باور نادرست ۲۰ در مورد UX: اگر چیزی روی وب‌سایت آمازون جواب داده روی وب‌سایت شما هم جواب خواهد داد!

باور نادرست ۲۰ در مورد UX: اگر چیزی روی وب‌سایت آمازون جواب داده روی وب‌سایت شما هم جواب خواهد داد!

با اینکه وب‌سایت آمازون ویژگی‌هایی دارد که هم عالی هستند و هم امتحان‌شان را پس داده‌اند، اما این دلیل نمی‌شود که آن ویژگی‌ها روی هر فروشگاه آنلاین دیگری هم جواب دهند. 

به عنوان مثال، بیایید نگاهی به Customer Review در سایت آمازون بیندازیم. پس از اینکه سایت فروشگاه آنلاین تارگت دید که بخش Customer Review آمازون خوب کار می‌کند، این نرم‌افزار را خریداری کرد. Jared Spool در این باره می‌گوید که علیرغم استفاده از همان نرم‌افزار و رابط کاربری، تارگت اصلاً در زمینهٔ به‌کارگیری این برنامه موفق عمل نکرد چرا که در اولین ماه پس از انتشار یکی از کتاب‌های هری پاتر، کامنت‌های آمازون برابر با ۱۸۰۵ مورد بود اما تارگت فقط ۳ کامنت دریافت کرد در حالی که هر دو فروشگاه ۲ میلیون نسخه از این کتاب را فروخته بودند.

روی هم رفته، اصلاً منظور این نیست که نباید هیچ چیزی را از طراحی دیگران کپی کرد، بلکه نکته اینجا است که ابتدا باید بررسی کنید ببینید چرا یک چیز در وب‌سایتی جواب داده و اگر شما هم بخواهید از آن استفاده کنید چه تأثیری روی کاربران‌تان خواهد داشت. Jakob Nielsen در این باره می‌گوید:

کپی کردن طراحی یک سایت موفق راهی بدون مشکل و بی‌نقص برای بهبود ارزش کاری وب‌سایت‌ شما نیست و ممکن است صدمات زیادی را به آن وارد کند.

Lina Bustos دربارهٔ عدم الگوبرداری از سایت آمازون اعتقاد دارد که این سایت یکی از وب‌سایت‌های بزرگ از نظر میزان ترافیک و تعداد کاربر است به گونه‌ای که حتی می‌تواند محصولی را زیر قیمت بفروشد اما هرگز برایش مشکلی هم ایجاد نشود. همچنین این وب‌سایت برای ویژگی‌هایی مثل Customer Review که نیاز به مشارکت کاربران دارد، هم تعداد کاربر کافی در اختیار دارد و هم آن‌قدر شناخته شده است که کاربران از آن استفاده کنند و در واقع همین آمار بالای کاربران این وب‌سایت است که باعث شده نقایصی مثل دیر لود شدن هوم‌پیج یا گیج‌کننده بودن برخی صفحات برای این شرکت دردسرساز نشده و کاربر در هر حال آمازون را به دوستانش هم پیشنهاد بدهد در حالی که اگر همین نقایص در وب‌سایت دیگری وجود داشت، بی برو برگرد تعطیل می‌شد.

Joshua Porter نیز عنوان می‌کند که کپی کامل از وب‌سایت‌هایی مثل آمازون، فیسبوک و غیره کار وحشتناکی است چرا که وقتی کپی می‌کنید، دلیل پشت یک طراحی را نمی‌دانید و به خاطر همین به طور درست به نیازهای مشتریان خود جامهٔ عمل نمی‌پوشانید مضاف بر اینکه ارزش سایت را پایین آورده و خود را محکوم به شکست می‌کنید.

با تمام این‌ها، کپی کردن ایده‌ها کاری است که یک طراح خوب باید به طور سنجیده انجام دهد و طبق جملهٔ معروف پیکاسو که می‌گوید «هنرمندان خوب یک ایده را کپی می‌کنند اما هنرمندان عالی ایده‌ها را می‌دزدند»، باید سعی کنید که یک طراحی را کپی نکنید، بلکه ایدهٔ آن را بدزدید!

باور نادرست ۱۹ در مورد UX: در طراحی وب‌سایت محتوا مهم نیست
باور نادرست ۲۱ در مورد UX: کاربران اپ یا وب‌سایت می‌توانند به شما بگویند که واقعاً چه می‌خواهند

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon