سرفصل‌های آموزشی
آموزش PHP
معرفی دورهٔ آموزش رایگان زبان برنامه‌نویسی PHP

معرفی دورهٔ آموزش رایگان زبان برنامه‌نویسی PHP

در دنیای وب و اینترنت، زبان PHP توانسته جای خود را به خوبی در میان دولوپرهایی که خواهان طراحی وب‌سایت‌های دینامیک هستند باز نماید (در ادامهٔ آموزش، بیشتر با مفهوم سایت‌های دینامیک یا پویا آشنا خواهید شد). به عبارت دیگر، طراحان سایت با به‌کارگیری زبان PHP خواهند توانست اپلیکیشن‌هایی طراحی کنند که تعاملی باشند به طوری که قابلیت‌هایی همچون سطوح دسترسی به صفحات مختلف، امکان ثبت‌نام در سایت، طراحی ناحیهٔ کاربری، جمع‌آوری اطلاعات کاربران، تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها و بسیاری امکانات دیگر را می‌توانند به سایت خود اضافه نمایند.

یکی از مزیت‌های این زبان، اصطلاحاً C-Like بودن آن است؛ به عبارت دیگر، PHP جزو خانوادهٔ زبان‌های مشابه C است؛ لذا با یادگیری این زبان، دیگر زبان‌های متعلق به خانوادهٔ C را نیز به راحتی می‌توان فرا گرفت (از جمله دیگر زبان‌های C-Like می‌توان به سی‌شارپ، جاوا و سی‌پلاس‌پلاس اشاره کرد).

پیش‌نیازهای دوره
در دورهٔ آموزش زبان PHP در سکان آکادمی مبنا را بر آن خواهیم گذاشت که دانشجو هیچ‌گونه تجربهٔ کدنویسی با زبان‌های برنامه‌نویسی ندارد اما در عین حال توصیه می‌کنیم دورهٔ آموزش اصول برنامه‌نویسی در سکان آکادمی گذرانده شود تا درک به مراتب بهتری از مباحث کلی برنامه‌نویسی داشته باشید. به طور کلی، مهم‌ترین پیش‌نیازهای شروع این دوره عبارتند از:

  • آشنایی با زبان انگلیسی: اگر کسی قصد ورود به صنعت توسعهٔ نرم‌افزار را داشته باشد اما دانش زبان انگلیسی وی قوی نباشد، به طور حتم وی پیشرفت چندانی نخواهد کرد و شاهد این ادعا هم دلایل مختلفی است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

کلیهٔ مستندات اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی،‌ فریمورک‌ها و لایبرری‌های مختلف به زبان انگلیسی هستند. علاوه بر این، اکثر آموزش‌های معتبر در فضای وب همچون یوتیوب، استک اورفلو و غیره نیز به زبان انگلیسی در اختیار علاقمندان قرار گرفته‌اند. همچنین بیشتر پرسش و پاسخ‌های مرتبط با مشکلات برنامه‌نویسی در سایت‌هایی همچون گوگل، استک اورفلو، کوئرا و غیره نیز به زبان انگلیسی است و در این حوزه منابع فارسی معتبر بسیار اندکی وجود دارد.

با این تفاسیر، وقتی کسی با هدف حرفه‌ای شدن در کدنویسی -فارغ از نوع زبان برنامه‌نویسی- وارد حوزهٔ توسعهٔ نرم‌افزار گردد، به ناچار نیاز به مطالعهٔ مستندات، سرچ در گوگل و استک اورفلو،‌ مطالعهٔ آموزش عرضه شده و دیگر مباحث مربوطه خواهد داشت که درصد قابل‌توجهی از تمامی این موارد به زبان انگلیسی هستند. 

در همین راستا، توصیه می‌شود روی این مهارت سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی صورت پذیرد. در پاسخ به این سؤال که از میان مهارت‌های مختلف زبان انگلیسی کدام‌ یک برای دولوپرها بیشتر حائز اهمیت هستند، بایستی گفت که به ترتیب مهارت‌های زیر را بایستی به دست آورد: 
- درک مطلب (Comprehension) 
- نوشتار (Writing)
- شنیدار (Listening)

در واقع، برای خواندن مستندات زبان‌های برنامه‌نویسی و غیره ما می‌بایست مهارت اصطلاحاً Reading (خواندن و درک مطلب) خوبی داشته باشیم؛ همچنین چنانچه بخواهیم در تالارهای گفتگو سؤالی را مطرح کنیم و یا در گوگل به دنبال چیزی باشیم، می‌بایست از مهارت اصطلاحاً Writing (نوشتار) خوبی برخوردار باشیم (در نهایت هم می‌توان به تسلط به مهارت اصطلاحاً Listening یا شنیداری اشاره کرد که برای دیدن ویدیوهای آموزشی زبان اصلی بسیار حائز اهمیت است).

چنانچه مهارت زبان انگلیسی شما چندان خوب نیست، توصیه می‌کنیم به مقالهٔ روش‌های یادگیری و آموزش زبان انگلیسی در وبلاگ سکان آکادمی مراجعه نمایید که راه‌کارهایی سریع به منظور تسلط به جنبه‌های مختلف زبان‌های زندهٔ مختلف -به‌خصوص زبان انگلیسی- در آن ارائه شده است.

علاوه بر کلیهٔ موارد فوق، بایستی به این نکته هم اشاره کنیم که در اکثر مصاحبه‌های شغلی برای پوزیشن برنامه‌نویس یا مهندس نرم‌افزار، داشتن تسلط به زبان انگلیسی یک باید است. در واقع، اگر به پادکست‌های منتشر شده در رادیو فول‌استک سکان آکادمی مراجعه نمایید، بلااستثناء خواهید دید که مهمانان روی یادگیری زبان انگلیسی تأکید کرده‌اند.

  • تایپ ۱۰ انگشتی: کمتر دولوپر حرفه‌ای را می‌توان یافت که مهارت تایپ ۱۰ انگشتی نداشته باشد. در واقع، توانایی تایپ ۱۰ انگشتی به صورت اصولی و سریع، می‌تواند به ما در توسعهٔ سریع‌تر اپلیکیشن‌ کمک کند. همچنین توانایی تایپ کردن اصولی، کدنویسی را برای دولوپر لذت‌بخش‌تر خواهد ساخت.
  • مهارت‌های سرچ در گوگل: پیش از این گفتیم که جستجو در موتورهای جستجو به خصوص گوگل، بخشی لاینفک از زندگی یک دولوپر است اما مهم‌تر از آن، آشنایی با روش‌های صحیح جستجو است. به عبارت دیگر، اینکه بدانیم چه کلیدواژه (کیورد) و چه عباراتی را در سرچ خود بگنجانیم که زودتر به نتیجه برسیم، بسیار مهم است.
  • آشنایی با زبان HTML: مخاطبین این دوره نیاز است تا با مفاهیم اصلی زبان HTML آشنایی داشته باشند (از سوی دیگر، در صورت آشنایی با زبان CSS،‌ می‌توان این انتظار را داشت تا نتایج کدهای HTML که توسط زبان PHP ایجاد می‌شوند نیز از لحاظ بصری زیباتر به نظر برسند اما دانش زبان CSS الزامی نیست. همچنین امروزه زبان JavaScript به مهارتی لاینفک در حوزهٔ طراحی وب مبدل شده و چنانچه بخواهید به یک دولوپر اصطلاحاً فول‌استک یا «همه فن حریف» مبدل گردید، تسلط به این زبان نیز الزامی است اما در عین حال، برای شروع این دوره یک باید نیست).

در دورهٔ آموزش رایگان زبان PHP در سکان آکادمی، ابتدا با اصول اولیهٔ کار با این زبان آشنا خواهید شد اما پیش از هر چیز، یک نمای کلی از این زبان محبوب به همراه تاریخچه‌ای مختصر از آن به تصویر کشیده شده، سپس وارد جزئیاتی همچون سینتکس این زبان، تکنیک‌های برنامه‌نویسی با زبان PHP شده و در نهایت، به مباحث پیشرفتهٔ این زبان همچون شیٔ‌گرایی خواهیم پرداخت. 

به منظور تسهیل فرایند آموزشی، در این سری از آموزش‌ها باکس‌هایی به صورت زیر مورد استفاده قرار خواهند گرفت تا مخاطبین دوره بهتر بتوانند برخی از نکات مهم این دورهٔ آموزشی را به خاطر بسپارند:

    نکته

نکاتی که منجر به درک بهتر موارد مطروحه می‌شوند، در قالب باکس‌های سبز رنگی به این شکل در اختیار دانشجویان قرار خواهند گرفت.

    هشدار 
برنامه‌نویسان مبتدی در برخی موارد باید دقت بیشتری به خرج دهند تا در آینده با سردرگمی کمتری مواجه شوند و به همین منظور هم هشدارهای این دورهٔ آموزشی در قالب باکس‌های قرمز رنگی به این شکل در معرض دید دانشجویان قرار خواهند گرفت.
    به خاطر داشته باشید
برخی نکات هستند که مخاطبین این دورهٔ آموزشی باید به‌ خاطر بسپارند چرا که در آموزش‌های آتی به آن‌ها نیاز خواهند داشت که کلیهٔ این نکات در قالب باکس‌های آبی رنگی به این شکل عرضه خواهند شد.
online-support-icon