چند خطی در مورد اِکما اسکریپت

چند خطی در مورد اِکما اسکریپت

درآمدی بر JavaScript

در سال ۱۹۹۵ میلادی بود که JavaScript معرفی شد تا صفحات وبِ پویاتری برای کاربران ایجاد کند. در اون زمان JavaScript در مرورگری به نام Navigator Browser از شرکت Netscape کار می‌کرد. بزرگترین مزیت JavaScript این بود که کاربرها رو قادر می‌ساخت بدون ریلود شدن صفحه وب برای هر عملی، بتونن با وب‌سایت‌ها تعامل داشته باشن.

جاوا و جاوا اسکریپت عملا هیچ ارتباطی باهم ندارند.

جاوا اِسکریپت در ابتدا با نام LiveScript معرفی شد و محبوبیت چندانی نداشت. در همین حال (در دهه نود میلادی)‌ زبان جاوا از محبوبیت فراوانی برخوردار بود. به همین دلیل بود که با مقاصد تجاری و رشدِ توجه به این زبان، نام LiveScript به JavaScript تغییر پیدا کرد.

در این زمان استاندارد سازی، الگوهای اجرایی، و تمام قواعدی که زبان JavaScript را برای اجرا در مرورگرها آماده می‌ساخت توسط شرکت Netscape تعیین می‌شد؛ و با پیشرفت وب، تعداد مرورگرهای بیشتری از JavaScript پشتیبانی می‌کردند.

بالاخره زمانی رسید که پروژه Navigator Browser در شرکت Netscape متوقف شد و هر یک از شرکت‌هایی که در مرورگرهایشان از JavaScript پشتیبانی می‌کردند دچار سردرگمی برای استاندارهایی که باید در JavaScript رعایت کنند شده بودند.

اِکما (ECMA) :

سازمان اِکما ( European Computer Manufacturers Association ) از زمان متوقف شدن پروژه Navigator Browser عهده‌دار استاندارد سازی JavaScript شد، که این استاندارد EcmaScript نام دارد.

از این پس همه نام JavaScript و EcmaScript رو دقیقا یکسان به حساب می‌آورند، درحالی‌که در واقع اِکما سازمان معرفی استاندارهای JavaScript هست و استاندارد ورژن‌های مختلف این زبان رو ارائه می‌کنه.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon