آیا  از Bun یا Node.js یا Deno استفاده کنم!؟

آیا از Bun یا Node.js یا Deno استفاده کنم!؟


 ساخت APIهای مدرن مبتنی بر جاوا اسکریپت نسبتاً ساده است. می‌توانید از کتابخانه‌هایی مانند Express.js استفاده کنید و یک API فعال را در عرض چند دقیقه بسازید . اما چالش برانگیزترین بخش در حال حاضر انتخاب موتور جاوا اسکریپت مناسب است.

اگرچه کل لیست بسیار زیاد است، سه محیط ران تایم  اصلی وجود دارد که باید از آنها استفاده کنید:

  • Node.js
  • Deno
  • Bun

بنابراین، چه چیزی را باید برای پروژه بزرگ جاوا اسکریپت بعدی خود انتخاب کنید؟

خوب، آنقدرها هم ساده نیست. درک این نکته مهم است که هر محیط ران تایم  دارای نقاط قوت و ضعف است. از این رو، این مقاله Bun، Node.js و Deno را با مقایسه نقاط قوت، مشکلات و موارد دیگر مورد بررسی قرار می دهد!

1.Node.js :

Node.js پرکاربردترین محیط ران تایم  جاوا اسکریپت برای توسعه سمت سرور است.

 روی  آن موتور جاوا اسکریپت V8 گوگل کروم اجرا می شود و عملکردی سریع و بسیار مطمئن را تضمین می کند. یکی از سودمندترین جنبه های Node.js حلقه رویداد یا event loop است.

حلقه رویداد یا event loop  به شما این امکان را می دهد که کل برنامه خود را در یک رشته واحد بدون مواجهه با هیچ مسدودی اجرا کنید. این می‌تواند به‌طور هوشمندانه عملیات مسدودسازی ناهمزمان را بر روی یک کتابخانه شخص ثالث اجرا کند - libuv که تمام عملیات ورودی/خروجی ناهمزمان را اجرا می‌کند و به ترد  اصلی Node.js اجازه می‌دهد تا زمانی که کال استک  آزاد است، کال بک ها را  را پردازش کند. علاوه بر این، با معرفی Worker Threads، توسعه‌دهندگان اکنون می‌توانند زمان‌های اجرا مجزای جاوا اسکریپت را بچرخانند و پردازش‌های چند رشته‌ای و موازی را شبیه‌سازی کنند.

مزایای Node.js برای توسعه API:

  • مقیاس پذیری و عملکرد بالا :  Node.js از طریق I/O غیرمسدود کننده و مقیاس‌پذیری، با پشتیبانی از معماری رویداد محور، کارایی افزایش‌یافته‌ای را ارائه می‌دهد و آن را برای برنامه‌های هم‌زمان و داده فشرده با پایگاه‌های کاربر رو به رشد عالی می‌کند.
  • یک اکوسیستم بالغ با کتابخانه ها و چارچوب های متعدد:Node.js دارای یک اکوسیستم پر جنب و جوش و غنی از کتابخانه ها و فریم ورک ها  است که به توسعه دهندگان یک جعبه ابزار جامع برای کدنویسی کارآمد در توسعه وب و برنامه های کاربردی همزمان ارائه می دهد.
  • حمایت کامینیوتی بزرگ و فعال :Node.js دارای یک جامعه پویا و پر جنب و جوش است که به به روز رسانی ها و بهبودهای منظم و ماژول های گسترده منتشر شده ترجمه می شود که توسعه دهندگان می توانند به راحتی آن را در پروژه های خود بگنجانند.

 

معایب  Node.js برای توسعه API:

  • محدودیت‌های عملکردی به دلیل ماهیت تک رشته‌ای: از آنجایی که Node.js تک رشته‌ای است، برای محاسبات سنگین یا کارهایی که به شدت CPU نیاز دارند، مناسب نیست. با این حال، پس از معرفی Worker Threads توانایی اجرای عملیات فشرده CPU را بدون مشکلات عملکرد تجربه دارد.
  • جهنم Callback در برنامه‌نویسی ناهمزمان: جهنم Callback زمانی اتفاق می‌افتد که توابع ناهمزمان در Node.js آنقدر عمیق درون یکدیگر قرار می‌گیرند که کد پیچیده و گیج‌کننده می‌شود، مانند تلاش برای باز کردن یک کاسه اسپاگتی. خوشبختانه، با استفاده از راه‌حل‌هایی مانند Promises و async /await می‌توان از این امر جلوگیری کرد که به پاک‌تر شدن کد و خواندن آسان‌تر کمک می‌کند.

 

۲.Deno:

Deno یک محیط ران تایم  جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت در حال ظهور است که در تلاش است تا برخی از کاستی‌های Node.js را برطرف کند.

Deno به طور پیش فرض امنیت را در اولویت قرار می دهد.

این تضمین می کند که کد شما نمی تواند بدون مجوز مناسب به فایل ها یا شبکه ها دسترسی پیدا کند. روی موتور جاوا اسکریپت V8 کار می کند و با Rust طراحی شده است، به این معنی که با کار میکند!

علاوه بر این، Deno همچنین استانداردهای فعلی وب را با ترکیب ابزارهای داخلی مانند واکشی برای شبکه، همسویی با نحوه مدیریت مرورگرها با جاوا اسکریپت و ارائه یک تجربه کدنویسی منسجمتر انجام می دهد.

 

مزایای Deno  برای توسعه API:

  • امنیت داخلی : Deno در یک محیط sandbox امن عمل می‌کند و برای دسترسی به سیستم‌های فایل، شبکه‌ها و محیط به مجوز صریح نیاز دارد، بنابراین خطر آسیب‌پذیری‌ها را کاهش می‌دهد.
  •  بهبود یافتن تجربه توسعه‌دهنده : Deno با ابزارهای داخلی مانند بررسی وابستگی و قالب‌بندی کد، گردش کار توسعه‌دهنده را بهبود می‌بخشد و پشتیبانی از TypeScript بومی ارائه می‌دهد و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به جای پیکربندی، روی کدنویسی تمرکز کنند..
  • مدیریت ماژول ساده شده با URL ها : Deno مدیریت ماژول را با استفاده از URL ها برای واکشی وابستگی ها به طور مستقیم از وب بدون مدیر بسته ساده می کند و وضوح ماژول را در پایگاه کد شما ساده می کند.

 

معایب  Deno  برای توسعه API:

  • نابالغ بودن اکوسیستم :  Deno  به عنوان جایگزین تازه تری برای Node.js، در حال توسعه اکوسیستم خود با پیش بینی رشد از طریق مشارکت های جامعه توسعه‌دهنده   است. ممکن است در حال حاضر توسعه دهندگان راه حل های آماده کمتری نسبت به اکوسیستم قوی Node ببینند.
  • در دسترس بودن محدود کتابخانه : در حالی که Deno در حال ایجاد شتاب است، انتخاب کتابخانه ها  به اندازه گنجینه Node.js نیست. توسعه دهندگان ممکن است خود را در مرز محدود بودن  بیابند و گاهی نیاز به خلاقیت با منابع موجود داشته باشند یا حتی منابع خود را بسازند. با توسعه چشم انداز Deno، تعداد کتابخانه ها افزایش می یابد و طیف ابزارها را برای همه گسترش می دهد.

 

3.Bun :

Bun یک محیط ران تایم   و جعبه ابزار در حال ظهور است که چند ماه پیش معرفی شد. Bun یک جعبه ابزار سریع و همه کاره برای اجرا، ساخت، آزمایش و اشکال زدایی جاوا اسکریپت و تایپ اسکریپت از یک فایل واحد تا یک برنامه کامل است.

با Bun، تنها کاری که باید انجام دهید این است که بلافاصله شروع به استفاده کنید. به عنوان مثال، دیگر نیازی به نصب ابزارهایی مانند nodemon، dot-env ندارید، زیرا Bun می‌تواند در حالت توسعه‌دهنده مستقیماً از جعبه مجدداً بارگیری شود، در حالی که به‌طور پیش‌فرض فایل‌های .env را نیز انتخاب می‌کند!

علاوه بر این، یک سرور وب سوکت داخلی ارائه می‌کند و از پکیج منیجر خودش استفاده می‌کند - bux که پنج برابر سریع‌تر از NPM است. اما، این همه چیز نیست. Bun تنها یک  محیط ران تایم  جاوا اسکریپت نیست. این یک جعبه ابزار همه کاره است.

بنابراین، نیازی به صرف زمان برای پیکربندی پروژه خود ندارید، یا مجبور نیستید پروژه های پیچیده دیگ  را حفظ کنید. در عوض، می‌توانید یک پروژه Bun را بسازید  و فوراً شروع کنید!

 

مزایای Bun.js   برای توسعه API:

  • منحنی یادگیری آسان :  Bun یک جعبه ابزار همه کاره است! این بدان معنی است که شما نیازی به صرف زمان برای یادگیری بسته بندی ماژول ها، پیکربندی چارچوب های تست ندارید. به صورت پیش فرض این کار را انجام می دهد. بنابراین می توانید سریعتر شروع کنید!
  • عملکرد بالاتر : Bun از JavaScriptCore Engine استفاده می کند در حالی که محیط ران تایم  مانند Node.js، Deno از JavaScript V8 Engine استفاده می کنند. موتور JavaScriptCore برای زمان‌های راه‌اندازی سریع‌تر بهینه‌سازی شده است و به طور کلی عملکرد بالاتری نسبت به دو محیط ران تایم  دارد.  

 

معایب  Bun.js  برای توسعه API:

  • کم بودن  حمایت جامعه  : Bun چند ماه پیش راه اندازی شد. بنابراین، هنوز یک جامعه بالغ برای سوالات ندارد. بنابراین، اگر فردی هستید که شدیداً به حمایت جامعه متکی هستید، ممکن است لازم باشد قبل از ادامه، پشتیبانی مناسب را بررسی کنید.

 

آیا  از Bun یا Node.js یا Deno استفاده کنم!؟

انتخاب صددرصد درستی وجود ندارد و  بستگی به اولویت های شما دارد. بنابراین، از این مقاله به عنوان پایه ای برای مقایسه این  محیط ران تایم  جاوا اسکریپت استفاده کنید.

  • Node.js: یک اکوسیستم پایدار و قابل اعتماد را ترجیح می دهید که در طول سال ها آزمایش و آزمایش شده است.
  • Deno : اگر امنیت و جدیدترین ویژگی های محیط برنامه نویسی را در اولویت قرار می دهید، Deno توصیه می شود. همچنین از Typescript  پشتیبانی می کند.
  • Bun : اگر به سرعت بالا نیاز دارید، این زمان اجرا باید اولویت شما باشد، به خصوص هنگام کار با جاوا اسکریپت یا تایپ اسکریپت .

 

نتیجه گیری:

انتخاب محیط ران تایم   مناسب برای پروژه  ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما درک Bun، Node.js و Deno می تواند تصمیم گیری را ساده کند. در نهایت، الزامات پروژه شما، اتکا به حمایت جامعه و آمادگی برای تعامل با مستندات ممکن است در تعیین مناسب ترین انتخاب نقش اساسی داشته باشد

 

امیدوارم  این مطالب کمی بهتون کمک کرده باشه:)

مهدیار جعفری

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس