نکات سئو: ۶ تا از بهترین راه‌های نوشتن عنوان صفحه

نکات سئو: ۶ تا از بهترین راه‌های نوشتن عنوان صفحه

عنوان‌های صفحه یکی از المان‌های اصلی سئو هستند که بسته به نوع نگاه و عملکرد شما، می‌توانند ارزش دوچندانی ایفا کنند. منظورمان چیزی است که بین تگ‌های <title> و <title/> قرار می‌گیرد.

کار یک عنوان خوب فقط این نیست که به گوگل بگوید صفحه شما درباره چیست، بلکه باید برای کاربران هم همین اثر را داشته باشد.

شاید این نکته که عنوان صفحه، به خودی خود تاثیر مستقیمی روی رنکینگ نمی‌گذارد، درست باشد، اما این بدان معنا هم نیست که این عوامل کلا بی تاثیر هستند. تگ <title> یکی از مواردی است که وقتی قرار است روی سئو سایت بهینه سازی صورت گیرد، معمولا به آن کم لطفی می‌شود.

اصلا عنوان صفحه یعنی چه؟

عنوان صفحه یا تگ‌های <title> ، یکی از المان‌های HTML هستند و کارشان این است که به موتورهای جستجو بگویند که در صفحه نتایج جستجو قرار است چه چیزی را نمایش دهند.

عنوان‌هایی که در صفحه نتایج جستجو می‌بینید،‌ لینک‌های قابل کلیکی هستند که هدف اصلی محتوای صفحه مورد نظر را مشخص می‌کنند.

در تصویر پایین،‌ نتیجه جستجوی عبارت 'mens running shoes' را می‌بینید:

مثال سئو برای فروش کفش مخصوص دویدن
بعد از باز کردن صفحه مورد نظر در مرورگر،‌ عنوان صفحه در بالای تب مربوط به خود هم نمایش داده می‌شود:

مثال نمایش عنوان صفحه در مرورگر

بنابراین تگ عنوان اولین چیزی است که به موتورهای جستجو و مخاطبان می‌گوید که صفحه مورد نظرتان درباره چیست. این المان‌ها همچنین به مخاطبان کمک می‌کنند که وقتی چندین تب را در مرورگر خود باز کرده‌اند، بدانند کدام تب مربوط به کدام صفحه است.

تفاوت بین تگ <title> و <h1> در چیست؟

یکی از قسمت‌های سئو که بعضی وقت‌ها باعث دردسر می‌شود تفاوت بین تگ عنوان و H1 است.

همانطور که در بالا اشاره شد، عنوان صفحه یکی از بخش‌های HTML است که در نتایج جستجو و تب‌های مرورگر نمایش داده می‌شود.

تگ‌های H1 یکی از المان‌های مهم در ارائه سئو و پر اهمیت‌ترین عنوان‌های هر صفحه هستند. از نقطه نظر فنی، تگ‌های H1 جزء سکشن <body> هستند در حالی که تگ‌های عنوان (<title>) جزء سکشن <head> به حساب می‌آیند.

تفاوت دیگر در طول این دو تگ است. در مورد تگ H1 هیچ محدودیت فنی‌ای درباره حداکثر تعداد کاراکتر وجود ندارد. ولی طول ایده‌آل برای تگ عنوان، ۵۵ تا ۶۰ کاراکتر است. این محدودیت به این دلیل لحاظ شده که هر کاراکتری که بعد از این مقدار بیاید توسط گوگل نمایش داده نمی‌شود و کاربران نمی‌توانند عنوانی که برای صفحه موردنظرتان نوشته‌اید را به طور کامل ببینند.

چرا عنوان صفحه برای سئو مهم است؟

به طور فنی ممکن است صفحه‌‌ای داشته باشید که بدون توجه به نکات مطرح شده، رتبه بدی نداشته باشد، ولی احتمال اینکه رتبه صفحه‌تان به خاطر عدم رعایت این قضیه دچار افت شود، بیشتر است. ارتباط معناداری وجود دارد میان «قرار دادن یک کلمه کلیدی در عنوان صفحه» و «بالا رفتن جایگاه صفحه در گوگل در رابطه با آن کلمه کلیدی».
قطعا محتوای صفحه، بک لینک‌ها و Best Practice های مربوط به سئو، در تعیین جایگاه صفحه موردنظرتان بسیار تاثیرگذار هستند، اما غیر از این موارد، تگ متای عنوان هم ارزش وقت گذاشتن را دارد.

تگ <title> چه اهمیتی دارد؟

  • این تگ به مخاطبین و موتورهای جستجو می‌گوید که محتوای صفحه‌تان در رابطه با چیست.
  • می‌توانند مخاطبان‌تان را متقاعد کنند که در SERP روی وبسایت شما کلیک کنند.
  • عنوان‌هایی که بهینه شده باشند، می‌توانند CTR یا نرخ کلیک صفحه‌تان را بالا ببرند.
  • داشتن CTR بالاتر به طور حتم، یکی از فاکتورهای مهم در تعیین جایگاه صفحه‌تان است.

۶ تا از بهترین Best Practice های سئویی

دانستن اینکه عنوان صفحه چیست و چه اهمیتی دارد؛ یک مسئله است؛ مسئله بعدی یاد گرفتن روش بهینه کردن آن است. یکی از نکات مهم این است که کارایی سئو صفحه‌تان را به طور مداوم بررسی کنید و تغییراتی را در آن اعمال کنید تا رنک (rank) صفحه‌تان بهبود یابد.

در ادامه با ۶ نمونه از روش‌هایی که چگونه بتوانیم عنوان بهتری بنویسیم، آشنا می‌شویم:

۱. ابتدا یک پیشنویس از عنوان مورد نظرتان بنویسید.

اولین قدم، نوشتن یک پیشنویس ساده برای عنوان است به صورتی که عبارت‌های موردنظرتان را در آن وارد کرده باشید.

در این باره، می‌توانید خلاصه‌ای بسیار کوتاه از آنچه که در صفحه‌تان قرار دارد و کلمه کلیدی اصلی‌تان را قرار دهید.

برای تکمیل این پیشنویس می‌توانید به این صورت عمل کنید:

  • توصیف کنید: عنوانی که در نظر گرفته‌اید باید توضیح شفافی از آنچه در صفحه‌تان می‌گذرد به مخاطبان‌تان ارائه کند.
  • مختصر و مفید بنویسید: تگ عنوان نباید بیشتر از ۶۰ کاراکتر شود چرا که گوگل در صفحه نتایج جستجو، هر چه بعد از این مقدار بیاید را نمایش نخواهد داد.
  • برندینگ خود را اضافه کنید: مقداری فضا در پایان عنوان در نظر بگیرید تا در ادامه بتوانید نام برند مورد نظرتان را به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود که مخاطبان‌تان، شما را در نتایج جستجو بین رقبای‌تان تشخیص دهند.

برای شمارش تعداد کاراکتر، می‌توانید با استفاده از اکسل یا گوگل Sheets و از طریق فرمول =LEN()، طول عبارت مورد نظرتان را اندازه بگیرید. برای اینکار کافی است بعد از نوشتن این فرمول در یکی از سلول‌ها، سلول مورد نظرتان را انتخاب کنید تا تعداد کاراکترهای موجود در آن را شمارش کند.

۲. انسان‌ها را در نظر بگیرید (نه فقط موتورهای جستجو را)

درست است که تگ عنوان کمک می‌کند تا crawler های موتور جستجو بفهمند موضوع صفحه‌تان راجع به چه چیزی است؛ با این حال هنگام نوشتن این عناوین، مخاطبان‌تان را فراموش نکنید.

به نظر شما کدام یک از این عنوان‌ها جذاب تر است؟ (از این نظر که ممکن است یک نفر ترغیب شود روی آن کلیک کند یا خیر)

مثال برای به کارگیری صحیح عنوان در سئو
برای اینکه موتورهای جستجو را راضی نگه دارید، اینکه کلمه کلیدی‌تان را در عنوان قرار دهید، کافی است.

ولی باید توجه کنید که موتورهای جستجو هم ترجیح می‌دهند محتوایی را بالاتر قرار دهند که برای انسان‌ها قابل فهم‌تر باشد.

دلیل این امر این است که چنین محتوایی معمولاً CTR و سایر معیارهای عملکردی-رفتاری بهتری دارد.

یادتان باشد هرگز عنوان را با یک عالمه کلمه کلیدی پر نکنید (این کار keyword stuffing نامیده می‌شود). یک تگ عنوان خوب،‌ باید خوانا و قابل فهم باشد و به راحتی، کاربر را راهنمایی کند که محتوای صفحه درباره چیست.

۳. اطمینان حاصل کنید که عنوان مورد نظرتان منحصر به فرد است

(یعنی قبلا در صفحه‌های دیگر سایت‌تان، عینا استفاده نشده باشد)

اگر وبسایتی دارید که صفحه‌های زیادی دارد، ممکن است وسوسه شوید تا بعضی از این عناوین را برای صفحه‌های مشابه هم به کار ببرید. البته باید یادآوری کنیم که این کار، یکی از وسوسه‌های شیطان است و باید از شر آن به خدا پناه ببرید ;)

نخست: این حالت باعث می‌شود موتورهای جستجو در تشخیص اینکه کدام یکی از این صفحه‌های مشابه هم را بالاتر یا پایین‌تر قرار دهند، دچار تردید شوند و ممکن است به این نتیجه برسند که شما از محتوای تکراری استفاده کرده‌اید (این نتیجه‌گیری، اثر بسیار مخربی روی سئو دارد)

مثال برای استفاده تکراری از عنوان در صفحات مختلف یک سایت
 

دوم اینکه عنوان‌های تکراری باعث سردرگمی مخاطبان‌تان می‌شوند. چرا که نمی‌دانند کدام یک از این عنوان‌ها، آنها را به صفحه مورد نظرشان وصل می‌کند و اگر صفحه اول، آن چیزی نباشد که آنها می‌خواهند، بعید نیست که کلا قید وبسایت‌تان را بزنند.

بنابراین اطمینان حاصل کنید که هر صفحه، عنوان منحصر به فرد و مربوط به خود را دارد.

۴. تگ عنوان را در همه صفحات قرار دهید.

در صورتی که برای صفحه‌تان <title> قرار ندهید، خود موتورهای جستجو معمولا عبارتی را از متن صفحه انتخاب کرده و در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهند.

ممکن است فکر کنید گوگل همه چیز را می‌داند و بهتر است این کار را هم به آنها بسپارید. شاید هم این کار را به خاطر صرفه جویی در وقت انجام دهید.

اما باید در نظر داشته باشید که این موتورهای جستجو نیستند که محتوای صفحه‌تان را نوشته‌اند.

آنها نمی‌دانند که نقطه قوت صفحه شما چیست و برای‌شان اهمیتی ندارد که عنوان صفحه شما را برای رسیدن به حداکثر بازده، بهینه کنند.

خلاصه اینکه عنوان‌هایی که توسط انسان و برای انسان نوشته شده‌اند، عملکرد بهتری خواهند داشت.

۵. یک عبارت را به عنوان کلمه کلیدی انتخاب کنید، سپس انواع حالت‌های طولانی‌تر آن را هم در نظر بگیرید.

همانطور که قبلا اشاره شد، ارتباط معناداری میان قرار دادن کلمه کلیدی مورد نظرتان در تگ <title> و جایگاه آن صفحه در نتایج جستجو وجود دارد. اگر چند کلمه کلیدی (keyword) دارید، یکی که از همه اهمیت بیشتری دارد را انتخاب کنید و آن را در تگ عنوان صفحه قرار دهید.

سپس، عبارات طولانی‌تری که شامل آن کلمه کلیدی باشند را با هم مقایسه کنید.

یک یا چند نمونه از این عبارات که تعداد جستجوی زیاد، و رقابت کمی دارد را انتخاب کنید. این نکته را هم در نظر بگیرید که این عبارت باید به بهترین شکل ممکن، خلاصه محتوایی که قرار است درون صفحه در اختیار مخاطب قرار دهید را به نمایش بگذارد. این کار باعث می‌شود CTR شما برای جستجوهایی که شامل عبارات مشابه هستند، بهبود یابد.

برای مثال، اگر کلمه کلیدی‌تان "running shoes" (کفش مخصوص دویدن) است، عبارات طولانی‌تری که ویژگی‌های بالا را داشته باشند، شامل موارد زیر هستند:

مثال برای انتخاب عنوان مناسب با استفاده از کلمه کلیدی خاص
برای مثال می‌توانید عباراتی مانند «بهترین کفش‌های مخصوص دویدن»، «بهترین کفش‌های مخصوص دویدن سال ۲۰۲۱» یا «بهترین کفش‌های نایکی برای مردان» را برای عنوان صفحه‌تان اعمال کنید.

نکته: دنبال راهکارهای جدید برای قرار دادن کلمه‌های کلیدی در عنوان باشید. ضمن اینکه خوانایی را هم در نظر داشته باشید و تنها به دنبال این نباشید که عنوان را با کلمه‌های کلیدی پر کنید (اجتناب از keyword stuffing).

۶. مردم را ترغیب کنید که روی صفحه شما کلیک کنند (CTR را افزایش دهید)

هنگامی که صفحه‌تان در نتایج جستجو در جایگاه خوبی قرار گرفت، حالا وقت آن است که ببینید آیا می‌شود CTR (نرخ کلیک) را افزایش دهید یا خیر.

برای این کار باید عنوان‌تان را طوری تنظیم کنید که مخاطبان‌تان ترغیب شوند بین شما و رقبایتان، شما را انتخاب کنند و روی سایت شما کلیک کنند.

ما این کار را با به کارگیری تاکتیک‌های مختلف انجام می‌دهیم تا صفحه موردنظرمان بین صفحات دیگر برجسته به نظر بیاید؛ مثلا استفاده از پرانتز، استفاده از نوشتن با حروف بزرگ (در صورتی که از حروف انگلیسی یا زبانی که این قابلیت را دارد، استفاده می‌کنید)،‌ یا جلب توجه با استفاده از کلمه‌هایی مانند «رایگان».

متمایز کردن عنوان صفحه در SERP
از این طریق می‌توانید به هدف‌تان برسید:

  • استفاده از عامل احساسات: از لحن و نوشتار محکم و محرک استفاده کنید.
  • نقاط ضعف را پوشش دهید: توضیح دهید که صفحه شما به چه طریقی قرار است مشکل مخاطبان‌تان را حل کند.
  • استفاده از پرانتز: این علائم باعث می‌شوند عنوان‌های‌تان به قطعه‌های کوچک تر تقسیم شوند و خوانایی عنوان هم افزایش یابد.
  • از عامل کنجکاوی استفاده کنید: از clickbait (تله کلیک) پرهیز کنید اما طوری عنوان‌تان را بنویسید که میل مخاطبان‌تان برای یادگیری بیشتر را تحریک کنید.
  • کلمه کلیدی را در اول بنویسید؛ چرا که مخاطبان در صفحه SERP معمولا اول آنجا را نگاه می‌کند.

منبع

این مقاله،‌ بازنشر  پستی به همین عنوان  در  ویرگول است. لینک پست

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon