموزشی چیست؟
repl.it مزایای بسیاری دارا است که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین دلایلی اشاره خواهیم کرد که شما را مجاب به استفاده از این سرویس می‌کند:

- شروع به استفاده از آن راحت است، چرا که مدرسین می‌توانند در عرض چند دقیقه کلاس درس خودشان را در آن ایجاد کنند. همچنین مدرسین می‌توانند به طُرُق مختلف برای کدآموزان تکلیف و مسئله ایجاد کنند (گزینه‌ای وجود دارد که مدرسین می‌توانند از طریق آن به طور مستقیم برای کدآموزان فیدبک بفرستند و به آن‌ها در انجام هرچه بهتر کارشان کمک کنند.)

- repl.it بر روی تمام کامپیوترها به خوبی کار می‌کند چرا که مبتنی بر مرورگر می‌باشد و هر کس با هر نوع سیستم و کامپیوتری می‌تواند از آن بهره ببرد.

- همان‌طور که گفته شد، repl.it از ده‌ها زبان برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند که از همین روی مدرسین می‌توانند از این ابزار برای پوشاندن جامهٔ عمل به اهداف آموزشی متفاوت و خاص خود، استفاده کنند.

- مدرسین می‌توانند از یونیت تستینگ یا تصحیح آنی برای تصحیح اسکریپت‌ها استفاده کرده و پیشرفت دانشجویان را رصد کنند (تصحیح خودکار در repl.it بدین معنا است که کدآموزان می‌توانند به طور آنی بر روی کاری که انجام می‌دهند بازخورد بگیرند که این موجب صرفه‌جویی در وقت ایشان می‌شود.)

- کلاس‌های repl.it شامل ابزارهای مدیریتی کارآمدی مانند داشبورد مدرسین، توانایی پیگیری پیشرفت کدآموزان، نوتیفیکیشن و غیره می‌شود و نکتهٔ آخر اینکه این برنامهٔ آموزش برنامه‌نویسی برای کدآموزان کاملاً رایگان است.

آیا تجربهٔ کار با این وب‌سایت را داشته‌اید و سؤال دیگر اینکه آیا سرویس‌هایی آموزش برنامه‌نویسی از این دست کمکی به پیشرفت‌ مهارت‌های دولوپرهای تازه‌کار می‌کنند؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon