کد UTM چیست؟ چطوری از UTM برای آنالیز ترافیک استفاده کنیم؟

کد UTM چیست؟ چطوری از UTM برای آنالیز ترافیک استفاده کنیم؟

شما به عنوان مدیر یک وب سایت یا یک دیجیتال مارکتر (Digital Marketer) دوست دارید نتایج تلاش های تان برای ارتقای بازدیدهای سایت را بدانید و همچنین بتوانید نتایج کار خودتان را به جای حدس زدن با یکسری اعداد واقعی اندازه گیری، تجزیه و تحلیل کنید. مثلا شما در سایت X و Y تبلیغ کرده اید و می خواهید ببینید کدام یک کاربران بیشتری را به سمت شما آورده اند. طبیعی است که شما وقت ندارید تمام روز بنشینید و ترافیک سایت را تحلیل کنید، برای همین می توانید از کد UTM برای تجزیه و تحلیل ترافیک و کارهای بازاریابی (Marketing) که انجام داده اید استفاده کنید تا فعالیت های تان را بهبود بدهید.

با این مقاله همراه باشید تا کد UTM را به خوبی بشناسید و از آن در جای مناسب بهره ببرید.

کد UTM چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

UTM مخفف عبارت Urchin Tracking Module است. و به مجموعه ای از پارامترها گفته می شود که به URL اضافه می شوند تا بتوانیم ترافیک ورودی به سایت را شناسایی و ردیابی کنیم. فرض کنید کمپین تبلیغاتی خاصی را برای سایت خود فعال کرده اید، یا منابع ترافیکی جدیدی مانند تبلیغ در رسانه های اجتماعی، تبلیغ های پرداخت به ازای کلیک، ایمیل و غیره را برای سایت تان انجام داده اید. حالا سوالی که برای تان پیش می آید این است که هر کدام از این راه ها چه آورده ای برایتان داشته است. با استفاده از کد UTM می توانید پاسخی مناسب برای این سوال بدست بیاورید و  متوجه شوید کدام یک بهترین عملکرد را داشته است.

کالبدشکافی یک UTM

حالا که با تعریف و کاربرد UTM آشنا شدید، بیایید باهم یک آدرس URL که کد UTM به آن اضافه شده است را کالبدشکافی کنیم تا معنی آن را بهتر درک کنیم.

https://sokanacademy.com/hrmadani/analyse_utm?utm_campaign=socialmedia&utm_media=social&utm_source=instagram

اصلا لازم نیست از اینکه آدرس URLمان طولانی شده است بترسیم و یا نگرانی خاصی در این باره داشته باشیم. به بعد از علامت سوال نگاه کنید. از ؟ به بعد کدهای UTM را می توانیم ببینیم.

همانطور که گفتم کدهای UTM پارامترهایی هستند که با دسته بندی و مرتب کردن ترافیک ورودی به سایت، کار ما را در تحلیل آنها راحت تر می کنند. برای مثال در URL بالا:

  • utm_campaign، به شما اجازه می دهد ترافیک ورودی به سایت را براساس کمپین های مختلف دسته بندی و ارزیابی کنید.
  • utm_media، برای تفکیک رسانه های مورد استفاده در آن کمپین می باشد. در مثال بالا social استفاده شده است که معلوم است از شبکه های اجتماعی این ورودی به سایت ایجاد شده است. مقدار این برچسب UTM می تواند چیزهایی مانند email، ppc یا چیزهای دیگر باشد.
  • utm_source، هم که به صورت مشخص بیان می کند از کدام منبع این ورودی دریافت شده است. برای مثال لینک بالا برای شبکه ی اجتماعی اینستاگرام تولید شده است.

در نتیجه با دریافت ترافیک ورودی از لینک بالا می توانیم به این صورت این ورودی را تحلیل کنیم که مثلا N نفر از طریق کمپین socialmedia، رسانه ی social و دقیقا اینستاگرام وارد سایت ما شده اند.

حالا اگر برای کمپین خودتان یک KPI (یک هدف قابل اندازه گیری) مشخص کرده باشید می توانید با هدفتان را با عدد N بدست آمده مقایسه کنید تا میزان موفقیت یا عدم موفقیت تان را اندازه گیری کنید.

چه نوع از پارامترهای UTM را می توانید ایجاد کنید؟

در URL می توانید برچسب های زیر را برای کد UTM خودتان ایجاد کنید:

  • Campaign
  • Source
  • Medium
  • Term
  • Content

پنج پارامتر UTM وجود دارد که سه مورد اول در بخش قبلی توضیح داده شده است. در صورت تمایل می‌توانید هر پنج مورد را به URL تان اضافه کنید. فقط قبل از هر چیز حواستان باشد که URL اصلی و بقیه ی پارامترهایی که روی آن تنظیم میکنید، در سایت شما معتبر باشند. در غیر اینصورت هیچ چیزی برای ارزیابی ندارید.

چطوری کد UTM ایجاد کنید؟

برای ایجاد یک URL خوب و اصولی که کدهای UTM هم به آنها اضافه شده است، شما نیاز ندارید به سراغ تیم برنامه نویسی تان بروید یا خودتان یک برنامه نویس باشید. سایت گوگل یک ابزار بسیار کاربردی و خوب در اختیار شده قرار داده است که می توانید با آن به راحتی یک URL دارای کدهای UTM تولید کنید. کدهایی که با Google UTM درست می کنید به خوبی با Google Analytics کار می کند.

چطوری از Google UTM  استفاده کنیم؟

چطوری یک کد UTM را Google Analytics بررسی کنیم؟

راههای زیادی برای ردیابی و بررسی کدهای UTM در Google Analytics وجود دارد. در این بخش من می خواهم یکی از راحت ترین و البته متداول ترین راهها را برایتان توضیح بدهم. برای اینکه ببنیم ترافیک وب سایت ما دقیقا از کجا می آید می توانیم از بخش Acquisition استفاده کنیم. مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد حساب Google Analytics خود شوید که با وب سایت شما مرتبط است.
  • روی «Acquisition» در منوی سمت چپ کلیک کنید.
  • روی “Campaigns” و سپس “All Campaigns” کلیک کنید. در این بخش می توانید هر URL ای را که در آن UTM Campaign تنظیم شده است را مشاهده و بررسی کنید.
  • به طور مشابه، به جای اینکه به «Campaigns»، در بخش «Acquisition» بروید، می‌توانید به «All Traffic» و سپس «Referrals» بروید. از این بخش می توانید ببینید که ترافیک ورودی به سایت شما از کدام سایت ها می باشد تا بهترین منابع برای backlink را پیدا کنید.

Google به طور خودکار کدهای UTM مرتبط با وب سایت شما را ردیابی می کند، بنابراین نیازی به تنظیم چیزی نیست. کد رهگیری Google Analytics در وب سایت شما تمام کارهای پشت صحنه را انجام می دهد.

کجا بهتر است از کدهای UTM استفاده کرد؟

از بهترین موارد استفاده از کدهای UTM می توان به موارد زیر نام برد:

  • وقتی قصد داریم لینکی را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذاریم.
  • کمپین تبلیغاتی مان را با استفاده از ایمیل اجرا می کنیم.
  • وقتی از سرویس های تبلغاتی پرداخت هزینه به ازای کلیک کاربر استفاده می کنیم.
  • وقتی لینک مان را در سایت های ثانویه قرار داده ایم.
  • و هر زمانی که می خواهید بدانید ترافیک ورودی به سایت شما از کجا آمده است.

با توجه به چیزهایی که خواندید، کدهای UTM بهترین ابزاری است که شما می توانید با استفاده از آن برای خودتان، مدیران بالایی و البته مذاکره با شرکت های تبلیغاتی، متری را مشخص کنید که موفقیت یا عدم موفقیت طرح های تبلیغاتی، سایت ها، شبکه های اجتماعی و ... را اندازه گیری کنید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon