20 پروژه ی ساده برای تمرین برنامه نویسی (بخش دوم)

20 پروژه ی ساده برای تمرین برنامه نویسی (بخش دوم)

در جهان امروز، یادگیری برنامه نویسی طرفداران زیادی دارد. حتی کودکان نیز وارد این حوزه شده و از سن پایین شروع به یادگیری می کنند. در حال حاضر توسعه دهندگان کم سن و سال بسیاری وجود دارند که در بهترین موقعیت های کاری، مشغول هستند. اگر هدفتان یادگیری برنامه نویسی به شیوه ی ساده است؛ اگر نمی خواهید از کودکان و نسل جدید عقب بمانید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید. 

20 پروژه ی عالی برای تمرین برنامه نویسی (بخش دوم) 

در بخش اول از این مقاله، ما 10 برنامه را به شما معرفی کردیم تا به شما ایده هایی را برای تمرین برنامه نویسی داده باشیم. در این بخش به ادامه معرفی برنامه های ساده خواهیم پرداخت. 

11. ایجاد برنامه تولید کننده اعداد به صورت تصادفی 

کدنویسی یک تولید کننده ي اعداد تصادفی، یکی دیگر از ایده های خوب برنامه نویسی است. هدف برنامه، تولید یک عدد تصادفی به درخواست کاربر است. این پروژه توانایی توسعه دهنده را در استفاده از نوع های داده، اعداد صحیح، تابع تصادفی، ورودی / خروجی و سایر مفاهیم مربوط به آن آزمایش می کند.

12. ایجاد برنامه encoder و decoder 

یکی دیگر از برنامه های کوچک ولی جذاب این است که یک encoder و decoder طراحی کنید و همه ي الگوریتم های موجود را در آن اعمال نمایید. 

13. موتور جستجوی وب 

یک موتور جستجوی وب فوق العاده را طراحی کنید که با Google رقابت کند. حتما تعجب کردید. آیا فکر می کنید بتوانید چنین موتوری را پیاده کنید؟ سیستمی را طراحی کرده و میلیاردها سند را در سراسر جهان index گذاری کنید. آن ها را به روشی کارآمد ذخیره کرده و به درخواست های کاربران با بیشترین لیست اسناد پاسخ دهید. 

14. طراحی مجدد الگوی یک وب سایت موجود 

ساخت یک وب سایت از ابتدا تا انتها ممکن است در ابتدا دلهره آور به نظر برسد. همین طور که شروع به کار کردید، می توانید از یک الگوی وب سایت با عناصر طراحی از پیش تعریف شده استفاده کنید. 

15. ساخت یک ترمینال Command Line 

توصیف این مورد آسان است. یک برنامه ي ترمینال را ایجاد کنید که تمام دستورهاي اصلی لینوکس را تکرار می کند. سعی کنید رابط کاربری را تا آن جا که می توانید فانتزی کنید. 

16. شبکه اجتماعی شخصی 

برای ایجاد یک شبکه اجتماعی، شما نیاز به ایجاد یک پایگاه داده برای ذخیره ي اطلاعات حساب کاربر، یک اسکریپت برای تولید صفحات index شده و منحصر به فرد و یک طراحی بهینه و کاربرپسند دارید. برنامه ای را برای گپ زدن با دوست خود پیاده سازی کنید. چالش این پروژه در این است که یک سرور متمرکز را حذف کرده و ارتباط مستقیمی بین دو سرویس گیرنده چت ایجاد کند. 

17. فروشگاه آنلاین 

ایجاد فروشگاه تجارت الکترونیکی یکی دیگر از روش های عالی برای تمرین مهارت های کدنویسی است. عناصر مورد نیاز برای یک فروشگاه آنلاین کمی پیچیده تر از یک سایت شبکه اجتماعی است، زیرا این پروژه برای کارکرد به بیش از یک پایگاه داده نیاز دارد. در این جا، شما باید اسکریپتی طراحی کنید تا صفحه ي محصول، سبد خرید، صندوق و سایر عناصر مرتبط با تجارت الکترونیکی را دربرداشته باشد. 

18. کمک به یک پروژه ي منبع باز 

Open source project روشی باورنکردنی برای توسعه دهندگان جدید به منظور استفاده از مهارت هایشان است. آن ها نه تنها یک چالشی به شما ارائه می دهند که ممکن است پاداش داشته باشد، بلکه شما این فرصت را خواهید داشت که بدون فشار کار برای کارفرمای یک محصول تجاری، از دیگران بازخورد بگیرید. سرانجام، مشارکت در یک پروژه منبع باز به شما این فرصت را می دهد تا ضمن تأثیرگذاری در جامعه ي برنامه نویسی، شبکه ي خود را گسترش دهید.

19. بازی Snake 

اگر در اوایل دهه 2000 تلفن همراه داشتید، احتمالا Snake را بازی کرده اید. این یک بازی ساده است اما شما همیشه می توانید سعی کنید کارها را پیچیده تر کنید! ابتدا فقط با ساختن بازی شروع کنید. 

برای این منظور شما باید بفهمید که چگونه یک بازی را به صورت آنلاین توسعه دهید. مار نئون (neon snake) ساخته سباستین اوپرمن (Sebastian Opperman) مکانی عالی برای شروع است. اما پس از آن، شاید بتوانید برخی از ویژگی های جالب جدید مانند موارد خاص یا قدرت های ویژه را اضافه کنید. 

این فرصتی برای بازی و سرگرمی است. این پروژه از نظر پتانسیل در داشتن تعداد زیادی کاربر که در سایت شما ثبت نام می کنند و از آن استفاده می کنند، چندان فنی نخواهد بود. با این حال، چگونگی ایجاد یک بازی به صورت آنلاین، یک چالش خوب است.

20. ماشین ترجمه (Machine Translation)

چیزی مثل Google Translate. سرویسی را طراحی و پیاده سازی کنید که دسته ای از متن را از یک زبان به زبان دیگر ترجمه می کند. هر دو زبانی را که می خواهید انتخاب کنید. سعی کنید مترجم را هوشمندتر کنید، آن را آموزش دهید یا اصلاح کنید.

جمع بندی 

تمرین پروژه های مختلف، مهارت های کدنویسی شما را تقویت می کنند. طولی نمی کشد که بازی ها و برنامه های پیچیده را ایجاد خواهید کرد. اکنون 20 پروژه کدنویسی برای تمرین دارید که باید آن ها را جدا کرده یا با هم ترکیب کنید. می توانید یکی، دو یا همه را انتخاب کنید، فقط کافی است شروع کنید. آیا آماده هستید؟ وقت آن است که بهترین دوره های آنلاین سکان آکادمی را برای یادگیری برنامه نویسی بررسی کنید.  

این جمله را فراموش نکنید: 

کوچک شروع کنید، بزرگ فکر کنید.

امیدواریم که این لیست برای شما الهام بخش ایجاد یک پروژه جدید و عالی باشد که بتوانید به رزومه ي خود اضافه كنيد و در مصاحبه ها درباره ي آن صحبت کنید. شاید شما را به عنوان یک مدیر عامل استارت آپ یک میلیارد دلاری ببینیم! 

باعث خوشحالی ما می شوید که پروژه ها یا تجربه های خودتان را با ما در میان بگذارید تا ما آن ها را  به لیست اضافه کنیم. 

منابع 

  1. https://www.makeuseof.com/tag/beginner-programming-projects/
  2. https://bootcamp.ce.ucf.edu/blog/top-10-coding-projects-for-beginners/
  3. https://itnext.io/42-projects-to-practice-programming-skills-6f5acc10fec0
  4. https://betterprogramming.pub/10-great-programming-projects-to-improve-your-resume-and-learn-to-program-74b14d3e9e16

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon