چطوری پروفایل LinkedIn مان را حرفه ای کنیم؟

چطوری پروفایل LinkedIn مان را حرفه ای کنیم؟

چطوری پروفایل LinkedIn مان را حرفه ای کنیم؟

94% از کارفرماهای دنیا در LinkedIn به دنبال کاندیداهای مناسب می گردند. نکته ی جالب توجه و شاید عجیب این است که تنها 36% از جویندگان شغل در LinkedIn فعال هستند. راهنمایی های این پست رو دنبال کنید تا به یک پروفایل LinkedIn حرفه ای و مناسب برسید.

آدرس URL پروفایل LinkedIn تان را شخصی سازی کنید.

اگر تا امروز این کار رو انجام ندادید، پس خیلی سریع برید و URL پیش فرضی که خود LinkedIn به صفحه ی پروفایل شما اختصاص داده است، را تغییر بدهید. این کار به طور تصاعدی پیدا کردن شما در LinkedIn را راحت تر می کند. و البته وقتی آدرس LinkedIn تان را اختصاصی کردید و در رزومه تان نوشتید، رزومه ی شما مرتب تر و حرفه ای تر به نظر می رسد.

✓ https://www.linkedin.com/in/ hrmadani
✗ https://www.linkedin.com/in/ hrmadani-762rff590f45

یک Headline جذاب بنویسد.

وقتی از یک Headline جذاب و قوی استفاده کنید کارفرماها را دعوت می کنید تا پروفایل شما را ببینند. دقت داشته باشید که Headline نوشته شده در صفحه ی شخصی LinkedIn شما در نتایج جستجوی گوگل هم نشان داده می شود. Headline ای که می نویسید باید خاص، معتبر و چیزی باشد که برای موتورهای جستجو بهینه شده است. فرمول زیر امتحان خودش را پس داده، پس شما هم سعی کنید از همین فرمول پیروی کنید.

شغل فعلی یا هدف شغلی که دنبالش هستید | اصلی ترین تخصص هاتون | بوم (یه چیزی که شما رو خاص کنه!)

به مثال های زیر دقت کنید:

  • Full Stack Web Developer | JavaScript (ES6), React, NodeJS, MongoDB | 3x Hackathon Winner
  • Data Scientist at XYZ | Python, SQL, Machine Learning | Author of pydatascience.blog

بیشترین تعداد کاراکتر در Headline پروفایل LinkedIn شما میتواند 220 کاراکتر باشد، پس حساب شده بنویسد.

در بخش " شغل فعلی یا هدف شغلی که دنبالش هستید." بهتر است از عنوان شغلی که هم اکنون در آن مشغول هستید استفاده کنید. این بخش را اینطور بنویسید:

"برنامه نویس ارشد در sokanacademy.com"

“Senior Developer at Sokanacademy.com”

ولی اگر شما از شغل قبلی خارج شده اید و هنوز موقعیت کاری جدیدی را به دست نیاورده اید پیشنهاد میکنم از عبارت هایی مثل "برنامه نویس حرفه ای" یا چیزهایی شبیه به این استفاده کنید تا جذابیت Headline شما را افزایش بدهد.

و البته اگر دانشجو هستید و هنوز تخصص خاصی را به دست نیاورده اید از عبارت "دانشجو در دانشگاه فلان" استفاده کنید. دقت داشته باشید که دانشجو بودن این فرمول را تغییر نمی دهد و صرفا نگاه ما به آن را تغییر خواهد داد. برای هر بخش از فرمول بالا می توانید به سوال های زیر پاسخ بدهید.

