چگونه فرانت اند کار (Front-End) شویم؟

چگونه فرانت اند کار (Front-End) شویم؟

ممکن است در طول زندگی خود چند شغل مختلف را تجربه کنید و همچنان مایل باشید تا موقعیت شغلی جدیدی را بیازمایید؛ چه به ‌عنوان شغل دوم و چه به‌عنوان یک تجربه­‌ی کاری جدید می‌توانید مهندسی نرم‌افزار و برنامه‌نویسی فرانت‌اند را تجربه کنید.

برنامه‌نویسی فرانت اند در سال‌های اخیر طرفداران زیادی داشته است و می‌تواند یک شغل ایده‌­آل برای علاقه‌مندان به حوزه­‌ی آی­‌تی باشد. در این مقاله علاوه بر تشریح وظایف و مهارت‌های یک برنامه‌نویس فرانت اند، مراحلی که باید برای به دست آوردن یک شغل در این حوزه طی کنید را شرح داده‌ایم.

پس با مطالعه­‌ی این مقاله می‌توانید پاسخ روشنی برای این سوالات پیدا کنید که چگونه می توانید فرانت اند کار شوید، بهینه ترین مسیر برای یادگیری فرانت اند چیست و این مسیر چه ویژگی هایی دارد؟

یک برنامه نویس فرانت اند چه کارهایی انجام می‌دهد؟

به‌طورکلی برنامه­‌نویسان وب به سه دسته‌­ی اصلی تقسیم می‌شوند. برنامه نویس های بک اند (Back-End)، برنامه نویس های فرانت اند (Front-End) و برنامه نویس های فول‌ استک (Full-Stack). برنامه نویس های بک‌اند، سرورها، آی­‌پی‌­ها و سیستم‌های پس‌زمینه را کنترل و پشتیبانی می‌کنند. درواقع، یک برنامه نویس بک‌اند اعمالی را به انجام می‌رساند که در ظاهر وب‌سایت مشخص نیستند اما عملکرد وب‌سایت به آن‌ها وابسته است. در مقابل، برنامه نویس های فرانت‌اند جنبه‌هایی از وب‌سایت را توسعه می‌دهند که مشتری یا کاربر نهایی آنها را می‌بینند و با آن تعامل دارند. برنامه نویس های فول‌استک کسانی هستند که تسلط کاملی بر مهندسی فرانت‌اند و بک‌اند دارند؛ بنابراین ازنظر تئوری می‌توانند یک پروژه را به‌تنهایی از ابتدا تا انتها تکمیل کنند. 

در حقیقت، برنامه نویس های فرانت‌­اند آنچه در ظاهر دیده می‌شود را کنترل می‌کنند و با کاربر در تعامل هستند تا با بررسی تجربه­‌ی کاربری (User Experience) و با کمک مهارت‌های کدنویسی، راه‌حل مناسبی برای مشکلات احتمالی پیدا کنند.

برنامه نویس فرانت اند

یک برنامه نویس فرانت اند به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

اگر شما هم تمایل دارید مسیر تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس فرانت اند را در پیش بگیرید، باید حداقل در موارد زیر مهارت پیدا کنید:

1. مهارت­‌های فنی

در برنامه‌نویسی فرانت‌اند، برنامه‌نویس برای ایجاد یک تجربه­‌ی کاربری ایده‌آل، به تلفیقی از مهارت‌های فنی و هنری نیاز دارد. توسعه‌دهندگان فرانت‌اند باید علاوه بر تسلط کامل بر کدنویسی و آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی، از خلاقیت و ایده­‌پردازی خود در یک محیط کاری پویا بهره‌مند شوند. 

فرانت اند کارها به طور معمول به CSS ، HTML و JavaScript (جاوااسکریپت) مسلط هستند، این زبان‌ها عناصر اصلی سازنده­‌ی هر وب‌سایتی هستند:

  • HTML ساختار را فراهم می‌کند،
  • CSS سبک و استایل مانند رنگ، فونت، اندازه و ... را اضافه می‌کند،
  •  جاوا اسکریپت عناصر تعاملی یا پویا را به یک وب‌سایت اضافه می‌کند.

البته برای موفقیت در یک جایگاه شغلی در برنامه‌نویسی فرانت‌اند، یادگیری بدون عمل کافی نیست. هنگامی‌که یک توسعه‌دهنده‌­ی فرانت‌اند اصول پایه زبان برنامه‌نویسی و طراحی وب‌سایت را یاد می‌گیرد، ممکن است به یادگیری زبان‌ها، تکنیک‌ها یا کتابخانه‌های بیشتری نیاز پیدا کند. به‌عنوان‌مثال، یک برنامه‌نویس فرانت‌اند ممکن است برای شرکتی کار کند که از کتابخانه‌های محبوب جاوا اسکریپت نظیر React به طور گسترده استفاده کند. آن‌ها باید یاد بگیرند که چگونه از این کتابخانه‌ها در راستای سیاست‌های برنامه‌نویسی شرکت خود استفاده کنند. 

علاوه بر مهارت‌های کدنویسی، یک برنامه‌نویس فرانت‌اند باید مهارت‌های فنی دیگری هم داشته باشد، بعضی از این مهارت‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • نحوه­‌ی استفاده از ویرایشگرهای متن
  • آشنایی با الگوهای برنامه‌نویسی
  • آشنایی با رابط‌های برنامه­ ی کاربردی (API)
  • راحت بودن با خط فرمان و سیتم های کنترل پروژه مانند Git

2. مهارت‌های ارتباطی

یک برنامه‌نویس فرانت اند به طور معمول روی پروژه‌های تیمی کار می‌کند. همچنین برنامه­‌نویسان فرانت‌اند باید بتوانند با دیگر برنامه نویس ها (فرانت اند و بک اند) و همین طور طراحان تجربه کاربری تعامل داشته باشند تا نیازهای آن‌ها را درک کنند. ارتباط چهره‌ به‌ چهره تنها بخشی از مهارت‌های ارتباطی است که یک توسعه‌دهنده­‌ی فرانت‌اند به آن‌ها نیاز دارد. یک برنامه‌نویس فرانت‌اند حرفه‌ای باید بتواند کدنویسی و طراحی خود را مورد نقد و بررسی قرار دهد. اظهار نظر درباره­‌ی عملکرد شخصی به یک برنامه‌نویس کمک می‌کند تا اشکالات کار خود را دریابد و در مسیر پیشرفت حرکت کند.

مهارت ارتباطی و کار تیمی برای برنامه نویس فرانت اند مهم است

3. دقت و ریزبینی

اگرچه دقت و ریزبینی یک مهارت یا استعداد به‌حساب نمی‌آید اما در برنامه‌نویسی فرانت‌اند نقش تاثیرگذاری دارد. ازآنجاکه آنچه برنامه­‌نویسان فرانت‌اند روی آن کار می‌کنند توسط کاربر نهایی دیده می‌شود، برنامه­‌نویسان فرانت‌اند باید در همه جنبه‌های کار خود دقیق باشند. هنگامی‌که آن‌ها صفحات وب ایجاد می‌کنند، باید چشمی تیزبین و ذهنی متمرکز داشته باشند و به جزئیات دقت کنند. به‌عبارت دیگر، آن‌ها باید استانداردهای بالایی برای کار خود داشته باشند و روز به ­روز به سمت بهتر شدن در این زمینه حرکت کنند.

4. به‌روزرسانی اطلاعات 

یک برنامه‌نویس فرانت‌اند باید یادگیرنده‌­ی همیشگی باشد. چراکه وب‌سایت‌ها به تکامل خود ادامه می‌دهند و انتظارات برای پاسخ‌دهی، دسترسی و طراحی ظاهری از سوی کاربران و کارفرمایان روز به‌ روز افزایش می‌یابد. مهندسان فرانت‌اند باید از پیشرفت‌ها مطلع باشند و با ابزارهای جدید همگام شوند. 

آن‌ها باید زبان‌ها یا کتابخانه‌های مختلفی را در طول سال‌ها یاد بگیرند و در به­ روزرسانی اطلاعات خود کوشا باشند. سازگاری، خلاق بودن و لذت بردن از فرایند یادگیری، همگی مهارت‌هایی هستند که یک برنامه‌نویس را به یک نیروی کارآمد حقیقی برای یک شرکت تبدیل می‌کند.

نحوه نوشتن رزومه­‌ی توسعه‌دهنده ­ی فرانت اند - Front End

پس از یادگیری مهارت‌های موردنیاز برای این حرفه، بهتر است که یک رزومه­‌ی قوی تنظیم کنید. هدف از داشتن رزومه، نشان‌ دادن سطح مهارت و توانایی‌ها، سوابق کاری و انگیزه‌های شما برای رسیدن به یک جایگاه شغلی ایده­ آل است. از آنجایی‌ که برنامه‌نویسی فرانت اند یک مهارت و تکنیک عملی است، اگر شما یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باشید و کدهای زیاد هم نوشته باشید، تا زمانی که رزومه‌ی قوی نداشته باشید نمی‌توانید این موضوع را ثابت کنید. 

سعی کنید در رزومه‌ی خود تمام مهارت‌های فنی، زبان‌های برنامه‌نویسی، دوره‌های آموزشی که با موفقیت طی کرده‌اید و تجربیات کاری گذشته خود را بنویسید. نوشتن این موارد در رزومه به کارفرمای احتمالی شما نشان می‌دهد که شما یک کارمند عالی هستید و می‌دانید چگونه مشکلات را حل کنید. فراموش نکنید که تمام موارد زیر را در رزومه‌­ی کاری خود قید کنید.

  • لیست مهارت‌های فنی
  • لیست تجربیات کاری گذشته
  • لینک وب‌سایت نمونه کارها
  • لیست زبان‌های برنامه‌نویسی که بر آن‌ها مسلط هستید
  • فهرست دوره‌های آموزشی و گواهی‌نامه‌های کسب‌شده
رزومه برنامه نویس فرانت اند

چگونه برای مصاحبه شغلی برنامه‌نویس فرانت اند آماده شویم؟

به‌ خاطر داشته باشید که هر شرکتی، مجموعه‌ای از گام‌ها و مرحله‌های متفاوتی دارند که در فرایند مصاحبه خود استفاده می‌کنند. حتی ممکن است برخی از کارفرمایان از شما بخواهند قبل از مصاحبه، یک آزمون مهارت‌سنجی بین متقاضیان برگزار کنند. 

خبر خوب اینجاست که سکان آکادمی در پایان هر دوره ی آموزشی خود، سوالات رایج مصاحبه ی شغلی آموزش مربوطه را به همراه پاسخ آن ها آورده است و شما می توانید با ثبت نام در این دوره ها، علاوه بر یادگیری صحیح و کامل هر مهارت؛ برای پاسخ گویی به سوالات مصاحبه شغلی آماده شوید. برای ثبت نام در دوره های آموزشی، به بخش آکادمی مراجعه کنید. علاوه بر این هنگام شرکت در دوره‌های آموزشی علاوه بر یادگیری و تقویت مهارت‌هایتان، می‌توانید با تجربه‌­ی آزمون‌های هر فصل برای مصاحبه‌های کاری و آزمون‌های فنی، آمادگی بیشتری کسب کنید.

مصاحبه شغلی برنامه نویس فرانت اند

ساختن وب‌سایت نمونه کار

ساختن وب‌سایت نمونه کارها راهی برای اثبات آسان مهارت‌ها و توانایی‌های شما در زمینه‌ی برنامه‌نویسی فرانت‌اند است. پس یک وب‌سایت شخصی طراحی کنید و در آن مهارت‌ها، توانایی‌ها و تجربیات کاری خود را منتشر کنید. فراموش نکنید که تمام کلماتی که در سایت خود استفاده می‌کنید، باید به شما کمک کنند تا شغلی عالی پیدا کنید.

اگر به‌ تازگی به‌عنوان یک برنامه نویس فرانت اند مسیر یادگیری خود را آغاز کرده‌اید، نیازی نیست که هر بخش از نمونه کارهای شما، یکی از پروژه‌های مشتری‌های شما باشد. شما می‌توانید از ابزارها و کتابخانه‌های مختلف برای ارائه نمونه‌های ایده ­آل در سایت خود استفاده کنید. 

حتی اگر در حال حاضر هیچ نمونه کاری ندارید، بازهم طراحی وب‌سایت شخصی می‌تواند مفید باشد. یک وب‌سایت شخصی می‌تواند چارچوبی برای به نمایش گذاشتن نمونه کارهای آینده‌تان و نمایشی از مهارت‌های شما باشد.

چه مدت طول می‌کشد تا یک توسعه‌دهنده­‌ی فرانت اند شویم؟

در واقع این سوال پاسخ ثابت و مشخصی ندارد. چراکه افراد با سطح هوش، نوع آموزش و شرایط متفاوتی مهارت‌های برنامه‌نویسی را فرا می‌گیرند؛ بنابراین بسته به هرکدام از این موردها و نیز عامل‌های تاثیرگذار دیگر این سوال برای افراد مختلف پاسخ­‌های متفاوتی خواهد داشت. 

افرادی که با دانش اندک در زمینه‌ی کدنویسی روند تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس فرانت‌اند را شروع می‌کنند، ممکن است مدتی طول بکشد تا در برنامه‌نویسی فرانت اند به یک سطح مناسب برسند. همچنین، برخی از افراد ساعات کار تمام‌وقت خود را به یادگیری مهارت‌های جدید کدنویسی اختصاص می‌دهند؛ درحالی‌که برخی دیگر در بین امور روزمره زندگی خود، مهارت‌های موردنیاز را کسب می‌کنند. 

برای تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای، خودتان را با هیچ‌کس مقایسه نکنید و تنها با تمرکز بر یادگیری و تمرین، مهارت‌های خود را توسعه دهید. به این نکته توجه داشته باشید که از یادگیری دقیق و مفهومی غافل نشوید. شما باید درست و عمیق یاد بگیرید تا بتوانید در یک سطح حرفه‌ای کار کنید؛ بنابراین آموزش‌ها را مشتاقانه پیگیری کنید.

تبدیل‌ شدن به یک توسعه‌ برنامه نویس فرانت اند (Front-End) بدون مدرک دانشگاهی ممکن است؟

درگذشته داشتن مدرک علوم کامپیوتر یا مهندسی نرم‌افزار برای همه برنامه­‌نویسان الزامی بود اما امروزه تنها داشتن مهارت و تسلط برای کار در این زمینه کافی است و نیازی به ارائه مدرک و توضیح اضافی در مورد نحوه یادگیری وجود ندارد. ‌ 

اگر شما هم به برنامه‌نویسی فرانت‌اند علاقه‌مند هستید و می‌خواهید تنها با دریافت آموزش در این زمینه مشغول به کار شوید، ما تمام مراحلی که باید طی کنید را برای شما فهرست کرده‌ایم تا بدون سردرگمی مسیر تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس فرانت‌اند را دنبال کنید:

  • زبان‌های برنامه‌نویسی اولیه برای توسعه وب را بیاموزید: CSS ، HTML و JavaScript اصلی‌ترین گزینه‌ها هستند.
  • با یادگیری کتابخانه ها و فریم ورک های پرتقاضا مثل بوت استرپ و ری اکت، شانس استخدام خود را بالا ببرید.
  • به جای شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف، یک آموزش به روز پیدا کنید و در آن شرکت کنید.
  • در مورد پاسخ سوالات و چالش‌های خود تحقیق کنید، بپرسید و از اینترنت کمک بگیرید.
  • سعی کنید با ساختن وب‌سایت‌ها و همکاری با شرکت‌های مختلف مهارت‌های جدیدی فرا بگیرید و آن‌ها را تمرین کنید.
  • یک رزومه­‌ی کاری قوی ایجاد کنید.
  • سعی کنید یک نمونه کار بسازید.
  • یک مربی توانا پیدا کنید و در کنار او بیشتر بیاموزید.
  • به جامعه­‌ی برنامه­‌نویسان بپیوندید و با همکارانتان در تعامل باشید تا همواره به‌روز بمانید.
  • سعی کنید مهارت‌های اضافی و ابزارهای کاربردی در زمینه‌ی کاری خودتان را بیشتر بشناسید.
  • برای مصاحبه و آزمون فنی آماده شوید و سعی کنید در این زمینه مشغول به کار شوید تا تجربیات بیشتری کسب کنید.

خبر خوب اینجاست که تمامی مراحل مطرح شده در بالا، در آموزش فرانت اند سکان آکادمی با نام "کارراهه ی فرانت اند شو"، گام به گام آورده شده است تا علاقه مندان به این حوزه بتوانند بدون سردرگمی و بدون نیاز به آموزش های متفرقه، هر آنچه را که نیاز دارند، به طور کامل، یکجا، شفاف و اصولی داشته باشند.

سخن پایانی

برنامه‌نویسی فرانت‌اند یکی از پرطرفدارترین حوزه‌های فناوری است و حرفه‌ای پردرآمد است که می‌توانید آن را به‌عنوان شغل اصلی یا شغل دوم دنبال کنید. اگر به کار در این حوزه علاقه‌مند هستید، می‌توانید با یادگیری مهارت‌های لازم به یک برنامه‌نویس فرانت‌اند حرفه‌ای تبدیل شوید. برای شروع این مسیر باید در ابتدا مهارت‌های فنی، مهارت‌های ارتباطی و سایر مهارت‌های لازم را کسب کنید. سپس با ساخت یک رزومه‌­ی قوی و شرکت در مصاحبه‌های کاری یک جایگاه شغلی مناسب در این زمینه پیدا کنید. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon