سرفصل‌های آموزشی
آموزش جاوا اسکریپت - از پایه تا پروژه
جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپتی و مفسری است که امروزه به عنوان پر استفاده ترین و محبوب ترین زبان برنامه نویسی شناخته می شود. در اصل جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی وب است که نسبت به دیگر زبان ها، یادگیری راحت تری دارد.

تاریخچه جاوا اسکریپت

این زبان در سال 1995 توسط برندن آیک معرفی شد و در سال 1997 توسط سازمان ECMA استاندارد سازی شد. از آن سال به بعد بروزرسانی هایی برای این زبان از طرف ECMA international ارائه شده است که بنابراین استاندارد، جاوا اسکریپت به نام رسمی ecmascript نیز شناخته می شود و ecmascript2015 یا ES6 شاخص ترین نسخه آن تا کنون است. 

کاربردهای جاوا اسکریپت

با جاوا اسکریپت می توان: محتوای المان های HTML را تغییر داد، Attribute تگ ها را ویرایش کرد، استایل های CSS را عوض کرد و المان ها را حذف، مخفی یا نمایان ساخت. 

علاوه بر این جاوا اسکریپت در  توسعه نرم افزارهای موبایلی به صورت چند سکویی، بازی سازی، یادگیری ماشین و توسعه بر بستر بلاکچین کاربرد دارد که برخی فریم ورک ها و کتابخانه های مربوطه مبتنی بر جاوا اسکریپت در این قسمت معرفی شده اند. لذا در این قسمت از آموزش، با جاوا اسکریپت و کاربردهایش بیشتر آشنا می شوید.

پیش نیاز جاوا اسکریپت چیست؟

مخاطب دوره آموزشی پیش رو، افرادی هستند که به تازگی یادگیری برنامه نویسی را شروع کرده اند؛ بنابراین سعی شده است ضمن حفظ سرعت و کوتاهی زمان ارائه، مطالب از پایه توضیح داده شوند. در انتهای هر قسمت از آموزش یک تمرین قرار دارد که انجام آن باعث افزایش عمق یادگیری شما می شود.

پیش نیاز این دوره آشنایی اولیه با HTML و CSS است. و پس از یادگیری جاوا اسکریپت، شما می‌توانید انتخاب کنید که وارد چه حوزه‌ای شوید؛ فرانت اند، بک اند و یا برنامه نویسی موبایل! برای انتخاب مسیر خود، مقاله مسیر یک برنامه نویس جاوا اسکریپت را مطالعه کنید.

 

✨ توجه: تمرینات دوره، در مخزن گیت سکان آکادمی بارگذاری شده اند و شما می توانید به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید و کد‌های خود را با کد های مدرس دوره مقایسه کنید. برای مشاهده مخزن می توانید اینجا کلیک کنید.

online-support-icon