در کدام دانشگاه تحصیل می کنید؟ | آیا رهبر یا عضو فعال در یک جنبش دانشجویی یا پروژه ی داوطلبانه یا پروژه ی خاصی در دانشگاه بوده اید؟ | در شخصیت شما چه ویژگی شاخص است؟

چیزی که شما رو خاص کنه

بعضی از ایده هایی که برای بخش پایانی Headline تان می توانید از آنها الگو بردارید عبارتند از:

  • اگر در یک رسانه، وب سایت یا پادکستی فعالیت می کنید. برای مثال اگر در سکان آکادمی نویسنده ی تخصصی هستید، می توانید در این بخش از Headline تان این موضوع را بیان کنید.
  • اگر ایجاد کننده ی چیز خاصی مثل یک وب سایت یا مجله هستید.
  • اگر برنده ی جایزه ی خاصی شده اید.
  • اگر یک دستاورد خاص دارید مثل اینکه بنویسید "ساخت بیش از 10 برنامه ی پرطرفدار در App Store" یا “instruct Docker for Programmer course at sokanacademy.com”

فراموش نکنیم که هدف از داشتن یک LinkedIn بهتر حضور پررنگ تر و قوی تر در نتایج جستجوست. با این هدف، در بخش headline باید بدانیم که هدف از نوشتن آن در LinkedIn دقیقا مشابه هدفی است که برای نوشتن عنوان یک مقاله داریم.

  • اول اینکه باید به خواننده، این حس را منتقل کنید که دیدن این صفحه چه ارزشی برای او دارد.
  • دوم، تیتر باید بتواند اینقدر برای مخاطب فریبنده و جذاب باشد که صفحه ی شما را مطالعه کند.
  • سوم هم اینکه باید در جستجو های مرتبط نمایش داده شود.

Summary ای قوی و جذاب بنویسد.

خیلی از جویندگان کار متاسفانه این بخش را خالی رها می کنند یا با یک چیز خیلی ساده سر و ته آن را هم می آورند. خلاصه ای که به خوبی نوشته شده باشد کلید رسیدن به بازدیدکننده ی بیشتر و البته پیدا شدن در نتایج جستجو است. در ادامه یک راهنمای سریع برایتان آورده ام:

  • به صورت اول شخص بنویسید، یعنی همانطور که صحبت می کنید.
  • از شعار ها و کلی گویی پرهیز کنید.
  • داستان تان را به صورت کوتاه و شیرین بیان کنید. مثلا چطوری شروع کردید به کد نویسی؟ یا چه چیزی شما را به سمت توسعه ی برنامه های وب و موبایل کشید؟ یا چرا شما عاشق این کار هستید؟
  • برای جذاب تر شدن این بخش یک سری حقایق جالب از کارتان را داخل متن بگنجانید. مثلا: طی 5 سال گذشته بیشتر از 2میلیون خط کد را با Unit Test پوشش دادم.
  • قابل توجه ترین دستاوردهایتان را برجسته کنید و هیچ چیز هم بهتر از این نیست که با عدد و رقم صحبت کنید تا باورپذیرتر باشد.
  • حالا در پایان این بخش لازم است یک Call-To-Action داشته باشید. یعنی حالا که این توضیحات را دادید، دنبال چه چیزی هستید؟ مشخص است که می خواهید با شما ارتباط داشته باشند پس حتما بخش summary را با آدرس ایمیل و یک جمله ی خوب که مثلا "منتظر پیامتان هستم" تمام کنید.

حالا که این نکات را متوجه شدید. آیا قصد دارید یک summary بنویسد تا شما را "مشتاق"، "پرانرژی"، "خلاق" و "با انگیزه" نشان بدهد؟

بسیار خوب، ولی بدانید که شما تنها نیستید و بسیاری افراد دیگر هم همین اطلاعات را از خودشان به خواننده ی صفحه ی LinkedIn شان میدهند. LinkedIn به تازگی لیست 10 کلمه ی پر استفاده برای آمریکایی ها را منتشر کرده است. به طور عمومی آمریکایی ها خودشان را با این کلمات در صفحه ی شخصی شان معرفی کرده اند.

این لیست رو ببینید:

 Specialized

 Experienced

 Leadership

 Skilled

 Passionate

 Expert

 Motivated

 Creative

 Strategic

 Successful

خانم Blair Decembrele کارشناس شغلی در LinkedIn معتقد است برای اینکه در رقابت پیدا کردن کار شما برنده باشید، نباید پروفایل تان پر از عبارت های این چنینی باشد. او می گوید: "پیشنهاد می دهیم در یک جمله یا عبارت، بیشتر از یکی از این کلمات را استفاده نکنید و اگر استفاده کردید هم، حواستان باشد بقیه ی اطلاعات موجود در پروفایل تان از این صفت پشتیبانی کند." برای مثلا اگر از عبارت "مهندس با تجربه" استفاده کردید باید این سالهای تجربه ای که مدعی آن هستید در بخش سوابق کاری شما دیده شود.

از کلمات کلیدی استفاده کنید.

از کلمات کلیدی مرتبط با کارتان در بخش های مختلف پروفایل تان از جمله Headline، Summary، سوابق شغلی و مهارت ها استفاده کنید. این کار باعث میشود شانس شما برای پیدا شدن در توابع جستجوی مورد استفاده در موتورهای جستجو بالا برود.

منظور از کلمات کلیدی درواقع Hard Skills شماست یعنی چیزهایی که کارفرما برای پیداکردن کاندیدای مورد نظرش، آن عبارت ها را جستجو می کند. مثلا یک نمونه از جستجوهایی که یک مسئول استخدام انجام می دهد تا افراد مناسب برای موقعیت شغلی توسعه دهنده ی Python را پیدا کند به صورت زیر است:

  • site:https://linkedin.com (programmer OR developer OR engineer) AND python AND (mysql OR postgresql) AND (django OR flask) AND (chef OR puppet OR sentry)

اگر با این سبک سرچ کردن آشنا نیستید پیشنهاد می کنم مقاله ی " آموزش Google Hacking و Bing به زبان ساده" را در وبلاگ سکان آکادمی مطالعه کنید تا به صورت حرفه ای بتوانید از Google و موتورهای جستجوی دیگر استفاده کنید.

در صورتی که تمایل دارید در خارج از محل زندگی خودتان هم کار کنید، در پروفایل تان عبارت های مربوط به این موضوع را استفاده کنید.

بخش تجربه های کاری را دریابید.

در این بخش علاوه برسابقه ی شغلی و تکنولوژی هایی که در آن شغل از آن استفاده کرده اید، باید لیست بزرگ ترین و مهم ترین دست آوردهایتان در آن موقعیت شغلی را هم ارائه کنید. در بیان این دستاوردها دقت داشته باشید که توضیحات تان خیلی مختصر و مفید باشد. در صورت امکان در توضیح دستاوردهایتان از اعداد و ارقام استفاده کنید.

برای مثال:

  • طراحی و تولید سیستم اتوماتیک تحلیل اطلاعات آماری با قابلیت بررسی 15 میلیون داده در روز

برای دستاوردهایی که در موقعیت های شغلی قبلی تان داشته اید از زمان گذشته افعال و برای شغل فعلی تان و دستاوردهایی که در آن دارید از زمان حال استفاده کنید. همچنین وقت خودتان را برای بیان جزئیات تخصصی درباره ی تجربیات حرفه ای تان در 4 یا 5 سال پیش تلف نکنید. قطعا حال فعلی شما و تجربیات و دستاوردهای فعلی شما در موقعیت شغلی کنونی بیشترین تاثیر را روی کارفرمای احتمالی تان دارد.

از همکاران سابق و دوستان تان بخواهید مهارت های شما را تایید کنند.

اینکه شما لیستی از مهارت های چشم گیر داشته باشید اتفاق خوبی است ولی آن چیزی که تاثیر بسیار زیادی روی کارفرمای شما دارد تعدد افرادی است که تخصص های شما را تایید کرده اند. پس از دوستان تان و همکاران سابق تان بخواهید که تخصص های شما را تایید کنند. Endorse یکی از قابلیت های خیلی مهم در لینکدین است. افراد مرتبط با شما می توانند مهارت هایی را که شما از خودتان معرفی کرده اید را تایید یا endorse کنند. 

دقت داشته باشید که لینکداین به شما اجازه می دهد ترتیب قرارگیری بخش های مختلف را در صفحه ی شخصی تان مشخص کنید. از این قابلیت استفاده کنید تا چشم گیرترین و تاثیرگذارترین اطلاعات تان را بالاتر از بخش های دیگر قرار دهید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon