قبل از اقدام به کارآفرینی و راه‌اندازی استارتاپ، با این 5 نفر ملاقات کنید!

قبل از اقدام به کارآفرینی و راه‌اندازی استارتاپ، با این 5 نفر ملاقات کنید!

ملاقات با افراد مختلف یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توان به عنوان یک کارآفرین و فردی که قصد دارد استارتاپی به راه اندازد انجام داد. به نظر می‌رسد که شروع کردن یک کسب‌وکار برای خودتان کار سختی نباشد اما شما بدون شک برای رونق دادن به آن، باید از آدم‌های باتجربه‌تر از خودتان مشورت بگیرید چرا که بدون کمک ایشان، احتمال کمی وجود خواهد داشت که به موفقیت‌های چشمگیری در حوزهٔ کاری خود دست یابید. ماهیت آدم‌هایی که ملاقات می‌کنید از یک سو و همچنین توانایی شما در همراه نگاه داشتن ایشان در طول مسیر کارآفرینی خود از سوی دیگر، تأثیر به سزایی در موفقیت کسب‌وکار شما خواهد داشت و این همان چیزی است که چرایی و چگونگی آن را قصد داریم در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم.

در پاسخ به این سؤال که چرا دیدار با سایر آدم‌های مختلف به موفقیت کسب‌وکار شما می‌انجامد، بایستی گفت که ملاقات با افراد جدید به شکل‌های مختلفی به موفقیت شما کمک می‌کند که از جملهٔ مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشارکت: به عنوان کسی که کار خود را به تازگی آغاز کرده است، ممکن است بتوانید در این ملاقات‌ها کسانی را پیدا کنید که بتوانند حداقل در انجام بخشی از کار با شما همکاری کنند. به طور مثال، فرض کنید که قرار است شما در حوزهٔ اپ موبایل استارتاپی به راه اندازید. در چنین شرایطی، شرکت در رویدادهای مختلف، همایش‌ها، دورهمی‌ها و غیره می‌توان شما را در یافتن یک توسعه‌دهندهٔ اندروید یا آی‌اواس یاری رساند یا حداقل روابطی پیدا کنید که از آن طریق، روند کاری شما تسهیل گردد.

منابع: شانس پیدا کردن منابع مهم مانند دسترسی به ناشران در رسانه‌های مختلف، شرکت‌های نرم‌افزاری و غیره وقتی به دست می‌آید که شما این‌گونه ملاقات‌ها را از دست ندهید (وقتی به فضاهایی مراجعه می‌کنید که در آن‌ها غریبه هستید، حتماً کارت ویزیت به همراه داشته باشید). 

دانش: افراد جدید چیزهایی می‌دانند که شاید شما از دانستن آن‌ها محروم باشید؛ از آنجایی که همیشه اطلاعاتی وجود دارد که شما نمی‌دانید اما می‌خواهید به دست آورید، یک گپ و گفت ساده می‌تواند کمک زیادی برای یادگیری مهارت‌ها و مفاهیم جدید باشد.

ارتباطات: با ملاقات هر شخص جدید، در واقع شما شانس آشنایی با افرادی که او با آن‌ها در ارتباط است را نیز به دست می‌آورید. این شبکه‌های انسانی امکان آشنایی با افراد بالقوه‌ای را فراهم می‌کند که می‌توانند به کسب‌وکار شما کمک کنند. 

اکنون زمان آن است که ببینیم افرادی که می‌توانند برای شما و کسب‌وکارتان به طُرق بالا ارزش بیاوردند در حقیقت چه کسانی هستند.

منتور
Mentor (منتور یا راهنما) در واقع کسی است که کاری را که شما به تازگی شروع به انجام آن کرده‌اید را بارها و بارها انجام داده است؛ او دنیایی از تجربه و دانشی را دارا است که شما از آن بی‌بهره‌اید و می‌تواند آن‌ها را برای حل مشکلات شما در اختیارتان قرار دهد. همچنین کسانی که نقش منتور شما را بازی می‌کنند با افراد زیاد دیگری در ارتباط هستند؛ بنابراین می‌توانید علاوه بر تجربیات منتور خود، از کمک دوستانش نیز بهره بگیرید.

نکته‌ای که در انتخاب منتور خود بایستی خیلی مد نظر داشته باشید، این است که یک منتور خوب می‌تواند کسب‌و‌کار شما را متحول کند و یک منتور بد هم این توانایی را دارا است تا شما را به خاک‌سیاه بنشاند! به عبارت دیگر، منتوری که ریسک‌پذیر نباشد، دنبال یادگیری چیزهای جدید نباشد، خودش در پیاده‌سازی ایده‌هایش موفق عمل نکرده باشد، روابط اجتماعی قوی‌‌‌ای نداشته باشد و سایر ویژگی‌هایی از این دست و صرفاً بلد باشد خوب صحبت کند، اصلاً مناسب نیست.

فعالان حوزهٔ مد نظر
برای به دست آوردن سابقهٔ خوب و راه‌یابی به بازار کار می‌بایست با افرادی معاشرت داشت که پیش از شما این کار را انجام داده‌ و روابط خود را شکل داده‌اند. این کار از دو طریق سودآور است؛ نخست این که شما می‌توانید برای شناخته شدن روی سابقهٔ خوب ایشان حساب کنید و از طریق ایشان خود را به جامعهٔ طرفدار آن‌ها معرفی کنید و دوم این که آن‌ها می‌توانند پله‌ای شوند تا شما به منابع و فرصت‌های بیشتر دسترسی پیدا کنید.

به طور مثال، اگر قصد دارید یک شرکت طراحی سایت به راه اندازید، منطقی است با کسانی که حداقل ۱۰ سالی از شما تجربهٔ بیشتری در این حوزه دارند دوست شده و تجربیات ایشان بهره بگیرید. البته این نکته را هم همواره مد نظر داشته باشید که در بسیاری مواقع کمتر کسی را می‌توان یافت که به سادگی تجربیات گرانبهای خود را با سایرین به اشتراک بگذارد.

همکاران هم‌رده
علاوه بر منتورها و فعالان زُبده در حوزهٔ کاری خود، ملاقات با همکاران هم‌ردهٔ خود نیز مفید به نظر می‌رسد چرا که آن‌ها نیز در راهی مشابه شما قدم گذاشته‌اند و مشغول انجام فعالیتی یکسان هستند. این شرایط کاری یکسان برای هر دو طرف مفید خواهد بود و استفاده از تجربیات کاری و همکاری با یکدیگر باعث پیشرفت متقابل می‌شود. در عین حال، این احتمال نیز وجود دارد که مشکلات به وجود آمده نیز با تعامل دوطرفه مرتفع شوند.

در انتخاب گروه همکاران هم‌ردهٔ خود حتماً این نکته را مد نظر داشته باشید که اگر به طور مثال ارزش خود را عدد ۱۰ در نظر بگیرید و ارزش همکار هم‌ردهٔ خود را برابر با ۱۰ و جمع جبری هر دوی شما بشود ۲۰، در انتخاب طرف مقابل دچار اشتباه شده‌اید! زمانی مشارکت با همکاران هم‌ردهٔ خود اثربخشی لازم را پیدا خواهد کرد که حاصل‌جمع پتانسیل هر دو طرف برابر با ۳۰ گردد (گاهی‌اوقات می‌بایست قوانین ریاضیاتی را در دنیای بیزینس زیر پا گذاشت!)

گیک‌ها
به طور کلی، گیک‌ها کسانی هستند که هرگز به خاطر پول دست به انجام کاری نمی‌زنند بلکه عشق ایشان به یک حرفه یا کار است که آن‌ها را زنده نگاه می‌دارد. به طور مثال، یک برنامه‌نویس یا توسعه‌دهندهٔ گیک‌مسلک، کسی است که ممکن است حتی در منزل هم کد بزند تا مشکلی را حل کند و این در حالی است که هرگز برای وقتی که در منزل گذاشته است پولی دریافت نمی‌کند!

گیک‌ها کسانی هستند که با پول نمی‌شود آن‌ها را خرید بلکه با ایجاد فضای رشد و پیشرفت است که می‌توان نظر مساعد آن‌ها را جلب کرد؛ لذا اگر خوش‌شانس باشید و پیش از راه‌اندازی استارتاپ خود بتوانید با یکی دو گیک آشنا شوید، حسابی نون‌تان در روغن خواهد بود (جهت آشنایی بیشتر با مفهوم گیک، می‌توانید به مقالهٔ آیا شما یک گیک هستید؟ مراجعه نمایید.)

سرمایه‌گذار
هر کسب‌وکاری نیاز مبرم به سرمایه دارد، حتی اگر غیرانتفاعی باشد. شما در صورتی نیاز به سرمایه‌گذار نخواهید داشت که خودتان به اندازهٔ کافی از نظر مالی قوی باشید و بتوانید از پس مشکلات ریز و درشت بربیایید. راه‌های مختلفی برای جذب سرمایه‌گذار وجود دارد که هیچ یک لزوماً بهتر از دیگری نیست. سرمایه‌گذاران همچنین می‌توانند منبع ارزشمندی از ارتباطات باشند به خصوص اگر بتوانند شرط انصاف را در مورد کار شما رعایت کنند.

برخورداری از سرمایه تأثیر بسزایی در موفقیت کسب‌وکارهای نوپا یا همان استارتاپ‌ها دارا است؛ خیلی اوقات می‌بینیم که یک ایدهٔ بدیع صرفاً به خاطر نبود سرمایه‌ٔ لازم نتوانسته ارزش‌افزوده‌ای در عرصه‌‌‌ٔ رقابت ایجاد کند و محکوم به شکست شده است (پیش از این در مقاله‌ای تحت عنوان استارتاپ: بی‌مایه فطیره! به لزوم داشتن سرمایه و برخورداری از یک سرمایه‌گذار خوب اشاره کردیم که برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به این مقاله مراجعه نمایید).

به طور کلی، مشکلی که در ملاقات با افراد مختلف وجود دارد این است که روی پیشانی هیچ‌کس نوشته نشده است که چه کمکی می‌تواند به شما بکند؛ بنابراین سعی کنید تا آنجا که می‌توانید افراد مختلف را ببینید و از تجربیات‌شان استفاده کنید.

در واقع، هیچ‌گاه نمی‌توان به درستی حدس زد که آدم‌ها چه پیشنهادی برای شما دارند و یا این‌ که از دست‌شان چه کاری برای شما ساخته است؛ پس دست رد به سینهٔ هیچ فرصتی برای آشنایی با افراد جدید نزنید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon