امکان نوشتن کدهای JavaScript در Excel به منظور افزایش توانایی دولوپرها در کار با داده‌ها

امکان نوشتن کدهای JavaScript در Excel به منظور افزایش توانایی دولوپرها در کار با داده‌ها

ابزار یادگیری ماشین آژور مایکروسافت، تعریف توابع سفارشی جاوااسکریپت و بصری‌سازی داده‌ها (با استفاده از سرویس تحلیل دیتای Power BI) از جمله قابلیت‌هایی هستند که به پلتفرم Excel افزوده شده‌اند تا از این طریق، ابزارهای بیشتری در اختیار متخصصین در کار با داده‌ها قرار گیرد.

ساپورت ابزار ماشین لرنینگ آژور توسط اِکسل
از این پس، با استفاده از این قابلیت‌ دولوپرها و تحلیلگران داده‌ها می‌توانند توابع سفارشی خود را به صورت لوکال با زبان JavaScript یا ابزار Azure Machine Learning اجرا کنند تا بتوانند افزونه‌های قدرتمند خود را به لیست فرمول‌های از پیش تعبیه شده در نرم‌افزار اِکسل اضافه کنند. در واقع، اِکسل یک پل ارتباطی بین کسب‌وکارها و تیم‌های تحلیل داده به‌ منظور سرعت بخشیدن به تبادلات دیجیتالی در بیزینس‌های مختلف فراهم کرده است.

امکان کدنویسی با جاوااسکریپت در اِکسل
قابلیت تعریف توابع سفارشی (توابع به اصطلاح UDF که توسط خود دولوپرها یا کاربران تعریف می‌شوند)، راهی است برای دولوپرها تا بتوانند مجموعۀ توابع فرمولی اِکسل را گسترده‌تر سازند. دولوپرها می‌توانند توابع خود را به صورت لوکال با جاوااسکریپت یا در ابزار ماشین لرنینگ مایکروسافت تعریف کنند و پس از آن این توابع را در اِکسل و در کنار توابع داخلی خود اکسل از جمله SUM یا VLOOKUP مشاهده و اجرا کنند (یک ویژگی خوبی که این قابلیت دارد این است که این توابع در همۀ پلتفرم‌ها از جمله PC ،Mac ،iPad و Excel Online به‌ مانند یک اصطلاحاً Add-in برای اِکسل کار خواهند کرد.) به طور کلی، از جمله مزایای اجرای توابع سفارشی جاوااسکریپتی در اِکسل که توسط دولوپرها تعریف می‌شود، می‌توان موارد زیر را نام برد:

- انجام عملیات ریاضیاتی در اِکسل (مثلاً اینکه آیا عددی اول است یا خیر)
- جمع‌آوری اطلاعات از طریق وب (مانند ماندۀ حساب بانکی)
- جمع‌آوری و انجام عملیات روی داده‌ها به‌ صورت لایو (زنده) یا آنلاین (مانند قیمت سهام)

توابع مفید دیگری نیز وجود دارند که دولوپرها می‌توانند با استفاده از ابزار ماشین لرنینگ مایکروسافت آن‌ها را تعریف کرده، سپس با تایپ نام توابع در یکی از سلول‌های مد نظر در اِکسل، آن‌ها را فراخوانی کنند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- انجام پیش‌بینی‌های هوشمند (مانند پیش‌بینی روند درآمد یک شرکت در آینده بر اساس داده‌های مبتنی بر زمان در اِکسل)
- مسائل مربوط به کلاسیفیکیشن و اِعمال آن‌ها بر برخی از سطرهای اِکسل (مانند تشخیص تقلب در نقل‌ و انتقال کارت‌های اعتباری)
- نوشتن هرگونه کد سفارشی #پایتون در آن (مانند نوشتن یک فانکشن برای آنالیز متن موجود در یک سلول اِکسل)

ساپورت Power BI توسط اِکسل
همچنین با پشتیبانی اِکسل از سرویس Power BI، دولوپرها قادر خواهند بود داده‌ها را به شکل جدیدی در آن اصطلاحاً Visualize کنند. در واقع، چنین قابلیتی به کاربران و دولوپرها این امکان را می‌دهد تا تجربۀ متفاوتی از رسم نمودارها در اِکسل داشته باشند. در نهایت، اِکسل با ابزار Flow ادغام خواهد شد که در این صورت، کاربران می‌توانند اطلاعات و نمودارهای خود را از صفحۀ اِکسل به طیف وسیعی از سرویس‌ها ارسال کنند (Flow نرم‌افزار مبتنی بر سرویس #کلود مایکروسافت است که کاربران می‌توانند با استفاده از آن و بدون نیاز به کمک دولوپرها، گردش‌کاری بین چندین اپلیکیشن و سرویس ایجاد کرده و آن را مدیریت کنند. در واقع، این ابزار به‌ منظور خودکارسازی وُرک‌فلوها در کسب‌وکارهای مختلف به کار برده می‌شود.)

در پایان لازم به ذکر است که قابلیت‌های جدید افزوده شده به اِکسل در پلتفرم‌هایی مانند ویندوز، مک و اِکسل آنلاین نیز قابل‌استفاده هستند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon