20 پروژه ساده برای تمرین برنامه نویسی  (بخش اول)

20 پروژه ساده برای تمرین برنامه نویسی (بخش اول)

یکی از سوالات متداولی که ما در آموزش برنامه نویسی می شنویم، این است که: چه ایده های خوبی برای تمرین برنامه نویسی وجود دارد؟

اغلب پاسخ هایی معمولی را می شنویم، مانند "ساخت یک بازی شطرنج" یا "رابط خط فرمان". این پاسخ ها اشکالی ندارد. اما فراموش نکنیم این نمونه ها فقط برای شروع یادگیری بوده و همه نیازهای برنامه نویسی مدرن را در بر ندارند. درست است که بخش بزرگی از نرم افزارهای مدرن SaaS و برنامه های وب هستند؛ و شما باید بدانید چگونه به صورت آنلاین برنامه نویسی کنید. با این حال بهترین راه برای شروع یادگیری کدنویسی، شروع ساده کدنویسی است!

می توانید برای شروع، یک پروژه ی پیچیده ی توسعه ی وب را امتحان کنید، اما ممکن است دچار نا امیدی شوید در حالی که مهم ترین نکته، ادامه دادن است. هنگامی که تجربه ی ایجاد پروژه های چالش برانگیز از ابتدا تا پایان را کسب می کنید، یک اصول اخلاقی قوی ایجاد می شود که در طول زندگی حرفه ای شما، به نفع خودتان خواهد بود.

اگر یک پروژه ی پیچیده را انتخاب کردید، لازم است در آن واحد روی ساخت یک ویژگی تمرکز کنید. ایجاد یک وب سایت یا برنامه ی کامل به یک باره، دشوار است. برای مثال در هنگام ساخت برنامه ای که در آن با کاربران تعامل دارید، ابتدا به بخش ورود کاربر با ساخت صفحه ی ورود یا شاید صفحه ی اصلی شروع کنید. اگر سعی کنید کل پروژه را یک باره بر عهده بگیرید، به احتمال زیاد شکست خواهید خورد.

می تونی خیلی سریع با کارراهه‌ی "برنامه نویس Front-End شو" وارد دنیای برنامه نویسی وب بشی!

مهارت هایی که انتظار داریم بعد از تمرین این برنامه ها کسب کنید عبارت اند از: توسعه ی وب، برنامه نویسی عمومی و رابط کاربری.

این که آیا یک مبتدی هستید یا در حال کسب تجربه های بیشتر در برنامه نویسی، فرقی نمی کند، در این جا بهترین پروژه های برنامه نویسی را به شما ارائه می کنیم که باعث ایجاد اعتماد به نفس و بالا بردن سطح دانش و تجربه ی شما می شود.

این پروژه ها ساده هستند، حتی اگر ساخت آن ها در ابتدا آسان نباشد. شما می توانید آن ها را به هر زبانی که راحت باشید بسازید.

1- بازی شطرنج 

ساخت یک بازی شطرنج راهی عالی برای رسیدن به یک بازی کلاسیک است که ممکن است از قبل آن را بشناسید و آن را به یک برنامه تبدیل کنید. شطرنج برای برنامه نویسی، یک نقطه شروع خارق العاده است. 

ساخت یک بازی شطرنج پروژه ای مناسب برای برنامه نویسی

می توانید با ترسیم تابلو و مهره ها شروع کنید. سپس، با دادن حرکات خاص به مهره ها، کار خود را ادامه دهید. شما باید به شطرنج به عنوان یک برنامه نویس فکر کرده و سعی کنید مفاهیم را به الگوریتم هایی تبدیل کنید که یک کامپیوتر می تواند درک کند. 

مفاهیمشطرنج  را به الگوریتم هایی تبدیل کنید که یک کامپیوتر درک می کند

بازی شطرنج به احتمال زیاد، پیچیده ترین پروژه در این لیست است. به همه ی قوانین شطرنج فکر کنید؛ سپس به کد کردن آن ها در یک برنامه ی وب اختصاصی فکر کنید! یک بازی با این تعداد متغیر به الگوریتم های پیچیده و محاسبه نیاز دارد. ایجاد بازی شطرنج شخصی به شما تجربه ی عملی دستکاری در نوع های داده، هوش مصنوعی، ورودی / خروجی و موارد دیگر را می دهد. 

2- کدنویسی یک برنامه ی موبایل 

این مهم است که بتوانید رابط هایی ایجاد کنید که برای دستگاه های تلفن همراه مناسب باشند. برای ایجاد طرح بندی های زیبا که می تواند در یک برنامه Android یا iOS کار کند، شما به چیزی غیر از HTML و CSS نیاز ندارید. این پروژه از این جهت مهم است که شیوه ی ایجاد یک رابط، یا حتی منطق کدنویسی را به شما می آموزد. 

یاد خواهید گرفت که با ایجاد یک قالب محصول ساده، چیدمان چقدر آسان است. این یک روش عالی برای تمرین مهارت های طراحی شما است. با یک جستجوی ساده، تعداد زیادی مثال از کد های لازم برای این کار، پیدا می کنید. لازم نیست کد ها را خط به خط کپی کنید، سعی کرده طعم دل خواه خود را به آن داده تا به شکلی که می خواهید ظاهر شود. نوع طراحی شما با استفاده از CSS محدودیتی ندارد. 

3- ایجاد یک ماشین حساب 

 ماشین حساب یکی از محبوب ترین پروژه های مبتدی برای یادگیری است. ایجاد یک ماشین حساب به شما این امکان را می دهد که طرحی را تمرین نمایید که، بر اساس یک منطق، اعداد یا نمادها را از ورودی می خواند، و بر اساس منطق دیگری، برای به دست آوردن نتیجه، پردازش می کند. شروع آن به اندازه ی کافی ساده و چالش برانگیز است که باعث بشود هنگام آزمایش ماشین حساب فکر کنید و متوجه شوید چه عواملی در آن وجود دارد. 

جاوا اسکریپت برای ساخت این برنامه، زبان بسیار خوبی برای جفت شدن با HTML و CSS است. 

4- برنامه لیست To-Do

ساختن برنامه ی لیست To-Do یکی دیگر از پروژه های عالی برنامه نویسی برای آزمایش مهارت های برنامه نویسی شماست. این برنامه شامل بیشتر مواردی است که شما برای ایجاد یک UI ساده نیاز دارید: دکمه ها، انیمیشن، تعامل کاربر و رویدادها. 

پروژه برنامه نویسی To Do List

5- ابزار تبدیل وزن 

یک ابزار تبدیل وزن ساده، یک پروژه ی عالی برای توسعه دهندگان تازه وارد است. دقیقا مانند برنامه ی لیست To-Do، ایجاد یک طرح بندی و انجام برخی منطق ها که به اطلاعات ورودی در فرم پاسخ می دهند، شما را به چالش می کشد. هنگام ساخت پروژه ها به خاطر داشته باشید که باید آن ها را به دلخواه خود تنظیم کنید. خلاقیت در پروژه های برنامه نویسی مبتدی به شما کمک می کند تا هویت خود را به عنوان یک توسعه دهنده کشف کنید. 

6- کد نویسی یک بازی سنگ، کاغذ، قیچی 

سنگ، کاغذ، قیچی، یک بازی کلاسیک است که می تواند به یک چالش برنامه نویسی تبدیل شود. هم به ورودی کاربر و هم ایجاد عناصر تصادفی نیاز دارد. شما هم در حال ایجاد بازی و هم منطق پشت رباتی که با آن بازی می کنید، هستید.

افزون بر این، یک محصول تعاملی است که می توانید بلافاصله انتخاب و بازی کنید و برای کدنویسان مبتدی در دسترس است. از آن جا که اشیای گرافیکی مختلفی برای تعامل با شما وجود دارد، می توانند به همان اندازه که می خواهید خلاقانه عمل کنند. 

7- بازی Tic Tac Toe 

Tic Tac Toe (بازی دوز) یک بازی کلاسیک از دوران کودکی است که دارای قوانینی سرراست است. ساخت یک برنامه ی Tic Tac Toe کمی بیشتر از آن چه به نظر می رسد چالش برانگیز است. ایجاد طرح، بسیار ساده است، و منطق پشت آن بسیار جالب می شود. نوشتن کد آن بخش از برنامه که مربوط به زمان تمام کردن بازی است، به یقین ذهن شما را به بهترین شکل تمرین می دهد. 

نمایی از بازی دوز

8- ایجاد یک Web Scraper 

این پروژه را این گونه در نظر بگیریم که یک Web Scraper می خواهیم تا بدون دخالت انسان 10 وبلاگ برتر را ارسال  کند. یکی از مواردی که در برخی از مقاله هایی که پروژه هایی را برای تمرین توصیه می کنند، مشاهده می کنیم این است که آن ها پروژه هایی را پیشنهاد می کنند که به گونه ای اجرا نشوند که برنامه نویس را برای ادامه ي توسعه، هیجان زده کند. 

یک Web Scraper شامل بارگیری داده های ساخت یافته از اینترنت، انتخاب داده های منتخب از آن مجموعه و انتقال آن ها به چیز دیگریست؛ مانند تحقیقات، دارایی ها و موارد دیگر. این یک پروژه ي عالی برای مبتدیان است. دفعه ي بعدی که با داده هایی در اینترنت روبرو شدید، بدون هیچ روش مستقیمی برای بارگیری آن ها، سعی کنید با استفاده از مهارت های برنامه نویسی خود، داده ها را به فرمی که می تواند شکل بگیرد، استخراج کنید. 

9- مرورگر وب 

به نظر می رسد ساده است، اما این طور نیست. اول این که یک برنامه ي GUI است. بعد، مستند HTTP را باید درک کرد و سپس مواردی مانند HTML و CSS (حداقل موارد اساسی را مرور کرد.) سپس یک مرورگر وب ساده را از ابتدا پیاده سازی کنید. 

پیاده سازی مرورگر وب

10- ساخت یک وب سایت HTML5 پایه 

پروژه های کمی، ساخت یک وب سایت کامل HTML و CSS را به شما آموزش می دهند. ایجاد یک وب سایت ساده ترکیبی از اصول طراحی، پیوند فایل، میزبانی وب و منطق کدنویسی است. این یک قطعه ي عالی است که باید در نمونه ي کارهای خود بگنجانید، مخصوصا اگر قصد دارید یک توسعه دهنده ي وب شوید. 

هرچه بیشتر بیاموزید، پیچیدگی وب سایت شما رشد خواهد کرد. از زبان های برنامه نویسی دیگری که کشف می کنید می توانید در قسمت انتهایی وب سایت ها استفاده کنید، و آن ها را در هنگام یادگیری مهارت های برنامه نویسی خود، تبدیل به یک تجربه خارق العاده کنید. 

امیدواریم که مطالعه ي این مقاله، برای شما مفید بوده باشد. در بخش دوم، 10 برنامه ي ساده ي دیگر را به شما معرفی خواهیم کرد. 

نظرها و پیشنهادهاي شما، به ما در هر چه بهتر شدن محتوا کمک می کند و ما می توانیم متناسب با نیاز شما، مطالب به روز و مفیدی را برایتان آماده کنیم. 

منابع 

  1. https://www.makeuseof.com/tag/beginner-programming-projects/
  2. https://bootcamp.ce.ucf.edu/blog/top-10-coding-projects-for-beginners/
  3. https://itnext.io/42-projects-to-practice-programming-skills-6f5acc10fec0
  4. https://betterprogramming.pub/10-great-programming-projects-to-improve-your-resume-and-learn-to-program-74b14d3e9e16

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس