مراحل طراح سایت شدن | صحبت های تجربی در این مسیر

مراحل طراح سایت شدن | صحبت های تجربی در این مسیر

با عرض سلام و درودی دیگر خدمت هم هی شما دنبال کنندگان گرامی 
امروز دوباره با یک مقاله ی زیبا در خدمت شما هستیم تا تجربیات خودمون رو در مسیر تبدیل شدن به طراح وب بهتون بگیم ... 
پس بدون معطلی بریم که شروع کنیم :) 

مراحل طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت چیست؟

قبل از شروع شما باید بدانید طراحی سایت چیست و به چه معناست و با طراحی سایت چه کاری میشه انجام داد.

طراحی سایت چیست؟

همانطور که بیان شد. طراحی وب سایت به معنی طراحی، ساخت و راه اندازی یک وب سایت یا بهینه سازی یک سایت قدیمی در بستر اینترنت است. وب دیزاین شامل 4 مرحله اصلی است که در ادامه هر کدام را شرح می دهیم. حالا که شما میدانید طراحی سایت چیست به ادامه این مقاله می رویم.

مرحله 1 طراحی وایر فریم

ابتدا با توجه به نوع سایت و نیاز مشتری، یک نمای کلی از سایت طراحی می کنیم. این نما شامل یک نقشه کلی از صفحات سایت و تعیین جایگاه و چیدمان المان هاو عناصر مختلف است.

این مرحله از طراحی وب سایت ((طراحی وار فریم )) نام دارد.

مرحله 2 طراحی گرافیک سایت

پس از مشخص شدن محل قرارگیری عناصر سایت، باید سایت را طراحی کنیم، در این مرحله با توجه به نوع کسب و کار اینترنتی و با استفاده از نرم افزار های مخصوص رنگ بندی و گرافیک سایت طراحی می شود.

مراحل 3 کد نویسی و برنامه نویسی

به توجه به سایت طراحی شده و نیاز مشتری، در این مرحله می توان از روش های مختلفی برای مدیریت سایت استفاده کرد. سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس و یا طراحی یک فریم ورک اختصاصی برنامه نویسی. تصمیم گیری در این بخش بر اساس هزینه ها و نیاز مشتری صورت می گیرد.

مرحله 4 راه اندازی

پس از انجام 3 مرحله قبل، به راه اندازی سایت در بستر جهانی اینترنت می پردازیم. در این مرحله پس از تهیه یک ((هاست)) و ((نام دامنه مناسب))، سایت را پیکربندی کرده و در دسترس عموم قرار می دهیم.

وظایف طراح سایت

وظایف یک طراح سایت به این بستگی دارد که مسئولیت طراحی و ساخت کدام قسمت سایت را بر عهده دارد. برای راه اندازی یک سایت حرفه ای، به دو تیم یا دو شخص نیاز داریم. یک تیم برای طراحی شکل و ظاهر سایت و یک تیم برای طراحی کدهای سرور و کدهایی که برای کاربران قابل دیدن نیست.

مراحل طراحی سایت

اکنون شما با تمامی پیش نیازهای مراحل طراحی سایت آشنا شدید. در این قسمت می‌خواهیم مراحل ساخت یک سایت از ابتدا را برای شما تشریح کنیم. به طور خلاصه شما می‌توانید فرآیند طراحی سایت را با هفت قدم کلی به پیش ببرید:

  • شناسایی هدف
  • خرید هاست و دامنه
  • معماری اطلاعات
  • طراحی سایت
  • ساخت سایت
  • تست
  • راه اندازی

در ادامه هر کدام از این مراحل را تشریح می‌کنیم.

1.  شناسایی هدف

شناسایی هدف، اولین قدم در طراحی سایت است. وقتی که سفارش طراحی سایت انجام می‌دهید، اولین چیزی که باید مشخص کنید این است که هدف مشتری از ساخت این سایت چیست. معمولا این مرحله از کار با همکاری مشتری انجام می‌شود و طراح سایت دائما با مشتری یا ذی نفع باید در ارتباط باشد تا به یک جمع بندی برسد. برای اینکه طراح بفهمد هدف از طراحی سایت چیست، باید پاسخ سوالات زیر را پیدا کند:

  1. سایت مال چه کسی است؟
  2. آن‌ها انتظار دارند سایت چه کاری انجام دهد و به چه چیزی برسند؟
  3. هدف از سایت اطلاع رسانی، فروش یا سرگرمی است؟
  4. آیا سایت باید به وضوح برند را مطرح کند یا بخشی از یک برند بزرگ‌تر است؟
  5. چگونه سایت باید از رقبای خود الهام بگیرد و چطور می‌خواهد رقابت کند؟ 

2.  خرید هاست و دامنه

خرید هاست و دامنه به عنوان دو آیتم اصلی و ضروری، دومین مرحله از مراحل طراحی سایت به شمار می‌رود. بعد از اینکه هدف و نوع سایت را مشخص کردید، باید برای ان دامنه و سایت خریداری کنید. برای این کار لازم است که شما اول میزان فضای لازم برای ذخیره‌ی اطلاعات سایت را براساس کاربری آن مشخص کنید و سپس هاست موردنیازتان را بخرید یا اجاره کنید. برای انتخاب دامنه نیز معمولا صاحب سایت نام آن را معین می‌کند؛ ولی اگر خودتان مجبور به انجام این کار شدید، نام‌هایی را انتخاب کنید که در ذهن ماندگار بوده و با موضوع سایت ارتباط مستقیم داشته باشند.

3.  معماری اطلاعات

معماری اطلاعات در طراحی وب سایت حرفه‌ ای سومین قدم است و به سازماندهی محتواهای موردنیاز در سایت گفته می‌شود. شما باید بدانید که اسکلت سایتتان به چه شکل باشد. طراحی تجربه کاربری بخشی از معماری اطلاعات است که با هدف ساخت محتوا و شیوه‌های تعاملی موثر انجام می‌شود. برای ساخت یک تجربه‌ی کاری یا همان UX موثر شما باید سایت را از جنبه‌های مختلف تکنیکی، محتوایی، کاربرپسندی و روانشناسی بررسی کنید و یک طرح جامع و کامل ارائه دهید. معماری اطلاعات به شما کمک می‌کند که در زمان و هزینه‌های طراحی سایت صرفه‌جویی کنید.

4.  طراحی سایت

طراحی سایت، نقطه‌ی آغاز ساختن سایت به طور رسمی است؛ یعنی شما باید یک قالب کلی از شمای اصلی سایت را طراحی کنید. هدرها، فوترها، منوها، صفحات اصلی سایت باید تعیین شوند. دیگر مواردی که نیاز است در این قسمت مشخص کنید، رنگ‌ها، فونت‌ها و سایر المان‌های استایل‌دهی سایت هستند که باید طبق نظر مشتری انتخاب کنید. اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس استفاده می‌کنید، این مرحله از مراحل طراحی سایت وردپرسی با مراحل ساخت سایت html تفاوت زیادی دارد و بسیار راحت‌تر است. چرا که می‌توانید هر کدام از آن‌ها را به صورت آزمایشی تا رسیدن به نتیجه‌ی نهایی امتحان کنید.

5.  ساخت سایت

ساخت سایت مرحله‌ی اصلی در مراحل طراحی وب سایت است؛ چون در این بخش کار اصلی شما آغاز می‌شود. شما باید در این مرحله تمامی عناصر مشخص شده در مرحله‌ی قبلی را طبق معماری اطلاعاتی که انجام داده‌اید، بسازید. اگر برای ساخت سایت از cms های آماده مثل وردپرس استفاده می‌کنید، کار ساخت سایت خیلی راحت می‌شود و زمان کمی نیاز دارد. ولی مراحل ساخت سایت با html و مابقی زبان‌های برنامه‌نویسی کار زمان‌بری خواهد بود و باید با حوصله هر دو قسمت بک اند و فرانت اند سایت را برنامه نویسی کنید.

6.  تست سایت

تست سایت زمانی انجام می‌شود که شما آماده باشید مراحل طراحی سایت انجام شده را ارزیابی کنید. هنگامی که سایتتان کامل شد و تمام تصاویر و محتوای را روی آن قرار دادید، نوبت به تست سایت می‌رسد. تک تک صفحات سایت را به طور کامل تست کنید تا مطمئن شوید همه‌ی لینک‌ها کار می‌کنند. شما باید اطمینان حاصل کنید که سایت روی تمام دستگاه‌ها و مرورگرها به درستی بارگزاری و اجرا می‌شود. برخی اشتباهات مثل یک اشتباه در کدگذاری ممکن است کوچک باشد ولی ایرادات بزرگی روی سایت ایجاد کند. این چنین اشکالاتی را هر چه زودتر پیدا کنید بهتر است تا اینکه بعد از تحویل سایت، باعث شکست آن شود. در نهایت بعد از تست صفحات، به توضیحات صفحات و متادیسکریپشن‌ها را بررسی کنید تا عملکرد سایت در موتورهای جستجو به درستی انجام شود.

7.  راه اندازی

راه‌ اندازی، آخرین مرحله از مراحل ساخت سایت به شمار می‌رود که جذاب‌ترین مرحله‌ی آن نیز هست. اگر سایتتان تمامی تست‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته، وقت آن رسیده که سایت خود را راه اندازی کنید. این مرحله از مراحل ساخت یک سایت از ابتدا، بخش مورد علاقه هر کسی در مسیر طراحی سایت است؛ چون شما نتیجه‌ی تمام زحماتتان را می‌خواهید به اجرا درآورید. از همان شروع کار انتظار نداشته باشید که همه چیز درست باشد؛ حتی بعد از تحویل سایت هم ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد و مجبور به تعمیر آن‌ها شوید. می‌توان گفت یک فرآیند طراحی سایت، یک فرآیند دائمی است که همیشه نیاز به تعمیر و نگهداری خواهد داشت.

سخن پایانی

فرآیند طراحی سایت حرفه‌ای یعنی ساخت یک سایت و ایجاد تعادل مناسب بین فرم و عملکرد آن. یک سایت فقط مجموعه‌ای از رنگ‌ها و نقاشی‌ها نیست؛ بلکه نحوه‌ی ارتباط این المان‌ها و وجود محتوای باکیفیت از اصول اساسی در طراحی وب سایت حرفه‌ای هستند. شاید هر کسی در ابتدای مسیر طراحی سایت از خود بپرسد که برای طراحی سایت باید از کجا شروع کنم. قبل از هر چیز شما باید توانایی خود را در زمینه‌ی طراحی سایت ارتقا دهید و سپس مراحل طراحی سایت را یک به یک اجرا کنید.

یک طراح ماهر ابتدا مفاهیم و اهداف سایت را به دقت مشخص می‌کند و سپس کار طراحی سایت را استارت می‌زند. زیباترین قسمت کار یک سایت این است که کار طراحی آن هرگز تمام نمی‌شود و شما باید همیشه مانند یک کودک از آن مراقبت کنید تا مبادا راکد بماند. با ایجاد محتوا و ویژگی‌های جدید و تجزیه و تحلیل رقبا، سایتتان را همواره بهبود دهید تا همیشه سایتی فعال و به روز داشته باشید. نظر شما درباره طراحی سایت چیست؟ آیا شما هم مثل ما فکر می‌کنید یا دیدگاه متفاوتی نسبت به مراحل طراحی سایت دارید؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon