چطور با 17 نکته‌ی کلیدی در ایمیل مارکتینگ بدرخشیم؟ - قسمت دوم

چطور با 17 نکته‌ی کلیدی در ایمیل مارکتینگ بدرخشیم؟ - قسمت دوم

دوستان عزیزم سلام. امیدوارم خوب و سلامت باشید. در  قسمت اول سری مقاله‌ی چطور با 17 نکته ی طلائي در ایمیل مارکتینگ بدرخشیم؟ درباره‌ی 5مورد از بایدها و نبایدهایی که باید در آدرس‌دهی ایمیل رعایت کنیم تا ایمیل ما به بهترین نحو در صندوق ورودی گیرنده‌های ایمیلمون به نمایش دربیاد. در این قسمت و قسمت‌های بعدی قصد داریم تا نکاتی که باید در طراحی ایمیل مارکتینگ رعایت کنیم رو بررسی کنیم. 

6. از تصاویر به صورت استراتژیک استفاده کنید.

تصاویر عالی در تمام جنبه‌های بازاریابی، از جمله ایمیل، اهمیت دارن. زمان انتخاب گرافیک برای کمپین‌های ایمیلتون، باید در مورد موارد زیر تصمیم بگیرید:

  • قصد دارید تصاویرتون رو از کجا تهیه کنید؟ (stock, custom-made, open license)
  • از چه فرمتی استفاده خواهید کرد؟ (jpg، png، gif)
  • تصاویر شما چقدر فضا در ایمیل خواهد گرفت؟
  • زمانی که تصاویر در صندوق پستی گیرنده‌ی شما مسدود بشه، چه خواهید کرد؟
  • استفاده از stock در مقابل تصاویر سفارشی

وقتی نوبت به انتخاب بین تصاویر (استوک)Stock  و سفارشی میرسه، راه درست یا غلطی وجود نداره. فقط مطمئن بشید، رویکردی که انتخاب می‌کنید با هویت بصری کلی شما مطابقت داره و به شما کمک میکنه احساس مناسبی برای برندتون ایجاد کنید.

نمونه‌ای از برندی به نام United by Blue که از عکس‌های سفارشی در ایمیل‌های خودش استفاده میکنه:

فرمت‌های مختلف تصویر (jpg، png، rgb)

وقتی صحبت از قالب‌بندی تصویر میشه، وضعیت متفاوته. شما دوست دارید تصاویری با کیفیت بالا نشون بدید تا پیشنهاد شما رو به بهترین شکل ممکن ارائه بده، اما باید اندازه‌ی فایل‌های تصویریتون رو نیز در نظر داشته باشید.

به طور کلی، هرچه فایل‌های شما سنگین‌تر باشه، ارسال اون‌ها به صندوق ورودی مشترکین سخت‌تر میشه، بنابراین هر زمان که برای ایمیل‌هاتون تصاویر گرافیکی ایجاد می‌کنید، مطمئن بشید که بهینه شده باشن.

در بیشتر موارد، بهتره از فرمت‌های jpg و png استفاده کنید و تصاویرتون رو با ابزاری مثل Squoosh بهینه کنید.

نسبت تصویر به متن

زمان ایجاد ایمیل، باید توجه داشته باشید که چقدر از پیام شما توسط تصاویر و متن گرفته شده. این به اصطلاح نسبت تصویر به متن اشاره داره. به طور کلی، هرچقدر متن بیشتر باشه، قابلیت تحویل ایمیل شما بهتره. هرچه فضای بیشتری در ایمیل شما توسط تصاویر اشغال بشه، دسترسی به صندوق ورودی برای شما دشوارتر میشه.

منظور این نیست که ایمیل‌های شما نباید حاوی تصاویر باشه. این امکان پذیر نیست و هیچ تجارت الکترونیکی این اجازه رو نمیده. اما فراموش نکنید، پیام شما نباید فقط از یک تصویر بزرگ و یک footer تشکیل بشه.

وقتی تصاویر به طور خودکار مسدود میشن چه باید کرد؟ ویژگی ALT 

زمان طراحی ایمیل‌هاتون، حتماً افرادی رو در نظر بگیرید که بارگیری خودکار تصویر رو روشن نکردن. حتی بدون بارگذاری تصاویر، ایمیل‌های شما باید این مشتریان رو متقاعد کنه که ایمیل‌هاتون ارزش خوندن داره. بنابراین، چه کاری می تونید انجام بدید؟ اول از همه، مطمئن بشید که خبرنامه‌ی شما از هر دو عنصر تشکیل شده باشه، متنی که به درستی استایل‌بندی شده و تصاویری که دارای ویژگی ALT هستن.

افزودن ویژگی ALT یک مزیت دیگه هم داره که دلیل اصلی استفاده از اون هست. اگه گروهی از گیرندگان شما که دارای مشکلات بینایی هستن از صفحه‌خوان برای کشف ایمیل‌های شما استفاده ‌کنن، ویژگی ALT به اون‌ها کمک می‌کنه تا محتوای شما رو درک کنن.

GIFها

یکی از راه‌های افزایش نرخ تعامل ایمیل، اضافه کردن گیف‌های کوتاه به پیام‌هایتان هست. پشتیبانی GIF‌ها تقریباً جهانیه و بسیاری از ما از اشتراک‌گذاری اون‌ها در Slack، Facebook یا Instagram لذت می‌بریم.

زمان استفاده از GIF به اندازه‌ی فایل‌های خود توجه کنید. ممکنه وسوسه‌انگیز  باشه که انیمیشن‌های طولانی و با کیفیت بالا رو به اشتراک بذارید، اما این می‌تونه روی قابلیت تحویل شما تأثیر بذاره و برای اجرا شدن زمان زیادی صرف کنه و از حوصله‌ی گیرنده خارج باشه. برای فشرده‌سازی گیف‌های خود، می‌تونید از ابزارهای رایگانی که به صورت آنلاین در دسترس هستن، استفاده کنید، برای مثال Ezgif.

7. از ویدیو برای ایجاد تعامل استفاده کنید.

اگر می‌خواید مخاطب‌هاتون رو درگیر کنید، هیچ چیز بهتر از ویدیو نیست. متأسفانه، کلاینت‌های ایمیل هنوز از روندها عقب هستن و پشتیبانی ویدیویی تنها به تعداد انگشت‌شماری از ارائه‌دهنده‌های صندوق پستی محدود میشه (مثل Apple Mail، Outlook برای Mac، Thunderbird). البته منظور این نیست که نمی‌تونید ویدیوها رو از طریق ایمیل ارسال کنید. می‌تونید، اما ایمن‌ترین روش، استفاده از یک تصویر کوچیک (یک تصویر ثابت یا یک گیف با دکمه پخش) و لینک دادن اون به فایل ویدیوتون هست.

این رویکرد ممکنه ایده‌آل به نظر نرسه، اما تضمین می‌کنه که تمام گیرنده‌های ایمیل شما می‌تونن ویدیوی شما رو مشاهده کنن. به علاوه، وقتی روی تصویر کوچیک کلیک می کنن، ویدیو در برنامه یا مرورگر انتخابی اون‌ها باز میشه. میشه استدلال کرد که این تجربه‌ی کاربری بهتری نسبت به تماشای یک ویدیو در ایمیل هست.

8. به linkها توجه کنید.

اکثر کمپین‌های بازاریابی ایمیلی برای هدایت کلیک به سایت شما یا یک صفحه‌ی فرود مستقل طراحی میشن. این موضوع با قرار دادن linkها در داخل پیام‌های شما به دست میاد.

اگر ایمیل‌های HTML می‌سازید، می‌تونید تقریباً هر چیزی رو link بدید، یک قطعه متن، یک تصویر (حتی یک GIF)، یا یک دکمه فراخوان.

اگه به جای اون از ایمیل‌های متنی ساده استفاده می‌کنید، می‌تونید به سادگی URL خود رو به عنوان یک متن اضافه کنید.

اگه این کار رو انجام بدید، دو چیز ممکنه اتفاق بیفته:

1) کلاینت ایمیل گیرنده‌هاتون متوجه میشه که این یک URL هست و به طور خودکار اون رو پیوند میده.

2) گیرنده‌ی شما باید پیوند رو کپی کرده و در پنجره‌ی مرورگرش جایگذاری کنه.

از کدام رویکرد باید استفاده کنید؟ در بیشتر موارد، تمایل دارید به سراغ ایمیل‌های HTML برید و این بیشتر مربوط به ردیابی هست.

ردیابی و UTM

یکی از مزایای کلیدی استفاده از ایمیل‌های HTML ردیابی هست. دو مورد اصلی که می‌تونید با ایمیل‌ها ردیابی کنید، باز شدن پیام و کلیک روی link هست.

اولین مورد از طریق استفاده از یک تصویر استاتیک کوچیک که همراه با تمام تصاویر دیگه در ایمیل شما بارگذاری میشه، به دست میاد. گفته میشه، اگه گیرنده‌ی شما تصاویر رو در ایمیل شما بارگذاری نکنه، نمی‌دونید که آیا اون‌ها واقعاً تصویر رو باز کردن یا نه.

ردیابی کلیک با استفاده از یک دامنه‌ی اضافی که در بالای پیوندهای ایمیل شما اضافه شده به دست میاد. بنابراین، اگه شخصی روی یکی از پیوندهای شما کلیک کنه، برای چند ثانیه به دامنه‌ای منتقل میشه که فقط برای اهداف ردیابی استفاده میشه و بعد به صفحه‌ای که می‌خواید در اون فرود بیاد، هدایت میشه.

با نگه داشتن ماوس روی هر linkی در صندوق ورودی ایمیل خود، می‌توانید ببینید که چطور  به نظر می‌رسه:

برای اطلاعات بیشتر، می‌تونید پارامترهای UTM رو به پیوندهاتون اضافه کنید (اگه از Google Analytics استفاده می‌کنید). این به شما امکان میده کمپین‌های ایمیلتون رو در حساب GA خودتون ردیابی کنید و اطلاعات بیشتری در مورد رفتار و ترجیحات مشترکین در اختیار شما قرار میده.

9. دکمه‌ی فراخوان (CTA) رو برجسته کنید.

اگه می‌خواید در ایمیل‌هاتون کلیک به دست بیارید، باید از CTA استفاده کنید. در حالت ایده‌آل، یکPrimary CTA در ایمیلتون خواهید داشت که توجه افراد و کلیک‌ها رو به سمت پیشنهاد اصلی شما معطوف می‌کنه. شما همچنین می‌تونید CTA‌های ثانویه داشته باشید، اما همونطور که از  اسمش پیداست، این‌ها نباید توجه رو از هدف اصلی شما دور کنن.

برای اینکه CTA موثر باشه، باید به راحتی دیده بشه. در حالت ایده‌آل، از رنگ متضاد استفاده کنید و فضای خالی زیادی در اطراف دکمه‌تون ایجاد ‌کنید تا گیرنده‌های شما نه تنها بتونن اون رو ببینن، بلکه برای ضربه زدن روی اون با انگشت شست مسئله‌ای نداشته باشن، یعنی فضای کلیک مناسبی وجود داشته باشه.

CTA‌های شما می‌تونه بخشی از یک تصویر بزرگتر باشه (برای مثال در Header شما) یا به طور جداگانه ایجاد بشه. با در نظر گرفتن این که تصاویر اغلب به طور خودکار در صندوق‌های ایمیل مسدود میشن، داشتن CTA جداگونه اغلب بهترین روش هست.

به غیر از توجه به طراحی و قرار دادن CTA، باید نسخه‌ای رو که برای اون‌ها استفاده می‌کنید هم در نظر داشته باشید. می‌تونید از نسخه‌ی استاندارد مثل «اکنون بخرید» یا «امروز سفارش دهید» استفاده کنید، یا می‌تونید رویکرد توصیفی‌تری رو با استفاده از کپی‌هایی مثل «این ژاکت را امتحان کنید»، «این بازی را از قبل سفارش دهید» امتحان کنید. هیچ درست یا غلطی وجود نداره، اما می‌تونید هر دوی این روش‌ها رو آزمایش کنید تا ببینید کدومشون با برند شما مطابقت داره و بهترین نتایج رو ایجاد می‌کنه.

10. از footer غافل نشید.

بخش مهم دیگه و آخرین بخش از قالب ایمیل شما  Footerهست. اکثریت قریب به اتفاق بازاریاب‌ها ایمیل از Footer به روشی نسبتاً عمومی استفاده می‌کنن، از جمله، فقط عناصری که طبق قانون باید درج کنن (مثل اطلاعات شرکت، پیوند لغو اشتراک) و آیکون‌های رسانه‌های اجتماعی مرتبط با پروفایل شرکتشون مثل لینکدین و اینستاگرام و... .

با این حال، می‌تونید در طراحی footer ایمیل خلاقیت بیشتری داشته باشید و از اون برای ایجاد یک تجربه‌ی مثبت و رسیدن به اهداف اضافی استفاده کنید. برای مثال:

  • تاکید بر پیشنهاد فروش منحصر به فرد شما
  • جمع‌آوری بازخورد از مخاطب‌ها
  • تبلیغ وبلاگ، پادکست یا محتوای دیگر
  • تبلیغ یک پیشنهاد ویژه که فقط برای طرفدارهایی که بیشترین مشارکت رو دارن، «قابل مشاهده هست»
  • تبلیغ برنامه، پیوندهای مفید (برای مثال مکان‌یاب فروشگاه) و شماره تلفن شما
  • نشون دادن جنبه‌ی انسانی‌تر شرکت شما

چند نمونه از فوترهای ایمیل عالی که ارزش الهام گرفتن از اون‌ها رو داره:

footer در ایمیلی از Magic Spoon حاوی نوید خوشبختی هست.
گوچی از footer ایمیل برای تبلیغ برنامه گوچی استفاده می‌کنه.

 

کالاهای غیر معمول از footer برای یادآوری ارزش‌های اصلی خود به مخاطب استفاده می‌کنن.

این هم از  5 مورد دوم از 17 نکته‌ی کلیدی در طراحی و ایجاد بهینه‌ی ایمیل مارکتینگ. با ما همراه باشید تا در قسمت‌های بعدی کمی فنی‌تر صحبت کنیم. 😊

سبز باشید و برقرار، منتظر نظراتتون هستم.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس