باور نادرست ۱۰ در مورد UX: اگر طراحی خوب باشد جزئیات مهم نیست

باور نادرست ۱۰ در مورد UX: اگر طراحی خوب باشد جزئیات مهم نیست

جزئیات می‌توانند یک طرح خوب را به یک طرح عالی تبدیل کنند به طوری که جزئیات خیلی ریز مثل نوع پیام‌های خطا، ترتیب نشان دادن محصولات در دسته‌بندی یک صفحهٔ فروشگاه آنلاین، رنگ دکمه‌ها و مسائلی از این دست به‌ شدت روی تجربهٔ کاربری و میزان بازدید وب‌سایت تأثیرگذارند.

جزئیات نقش مهمی را در موفقیت یک وب‌سایت بازی می‌کنند و این چیزی است که کمپانی اپل بیش از سایرین به آن معتقد است؛ یعنی توجه وسواس‌گونه به جزئیات حتی کوچکترین چیزها.

در وب‌سایت BestBuy، حذف عضویت اجباری برای خرید محصولات منجر به ۳۰۰ میلیون دلار درآمد سالانهٔ بیشتر شد. به عبارتی، اگر در وب‌سایتی نیاز به وارد کردن اطلاعات کاربران وجود دارد، قرار دادن گزینهٔ اختیاری به‌ طور واضح و مشخص در کنار فیلدهایی که وارد کردن اطلاعات در آن‌ها الزامی نیست، می‌تواند منجر به ثبت‌نام بیشتری در وب‌سایت‌تان شود. یک شرکت تجارت الکترونیک با کمی بهبود بخشیدن به پیام‌های خطا در وب‌سایتش، توانست نیم درصد میزان خریدها را افزایش دهد (شاید درصد کمی باشد، اما نسبت به کار کوچکی که انجام شده قابل‌‌توجه است) و سالانه ۲۵۰ هزار پوند بیشتر درآمدزایی کند.

در منوی رستوران‌ها هم چیزهایی هستند که بر تصمیم مشتری تأثیرگذارند (مثلاً استفاده از تصویر غذاها) که چنین چیزی شاید بی‌اهمیت و بی‌ربط به‌ نظر برسد اما در حقیت تأثیر زیادی روی مشتریان دارد. علاوه‌ بر این، تحقیقی که در یک رستوران انجام شد تأیید می‌کند که چنین نکات ظریفی، مانند کیفیت دستمال‌ کاغذی، بر میزان رضایت مشتری تاثیرگذار هستند.

Naz Hamid عنوان می‌کند که طراحان باید روی جزئیات تمرکز کنند و راجع به آن وسواس داشته باشند به طوری که آن‌ها همواره باید آزمایش کنند، خودشان را نقد کنند و تلاش کنند که به تمام جزئیات رسیدگی کنند. Des Taynor هم در این رابطه می‌گوید که کاربران اغلب کیفیت یک نرم‌افزار را بر پایهٔ برداشتی آنی که از آن دارند در ذهن خود نگاه می‌دارند و Joshua Brewer هم در مورد اهمیت جزئیات می‌گوید:

صنعت خدمات این راز رو همیشه می‌دونسته. تایم کوتاهی برای شکل‌دهی به تجربهٔ مشتری وجود داره به طوری که در این لحظات مشتری می‌تونه با یکسری چیزهای کوچیک (مثلاً توجه شما به جزئیات، سرعت خدمات‌رسانی، هر چیزی که بیش از حد انتظار مشتری باشد حتی فقط یک لبخند ساده) به‌ مقدار زیادی از خدمات شما خوشش بیاد. اگر مشتری جوری خارج بشه که حس کنه اندکی بیش از معمول بهش توجه شده، می‌تونین مطمئن باشین که نه‌ تنها برخواهد گشت، بلکه شما رو به دوستانش هم معرفی خواهد کرد.

در عین‌ حال این نکته را هم به خاطر داشته باشیم که مسئلهٔ توجه به جزئیات کاملاً با شلوغ کردن سایت با دکمه‌ها، گرافیک، علائم، هشدارها و ... متفاوت است. به‌ طور کلی، جزئیاتی که منجر به بهبود UX می‌شوند چیزهایی هستند که در صورت وجود داشتن، اگر خوب طراحی شده باشند، حضورشان حس نمی‌شود اما در ناخودآگاه کاربر تأثیر مثبت می‌گذارند اما اگر نباشند، کاربر حس می‌کند که چیزی کم است.

باور نادرست ۹ در مورد UX: طراحی باید اورجینال و خاص باشد
باور نادرست ۱۱ در مورد UX: هرچند وقت یک‌بار باید وب‌سایت‌تان را بازطراحی کنید

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon