چگونه برخی دولوپرها در دید کارفرما «هرزه» ممکن است قلمداد شوند؟

چگونه برخی دولوپرها در دید کارفرما «هرزه» ممکن است قلمداد شوند؟

عنوان این مقاله برگرفته از گپ و گفتگوی صورت‌گرفته در اپیزود رضا غیابی: مشاور، سرمایه‌گذار، کارآفرین و فرصت‌آفرین در رادیو فول‌استک است که از نظر من صحبت‌های ایشون رو یک بار نباید گوش کرد بلکه ده بار با دقت باید نشست پای حرف‌های ایشون.

حال برسیم به اینکه «هرزه» چه ایماژی است که ممکن است برای مسئول اچ‌آر یا شخص مصاحبه‌کننده شکل گیرد. در این اپیزود مهمان‌مان دائم ارتباطی معنادار مابین رابطهٔ‌ یک دختر و پسر با رابطهٔ کارمند و کارفرما ایجاد می‌کردن که به درک بهتر موضوع کمک می‌کرد. به طور مثال، جایی از بحث به اینجا کشیده شد که اگر مردی تصمیم به ازدواج بگیره و ظرف ۵ سال ۵ پارتنر یا بیشتر عوض کند به وی چه می‌گوییم؟ پاسخ ایشان به سؤال خود «هرزه» بود.

همچنین ایشان اعتقاد دارن که کارمندی (در مثال ما دولوپری) که ظرف ۵ سال ۵ شرکت عوض کرده، یک دولوپر هرزه هست و این سیگنالی منفی است که به شخص مصاحبه‌کننده ارسال می‌شود تا جایی که ممکن وی، درست یا غلط، به این نتیجه برسد که چنین کارمندی نهایتاً ۱ سال در شرکت ما کار خواهد کرد و بعدش می‌ره دنبال یک شرکت دیگه و بنابراین ارزش سرمایه‌گذاری نداره و ریجکت!

قبلاً در مقالهٔ چگونه یک روزمهٔ خوب به عنوان برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده بنویسیم؟ نکاتی در ارتباط با روش‌های نوشتن یک روزمهٔ خوب توضیح دادم. در تکمیل اون توضیحات، باید بگم که اگر فرض کنیم ۵ سال سابقهٔ کار جدی داریم اما در بخش Job Background روزمهٔ خود نام بیش از ۵ شرکت آورده شده که به صورت فول‌تایم در آن‌ها مشغول به کار بوده‌ایم، چنین روزمه‌ای باگ دارد! تا جایی که اگر چنین روزمه‌ای به دست شخصِ من برسد، چند دید کلی ممکن است برایم شکل گیرد که عبارتند از:

- این فرد یا دائم به دنبال تست کردن شرکت‌های مختلف است.
- یا تعهد کاری کمی دارد.
- یا توانایی‌اش در تشخیص شرکت‌های خوب کم است و بالتبع دائم دارد شغل عوض می‌کند (در این رابطه به مقالهٔ چگونه بفهمیم شرکت‌ نرم‌افزاری که در آن مشغول به کار هستیم منجر به ترقی ما خواهد شد؟ مراجعه کنید.)

اگر دلیل مد نظر چنین دولوپری هر کدام از موارد فوق باشد، هر کدام به سهم خود منفی هستند و توجیه‌پذیری کمی دارند و این نشان از خوب نبودن چنین فردی جهت استخدام دارد. به طور کلی، همچون رابطه‌ای که بین دو فرد صورت می‌گیرد و طول آن به معنی وفاداری طرفین به یکدیگر است، به نظر می‌رسد که تعداد سال‌هایی که یک دولوپر در یک شرکت‌ نرم‌افزاری کار کرده، درست یا غلط، از دید یک مسئول اچ‌آر به معنای وفاداری وی به کارش است.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. آیا با آنچه عرض کردم موافقید یا مخالف و آیا تجربه‌ای در این خصوص دارید که به درد دولوپرهای تازه‌کار بخورد؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با من و سایر مخاطبین سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon