5 منبع عالی برای یادگیری زبان برنامه نویسی Go (گولنگ)

5 منبع عالی برای یادگیری زبان برنامه نویسی Go (گولنگ)

در این سکان پلاس قصد دارم بهترین منابعی که برای یادگیری زبان برنامه نویسی Golang می شناسم را با شما به اشتراک بذارم. اگر شما هم منبع خوبی را سراغ دارید در کامنت های این پست بنویسید تا بقیه بتوانند از آن استفاده کنند.

1. مستندات رسمی Go

مستندات رسمی Go

 مستندات رسمی بهترین مکان برای شروع یادگیری Go است. درواقع اگر نظر من رو بخواهید در عموم موارد، مستندات رسمی هر زبان یا ابزار و ... آنقدر خوب و کامل است که شما به سختی نیاز به آموزش دیگری پیدا می کنید. البته بعد از آموختن و شروع به کار با اون زبان، لازم است دوره های خوبی را ببینید تا چیزهای بیشتری را تجربه کنید.

Golang official site

مستندهای Go یک راهنمای جامع برای این زبان است. این مستند را با قسمت Getting Started شروع کنید. و ضمن یادگیری مفاهیم پایه ای که شامل نصب، Syntax، انواع داده (data types)، و ساختارهای کنترل میشود درباره ی مفاهیم Package، Module و چیزهای دیگر هم می آموزید تا آماده ی پیاده سازی پروژه های عملی مثل Developing a RESTful API with Go and Gin  و Writing Web Applications بشوید .

2. Go by Example

سایت Go by Example

این سایت آموزشی یک رویکرد عملی برای یادگیری Go ارائه می دهد. آموزش های این سایت شامل مثال های عملی است که نحوه استفاده از ویژگی های مختلف زبان را نشان می دهد.

Go by Example

اگر از اون دسته کسانی هستید که برای آموزش هر چیزی لازم دارید مرحله به مرحله تمرین عملی کنید و به جای اینکه توضیحاتی درباره ی چیزهای مختلف بخوانید، سریع برید سراغ دست به کار شدن، این سایت برای شما بسیار مطلوب است. ولی اگر از آن دسته افرادی هستید که برایتان توضیح مفاهیم و تشریح آنها مهم است، این سایت برای شروع آموزش خیلی به کارتان نخواهد آمد.

3. Learn Go with Tests

Learn Go with Tests - GitBook

آموزش Go با استفاده از تست همانطور که از اسمش هم مشخص است، قرار است Go را با روش توسعه تست محور (test-driven development) آموزش دهد. در این آموزش که یک کتاب گیت (Gitbook) است اصول اولیه زبان را پوشش می دهد و نحوه نوشتن تست برای کد را به شما نشان خواهد داد.

Learn Go with Tests - GitBook

یکی از جالب ترین تجربه های من در یادگیری با این کتاب اتفاق افتاد. شما از ابتدای کد نویسی و آشنایی با مفاهیم زبان، شروع می کنید به کدهایی که در ابتدا در تست، شکست می خورند و بعد شروع می کنید مرحله به مرحله با بازنویسی و اصلاح بخش های مختلف، به جایی برسید که همه ی تست ها موفق شود.

4. A Tour of Go

شروع آموزش با تور تعاملی Go

این آموزش یک تور تعاملی از زبان برنامه نویسی Go را ارائه می دهد. اصول اولیه زبان را پوشش می دهد و شامل تمرین هایی است که می توانید برای تقویت درک خود تکمیل کنید. این تور بخشی از مستدهای رسمی سایت Go هم هست ولی به دلیل اهمیت و کامل بودن آن به صورت جداگانه در این لیست قرار دادم.

A Tour of Go

اصلی ترین مزیت این تور تعاملی این است که همزمان با آموزش دیدن مفاهیم در سطحی که نه خیلی عمیق است و نه خیلی سطحی، می توانید تمرین ها را در زمین بازی سایت گولنگ هم انجام بدهید تا تجربه ی بهتری از آموزش کسب کنید.

5. Gophercises

سایت Gophercises

این آموزش مجموعه ای از تمرین های کدنویسی را ارائه می دهد که برای کمک به یادگیری Go طراحی شده اند. هر تمرین بر جنبه متفاوتی از زبان، مانند همزمانی (concurrency) یا توسعه وب تمرکز دارد.

Gophercises

اگر می خواهید به یک برنامه نویس خوب در زبان گولنگ  تبدیل شوید همین الان توی این سایت ثبت نام کنید و سعی کنید تمرین های آن را انجام بدهید. در این سایت ضمن اینکه آموزش می بینید، یکسری پروژه های خوب مثل URL Shortener (برنامه ای که URL بزرگ و عادی را می گیرید و یک URL مختصر تولید کرده و برمی گرداند. چیزی شبیه به همین لینک های اشتراگ گذاری سایت سکان آکادمی)  را هم پیاده سازی می کنید که هم می توانید آموزش عملی برایتان باشد و هم  می تواند گیت شما را پربار کند 😉.

 

در مقاله های بعدی قصد دارم بهترین دوره های Golang که در سایت های آموزش معروف  دنیا هست را بهتون معرفی کنم.  پس با من همراه باشید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس