باور نادرست ۱۱ در مورد UX: هرچند وقت یک‌بار باید وب‌سایت‌تان را بازطراحی کنید

باور نادرست ۱۱ در مورد UX: هرچند وقت یک‌بار باید وب‌سایت‌تان را بازطراحی کنید

Redesign (بازطراحی) کردن سایت از دید برخی یعنی تجدید و بهینه‌سازی ظاهر وب‌سایت به این امید که باعث افزایش و جذب کاربر بیشتری شود اما چنین پرو‌ژ‌ه‌هایی اغلب برعکس جواب می‌دهند چرا که بررسی بازخوردهای شمار زیادی از کاربران نسبت به بازطراحی‌ها نشان می‌دهد که کاربران از تغییر، حتی اگر به وضوح بهتر از طراحی قبلی باشد، خیلی استقبال نمی‌کنند.

برای اینکه بازطراحی مؤثر واقع گردد، باید به طور ریشه‌ای متوجه شویم که چه‌چیز در وب‌سایت خوب کار می‌کند و چه‌چیز نه و همچنین باید بررسی کنیم تا ببینیم نیازهای کاربران از زمان بازطراحی قبلی چه تغییراتی کرده‌اند. در اکثر موارد، فقط کافی است که تغییرات کوچکی در رابط کاربری ایجاد کنیم. گوگل، یاهو، آمازون و خیلی از دیگر کمپانی‌های بزرگ این استراتژی را دنبال می‌کنند و در آن بسیار موفق هم بوده‌اند و آن استراتژی چیزی نیست جز اینکه به طور مداوم در حال بازطراحی و کامل کردن سایت‌های خود هستند و شما اصلاً متوجه این تغییرات نمی‌شوید، مگر اینکه تغییرات فاحشی رقم زده باشند.

چرا باید از بازطراحی‌های افراطی جلوگیری کرد؟
Cameron Moll بیان می‌کند که طراحان باید با دقت بسیاری دست به بازطراحی بزنند به طوری که باید در وهلهٔ اول اولویت‌های کسب‌و‌کار و بهایی که این تغییرات برای کاربر دارد را مد نظر داشته باشند و ببینند که اگر با تغییرات کوچک مشکل‌شان حل می‌شود، فقط همان‌ها را اِعمال کنند.

Jakob Nielsen هم در این رابطه می‌گوید که کاملاً طبیعی است که مشتریان و دولوپرهای یک وب‌سایت یا اپلیکیشن پس از اینکه چشم‌شان از رابط کاربری قبلی خسته شده و برایشان عادی شد از طراح‌های تازه استقبال کنند، اما از طرف دیگر کاربران طراح‌های آشنا را ترجیح می‌دهند چرا که به راحتی می‌توانند جای هر چیزی را پیدا کنند، کارشان را انجام دهند و از سایت یا اپ خارج شوند.

وقتی فیسبوک در سال ۲۰۱۰ هوم‌پیج خود را بازطراحی کرد، کاربران از آن متنفر بودند؛ همچنین وقتی News Feed را در سال ۲۰۰۶ معرفی کرد، چنین حسی به کاربرانش دست داد اما همین News Feed در حال حاضر یکی از هسته‌های اصلی این سرویس را تشکیل می‌دهد که این بدان معنا است کاربران وقتی به چیزی عادت می‌کنند، از ایجاد هرگونه تغییر در آن متنفر می‌شوند (وقتی مایکروسافت هم منوی آفیس‌ورد را در سال ۲۰۰۷ بازطراحی کرد، به وضوح از منوی کلاسیک ۲۰ سال پیش خیلی بهتر بود اما باز هم بسیاری از افراد برای مایکروسافت شکایت می‌فرستادند و از این موضوع گِله می‌کردند.) به گفتهٔ Paul Scrivens:

بازطراحی رو فقط برای اینکه کار جدیدی انجام داده باشید انجام ندید، بلکه بازطراحی رو زمانی انجام بدید که موجب عملکرد بهتری بشه.

Jared Spool ادعا می‌کند که باید از بازطراحی‌های ناگهانی و کلی اجتناب کرد چرا که هم پُرهزینه هستند و هم ریسک زیادی در پی دارند و به جای آن پیشنهاد می‌شود که رویکردی تدریجی را در پیش بگیرید تا کاربرانتان شُکه نشوند.

باور نادرست ۱۰ در مورد UX: اگر طراحی خوب باشد جزئیات مهم نیست
باور نادرست ۱۲ در مورد UX: حق انتخاب‌ها و ویژگی‌های زیاد باعث رضایت کاربر می‌شود

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon