سرفصل‌های آموزشی
آموزش برنامه نویسی
Version Control System یا به اختیار VCS (سیستم کنترل نسخه) چیست؟

Version Control System یا به اختیار VCS (سیستم کنترل نسخه) چیست؟

یک برنامه‌نویس مبتدی تا زمانی که با چیزی تحت عنوان Version Control System (سیستم کنترل نسخه) آشنایی نداشته باشد، هرگز نخواهد توانست برچسب حرفه‌ای روی خود بزند! شرکت‌های نرم‌افزار تراز اول، برنامه‌نویسان باتجربه و به طور کلی حرفه‌ای‌ها در دنیای برنامه‌نویسی در پروسهٔ کاری خود از یکسری VCS استفاده می‌کنند و آنچه در این فصل قصد داریم بررسی کنیم، مقدمه‌ای بر این دست سیستم‌ها به همراه انواع آن‌ها و مزایای استفاده از چنین سیستم‌هایی است.

Version Control System که به اختصار VCS خوانده می‌شود عبارت است از سیستمی که به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کمک می‌کند تا علاوه بر امکان مشارکت روی پروژه‌های نرم‌افزاری، بتوانند به تاریخچه‌ای از کدهایی که قبلاً نوشته‌اند نیز دست پیدا کنند و به طور کلی اهداف استفاده از سیستم‌های ورژن کنترل (VCS) را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • فراهم آوردن فرصتی برای توسعه‌دهندگان به منظور کار کردن به صورت هم‌زمان
  • مجزاسازی نسخه‌های توسعه داده شدهٔ اختصاصی تک‌تک توسعه‌دهندگان
  • نگهداری تاریخچه‌ای از هر نسخه از هر چیزی که به اشتراک گذاشته شود

به طور کلی، می‌توانیم سیستم ورژن کنترل را به عنوان یک دیتابیس در نظر بگیریم که به توسعه‌دهندگان این اجازه را خواهد داد تا در هر زمانی که تمایل داشته باشند، نسخه‌ای از نرم‌افزار مد نظر خود را در آن ذخیره سازند. حال در آینده زمانی که به یکسری Version (نسخه) قدیمی نگاهی می‌اندازیم، دقیقاً متوجه خواهیم شد که کدام بخش از نرم‌افزار دستخوش تغییر شده است. به طوری کلی، از جمله مزایای نرم‌افزارهای ورژن کنترلی مثل Git این است که محدود به زبان برنامه‌نویسی خاص و همچنین ویرایشگر کد خاصی نبوده و هر نوع سورس‌کدی که با هر نرم‌افزاری نوشته شده باشد را ساپورت می‌کنند (برای آشنایی بیشتر با گیت می‌توانید به مقاله Version Control (ورژن کنترل) چیست و Git چگونه کار می‌کند؟ مراجعه نمایید.)

    به خاطر داشته باشید
به غیر از برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان، سایر کاربرانی که در حوزه‌های دیگری همچون طراحی، نویسندگی و ... کار می کنند نیز خواهند توانست از سیستم‌های ورژن کنترل استفاده نمایند.

پیش از این گفتیم که به غیر از دولوپرها، سایر کاربرانی همچون دیزاینرها و ... هم می‌توانند از چنین نرم‌افزارهایی استفاده کنند که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقالات زیر مراجعه نمایید:

 همچنین با دنبال کردن‌ تگ‌های #ورژن کنترل و #گیت در وبلاگ سکان آکادمی، می‌توانید به سایر مقالات مرتبط با این حوزه دست یابید.

online-support-icon