باور نادرست ۱۹ در مورد UX: در طراحی وب‌سایت محتوا مهم نیست

باور نادرست ۱۹ در مورد UX: در طراحی وب‌سایت محتوا مهم نیست

استفاده از Lorem Ipsum (طرح‌نما) و یا استفاده از متون بی‌معنی و ساختگی شاید باعث رفع نیاز شود اما در حقیقت منجر به شکل‌گیری طرحی غیرواقعی می‌گردد و بدتر از همه اینکه این توهم را برای دولوپر به وجود می‌آورد که در حین فرایند طراحی سایت، محتوای اولیه اصلاً مهم نیست اما حقیقت این است که کاربران به دنبال محتوا هستند نه طراحی و محتوا در واقع مهم‌ترین اِلِمان در طراحی رابط کاربری است. وب‌سایتی با ساختاری ساده اما محتوایی باکیفیت از دید کاربران سربلندتر از وب‌سایتی با یک طراحی چشمگیر اما محتوایی میان‌رده بیرون می‌آید.

طراحی به نام Luke Wroblewski استدلال می‌کند که استفاده از محتوای ساختگی یا اطلاعات فِیک (جعلی) در پروسهٔ طراحی وب می‌تواند منجر به بروز نقص‌هایی جدی‌ در طراحی و ایجاد فرضیات غیرواقعی در مورد خروجی کار شود.

همچنین کپی‌رایتری به نام Kristina Halvorson معتقد است تصمیمات در مورد طراحی باید محتوا-محور باشند و همچنین کل لی‌اوت باید به گونه‌ای باشد که اول از همه بر محتوا تأکید کند. به بیانی دیگر، اگر فکر می‌کنید در حین فرایند طراحی هر پیکسل یا آیکان و تک‌تک فونت‌‌ها مهم هستند و باید همهٔ نکات را در نظر داشته باشید، این را هم باید در نظر گرفت که هر حرف و کلمه نیز مهم است و همان‌طور که Jakob Nieslen بیان کرده «رابط کاربری در واقع همان محتوا است» یا به گفتهٔ Jeffrey Zeldman «محتوا مقدم بر طراحی است؛ طراحی در صورت عدم وجود محتوا اصلاً طراحی نیست بلکه دکور است».

در مقاله‌ای دیگر عنوان شده که Lorem Ipsum نه تنها اهمیت طراحی بلکه اهمیت کپی‌رایتینگ را هم در زمینهٔ طراحی وب زیر سؤال می‌برد و متنی آزمایشی و بی‌معنی تلقی می‌شود و طراحان از این نوع متن‌ها به عنوان الِمِانی از ترکیب‌بندی برای پر کردن صفحه و ارائهٔ شکل کلی طرح استفاده می‌کنند تا از نظر گرافیکی نشانگر چگونگی نوع و اندازهٔ فونت و ظاهر متون باشد.

پس در نهایت باید گفت که هر بلایی دوست دارید سر طرح‌های‌تان بیاورید، در هر قسمت آن وسواس به خرج بدهید و هر جزء آن را به دقت برگزینید اما این را به خاطر داشته باشید که برای کاربر، محتوا بیش از هر چیزی حائز اهمیت است.

باور نادرست ۱۸ در مورد UX: فلش در سال‌های گذشته فناوری مزخرف و بدی بوده است!

باور نادرست ۲۰ در مورد UX: اگر چیزی روی وب‌سایت آمازون جواب داده روی وب‌سایت شما هم جواب خواهد داد!

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon