تست نرم افزار چیست؟ تعریف، انواع، مزایا، رویکردها

تست نرم افزار چیست؟ تعریف، انواع، مزایا، رویکردها

انسان ها خطا و اشتباه می کنند. خطا یا اشتباه در فرآیند توسعه نرم افزار می تواند باعث خرابی یا نقص در یک محصول شود. با این حال، بسته به خطا، نقص یا شکست ایجاد شده می‌تواند بی‌اهمیت یا فاجعه‌بار باشد.
هر محصول یا خدماتی باید قبل از ورود به بازار برای فروش، از نظر نقص یا اشکال بررسی شود. بیایید فرض کنیم در هنگام توسعه یک محصول اشتباهاتی وجود دارد.
تست نرم افزار به نشان دادن عیوب و خطاهایی که ممکن است یک محصول به دلیل اشتباهات در طول فرآیند توسعه داشته باشد، کمک می کند. بنابراین، اجتناب‌ناپذیر و جدایی‌ناپذیر فرآیند چرخه عمر توسعه نرم‌افزار (SDLC) است.
علاوه بر این، تست نرم‌افزار تضمین می‌کند که یک محصول خاص عاری از اشکال و نقص است و قبل از آماده شدن برای استقرار و تحویل به مشتری، کاملاً کامل است. بیایید ببینیم تست نرم افزار به چه معناست و انواع، مزایا و رویکردهای آن چیست.

 

تست نرم افزار چیست؟

تست نرم افزار یک فرآیند ضروری است که یک برنامه نرم افزاری خاص را ارزیابی می کند تا باگ ها یا نقص ها را شناسایی کند و مطمئن شود که الزامات مشخص شده توسط مشتری را برآورده می کند.
علاوه بر این، فرآیند تست نرم افزار تضمین می کند که برنامه توسعه یافته عاری از نقص و خطا است و استانداردهای کیفیت را حفظ می کند. تست نرم افزار یک نرم افزار را از نظر قابلیت استفاده، قابلیت استفاده مجدد، عملکرد، قابلیت اطمینان، مقیاس پذیری و قابلیت حمل ارزیابی می کند.
تست نرم افزار شامل اجرای اجزای مورد نظر یک برنامه نرم افزاری با استفاده از ابزارهای خودکار یا دستی برای یافتن نقص یا خطا است. این در درجه اول شامل اعتبار سنجی و تأیید است.
اعتبار سنجی نرم افزار تضمین می کند که نرم افزار توسعه یافته با الزامات و استانداردهای مشتری مطابقت دارد. هنگامی که یک محصول نرم افزاری تمام الزامات مشخص شده را برآورده می کند، به آن اعتبار سنجی گفته می شود. اعتبار سنجی نرم افزار را تست پویا نیز می گویند.
تأیید نرم افزار تأیید می کند که یک محصول با نیازهای مشتری مطابقت دارد و مطابق با طراحی و مشخصات سیستم توسعه یافته است. به این فرآیند تأیید، آزمایش استاتیک نیز گفته می شود.

 

مزایای تست نرم افزار

وجود باگ یا خطا در یک برنامه نرم افزاری بسیار خطرناک و گران است. منجر به از دست دادن تلاش پولی و انسانی می شود. مثال‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه اشکالات نرم‌افزاری منجر به ضرر قابل توجهی شده است.
 

  • یکی از پرهزینه ترین حوادث در سال 1999 رخ داد که نقص نرم افزاری منجر به شکست 1.2 میلیارد دلاری پرتاب ماهواره نظامی شد.
  • نقص های نرم افزاری نیز منجر به از دست دادن جان انسان ها شده است. به عنوان مثال، در آوریل 1994، 264 انسان بی گناه بر اثر ایرباس A300 خطوط هوایی چین جان خود را از دست دادند. این ایرباس به دلیل نقص نرم افزاری دچار مشکل شد.
  • یک اشکال نرم افزاری در دستگاه پرتودرمانی Therac-25 کانادا، پرتوهای کشنده را به بیماران رساند. در نتیجه سه نفر جان خود را از دست دادند و سه نفر به شدت مجروح شدند.
     

تست نرم افزار علاوه بر جلوگیری از چنین ضررهای مالی و جانی، مزایای دیگری نیز ارائه می دهد که به شرح زیر است:
 

رضایت مشتری

رضایت مشتری یک عنصر حیاتی برای هر کسب و کاری موفق است. با این حال، هدف نهایی هر کسب و کاری این است که مشتریان خود را با ارائه بهترین خدمات یا محصولات راضی کند.
فرض کنید یک برنامه نرم افزاری مستقر شده است و پس از اینکه افراد شروع به استفاده از آن کردند، باگ را شناسایی کرده است. در چنین سناریوهایی، مردم دیگر یک ارائه دهنده را باور یا اعتماد نمی کنند و هرگز از آن برنامه استفاده نمی کنند.
بنابراین، محصولات باید قبل از استقرار برای ایجاد و حفظ اعتماد مشتریان، از نظر اشکال یا خطا مورد آزمایش قرار گیرند. مردم همیشه از استفاده از نرم افزارهای بدون نقص یا بدون خطا لذت می برند.

کیفیت محصول

اگر یک شرکت محصول نرم افزاری حاوی اشکالات یا خطاها را ارائه دهد، شهرت آن ممکن است به خطر بیفتد. از این رو، ارائه محصولات با کیفیت بالا برای حفظ شهرت خود در بازار برای یک شرکت بسیار مهم است.
تست نرم افزار کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که یک برنامه نرم افزاری خاص با استانداردهای کیفیت مطابقت دارد و بر اساس نیازهای مشتری توسعه یافته است.


امنیت

این دوره دیجیتال شاهد حملات سایبری زیادی بوده است. کاربران یا هکرهای غیرمجاز می توانند داده های کاربر را سرقت کرده یا به آنها دسترسی داشته باشند و از آن برای مقاصد مختلف استفاده کنند. بنابراین، اگر یک برنامه نرم افزاری با استانداردهای امنیتی مطابقت نداشته باشد، مردم استفاده از آن را ترجیح نمی دهند. آنها همیشه به دنبال محصولی عاری از آسیب پذیری و حملات هستند.
تست امنیتی و تست نفوذ با از بین بردن تمام آسیب پذیری ها و ضعف های احتمالی، امنیت محصول را تضمین می کند.


مقرون به صرفه

تست نرم افزار مقرون به صرفه است. اغلب اوقات، پیدا کردن و رفع یک باگ در یک محصول نرم افزاری ممکن است منجر به بروز نقص دیگری شود. اگر تمام اشکالات احتمالی در مراحل اولیه یک فرآیند توسعه نرم افزار شناسایی یا شناسایی شوند، هزینه مورد نیاز برای رفع آنها نسبتاً کمتر است.
علاوه بر این، آزمایش یک محصول نرم افزاری به طور منظم در مرحله توسعه آن تضمین می کند که یک برنامه خاص بدون نقص و مطابق با نیازهای مشتری توسعه یافته است.

 

انواع تست نرم افزار

تست نرم افزار به دو نوع مختلف تقسیم می شود؛ دستی و خودکار.

تست دستی

مزایا

  • تست دستی نیازی به کدنویسی و دانش زبان برنامه نویسی ندارد. از سوی دیگر، حتی یک تغییر کوچک در تست خودکار نیاز به کدگذاری دارد.
  • نیازی به هزینه کردن برای ابزارهای خودکار ندارد. بنابراین، تست دستی ارزان است.
  • تست دستی بازخورد بصری فوری و دقیق را ارائه می دهد.

معایب

  • همانطور که قبلا ذکر شد، انسان اشتباه می کند. بنابراین، تست دستی بیشتر مستعد اشتباهات و خطاهای انسانی است زیرا به صورت دستی انجام می شود.
  • آزمون دستی نمی تواند به طور مکرر استفاده شود، زیرا ضبط نمی شود. از این رو، آزمایش کننده ها باید کارهای تکراری را انجام دهند که ممکن است خسته کننده باشد.
  • تست دستی زمان بر است. بسیاری از وظایف در این تست دشوار و چالش برانگیز هستند و از این رو زمان زیادی را صرف می کنند.

تست خودکار

تست خودکار شامل استفاده از ابزارهای خودکار برای تست نرم افزار و یافتن نقص است. تسترها از ابزارهای خودکار تست برای توسعه و اجرای اسکریپت های تست و ایجاد گزارش های نتیجه آزمایش استفاده می کنند. زمان نسبتاً کمتری نسبت به آزمایش دستی نرم افزار طول می کشد، زیرا این نوع آزمایش شامل یک ابزار خودکار است.

در تست خودکار، آزمایش‌کنندگان آزمایش‌های از پیش تعیین‌شده یا در دسترس را که توسط ابزار خودکار مورد نظر تولید می‌شوند، اجرا می‌کنند و نتایج به‌دست‌آمده را با نتایج مورد انتظار مقایسه می‌کنند. با مقایسه نتایج به‌دست‌آمده و مورد انتظار، آزمایش‌کنندگان می‌توانند بررسی کنند که آیا یک برنامه نرم‌افزاری مطابق با الزامات مشخص شده به درستی عمل می‌کند یا خیر.

مزایا

  • تست خودکار می تواند باگ ها یا نقص های بیشتری را در یک محصول نرم افزاری نسبت به تست دستی پیدا کند.
  • زمان کمتری مصرف می‌کند و کارآمدتر است، زیرا بسیاری از کارهای آزمایشی خودکار هستند.
  • بر خلاف تست دستی، عملیات تست را می توان ثبت کرد و هر جا که لازم باشد دوباره استفاده کرد.
  • نتایج اجرای آزمایش در کمترین زمان تولید می شوند و بسیار دقیق هستند.

معایب

  • ابزارهای نرم افزاری مورد نیاز برای انجام تست خودکار گران هستند و در نتیجه هزینه پروژه افزایش می یابد.
  • تعمیر و نگهداری تست گران است. علاوه بر این، اشکال زدایی اسکریپت تست در تست خودکار بسیار مشکل است.
  • ابزارهای خودکار تست هیچ عنصر انسانی را شامل نمی شود. از این رو، دریافت بینش در مورد رابط کاربری برنامه، مانند فونت، رنگ و غیره، پیچیده است.

 

انواع روش های تست نرم افزار

تست دستی معمولا به سه نوع مختلف طبقه بندی می شود؛ جعبه سفید، جعبه سیاه و جعبه خاکستری.

تست جعبه سفید

تست جعبه سفید با نام‌های تست Clear box، تست ساختاری، تست جعبه شیشه‌ای، تست مبتنی بر کد و تست شفاف نیز شناخته می‌شود زیرا کد برای آزمایش‌کنندگان قابل مشاهده است. انگیزه اصلی تست جعبه سفید بهبود امنیت نرم افزار و تمرکز بر جریان ورودی و خروجی آن است.

طراحی داخلی، ساختار و کد محصول نرم افزاری در تست جعبه سفید برای بهبود امنیت، قابلیت استفاده و طراحی آن آزمایش می شود. علاوه بر این، بر تأیید ورودی های از پیش تعریف شده در برابر خروجی های مورد انتظار تمرکز می کند.

توسعه دهندگان مسئول اجرای تست جعبه سفید هستند. آنها باید درک کاملی از مهارت های برنامه نویسی برای توسعه موارد آزمایشی داشته باشند. هنگامی که یک نرم افزار تحت آزمایش جعبه سفید قرار می گیرد، توسعه دهندگان آن را به آزمایش کنندگان می فرستند تا تست جعبه سیاه را انجام دهند.

مزایا

  • تمام موارد آزمایشی که توسط توسعه دهندگان در تست جعبه سفید ایجاد شده اند، خودکار هستند.
  • تست جعبه سفید در مراحل ابتدایی چرخه عمر توسعه نرم افزار (SDLC) بدون رابط کاربری گرافیکی انجام می شود.
  • با کد بهینه شده در تست جعبه سفید، تمام خطاهای پنهان را می توان شناسایی کرد.
  • تست جعبه سفید تمام مسیرهای کد را پوشش می دهد و به طور کامل انجام می شود.

معایب

  • برای برنامه های برنامه نویسی بزرگ، تست جعبه سفید زمان زیادی را صرف می کند.
  • نیاز به برنامه نویسان حرفه ای برای انجام تست جعبه سفید با دانش عمیق زبان های برنامه نویسی وجود دارد.
  • تست جعبه سفید پیچیده‌تر و گران‌تر از سایر روش‌های تست است.

تست جعبه سیاه

تست جعبه سیاه برای تعیین عملکرد یک نرم افزار بدون دانستن ساختار داخلی یا کدگذاری آن انجام می شود. بنابراین، این نوع آزمایش بر اساس سند الزامات مشخص شده توسط مشتری انجام می شود.

تیم آزمایش تست جعبه سیاه را روی یک برنامه نرم افزاری انجام می دهد، جایی که یک تابع خاص را انتخاب می کند و آن را به عنوان یک مقدار ورودی برای تعیین عملکرد آن ارائه می کند. در مرحله بعد، تسترها بررسی می کنند که آیا تابع داده شده ورودی برای تولید خروجی مورد نظر است یا خیر. اگر خروجی یک تابع مطابق انتظار باشد، تست را پشت سر می گذارد. در غیر این صورت، شکست می خورد.

تیم آزمایش پس از آزمایش هر تابع، نتیجه اجرای آزمایش را برای توسعه دهندگان ارسال می کند. اگر برنامه ای حتی پس از اجرای همه عملکردها دارای مشکل جدی باشد، برای اصلاح به تیم توسعه بازگردانده می شود.

مزایا

  • تست جعبه سیاه کارآمد و برای کاربردهای بزرگ مناسب است.
  • تسترها نیازی به داشتن اطلاعات دقیق از سیستم ندارند.
  • این آزمایش بر اساس دیدگاه کاربران نهایی انجام می شود. بنابراین از آن به عنوان آزمون پذیرش نیز یاد می شود.

معایب

  • بدون دانستن مشخصات کاربردی یک برنامه، آزمایش‌کنندگان نمی‌توانند موارد تست را طراحی کنند.
  • اگر آزمایش‌کننده‌ها موارد تست را بر اساس مشخصات عملکردی توسعه ندهند، شناسایی ورودی‌های سیستم چالش برانگیز است.
  • این امکان وجود دارد که آزمایش های خاصی تکرار شوند، زیرا ممکن است برنامه نویسان قبلاً آنها را انجام داده باشند.

تست جعبه خاکستری

تست جعبه خاکستری شامل تست جعبه سفید و جعبه سیاه می شود. با دانش جزئی از کدگذاری یا ساختار داخلی یک سیستم انجام می شود.

تست جعبه خاکستری با دسترسی به کدگذاری یا ساختار داخلی برنامه برای ایجاد موارد آزمایشی، مشابه تست جعبه سفید، انجام می‌شود. تمام موارد تست در سطح عملکرد، همانطور که در تست جعبه سیاه انجام می شود، انجام می شود.

تست جعبه خاکستری به طور جمعی مزایای تست جعبه سفید و جعبه سیاه را ارائه می دهد. ورودی‌های توسعه‌دهندگان و آزمایش‌کننده‌ها به طور همزمان به یک برنامه نرم‌افزاری ارائه می‌شوند تا کیفیت کلی آن بهبود یابد. این در درجه اول بر بررسی مشخصات الزامات از دیدگاه کاربران نهایی متمرکز است.

مزایا

  • تست جعبه خاکستری از اختلاف بین تیم های آزمایش و توسعه جلوگیری می کند، زیرا غیر مزاحم است.
  • توسعه دهندگان زمان کافی برای رفع عیوب موجود در یک محصول نرم افزاری دارند.
  • این نوع تست کیفیت کلی سیستم را افزایش می دهد.
  • تسترها نیازی به درک و تخصص قوی در زبان های برنامه نویسی ندارند.

معایب

  • در تست جعبه خاکستری دسترسی به کد منبع وجود ندارد. از این رو، انجام تست کامل جعبه سفید امکان پذیر نیست.
  • برای تست الگوریتم ایده آل نیست.
  • ایجاد یا طراحی برخی موارد تست دشوار است.

 

نتیجه گیری

مردم همیشه انتظار محصولات نرم افزاری بدون خطا و بدون نقص را دارند. آنها از استفاده از برنامه هایی که بدون دردسر و بدون هیچ گونه عارضه ای اجرا می شوند لذت می برند. ارائه محصولات با کیفیت برتر باعث افزایش رضایت مشتری و اعتماد بین کاربران نهایی و ارائه دهنده می شود. بنابراین، آزمایش هر محصول قبل از رسیدن به دست کاربران نهایی بسیار مهم است.
تست نرم افزار به استقرار و ارائه محصولات نرم افزاری بدون خطا و بدون اشکال کمک می کند. علاوه بر این، مزایای مختلفی مانند رضایت مشتری، امنیت سیستم و کیفیت کلی را ارائه می دهد.
نمونه‌هایی را دیده‌ایم که اشکال یا نقص در نرم‌افزار ممکن است منجر به ضرر مالی و جانی شود. علاوه بر این، ارائه چنین محصولاتی اعتماد دوره ای را در بین مشتریان از دست می دهد و شهرت ممکن است به خطر بیفتد. برای جلوگیری از چنین ضررهایی، آزمایش محصولات نرم افزاری قبل از شروع به کار ضروری است.
امیدواریم راهنمای تست نرم افزار به شما کمک کرده باشد تا بفهمید تست نرم افزار چیست و با مزایا، انواع آن و رویکردهای آن آشنا شده باشید. ما دو نوع اساسی تست نرم افزار را مورد بحث قرار دادیم؛ دستی و خودکار. علاوه بر این، تست دستی به سه نوع فرعی تقسیم می شود؛ تست جعبه سفید، جعبه سیاه و جعبه خاکستری که به این موارد هم پرداخته شد.

 

منبع: Hackr

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon