تاثیر سن در برنامه نویسی

تاثیر سن در برنامه نویسی

برنامه نویس پیرتر یا جوان تر؟

اشخاصی که قصد یادگیری برنامه نویسی را دارند، به این موضوع فکر می کنند که بازه ی سنی برای یادگیری و همچنین حرفه ی برنامه نوسی چقدر است. بسیاری نیز بیان می کنند که حرفه ی برنامه نویسی بسیار سخت بوده و به همین علت بازنشستگی در آن زودرس خواهد بود. 

در این مقاله قصد داریم تحقیق هایی که در این حوزه انجام شده را با شما در میان بگذاریم، شاید در انتهای مقاله نظرتان تغییر کند. 

تاثیر سن در برنامه نویسی

این جمله ی کوتاه کمی دردناک است اما بیشتر افراد آن را شنیده اند: 

"فناوری مشكل سنی دارد."

بیش از 93٪ از توسعه دهندگان حرفه ای در سال 2018 کمتر از 45 سال بودند. این نشان می دهد که فقط 7٪ از نقش های توسعه دهنده را به توسعه دهندگان 45 سال یا بالاتر می سپارند.

در واقع، اگر آماری برای دستیابی به موفقیت وجود داشته باشد، برنامه نویسی، شاخه ای است که به شدت تحت تاثیر سن قرار دارد. این صنعتی است که به نظر می رسد 28 سال را "میانسال" می داند و زمانی که به 35 سالگی می رسید، (به ظاهر) پیر می شوید.

اما واقعا تاثیر سن در برنامه نویسی به چه شکل است؟ آیا سن به این اندازه که تصور می کنیم در دنیای فناوری مهم است؟

در ادامه این مقاله می خواهیم در مورد افزایش سن و تاثیر آن روی حرفه ی برنامه نویسی صحبت کنیم. 

استرس و تجربه برنامه نویسی

حتما برای شما این سوال پیش آمده است که: آیا برنامه نویس های قدیمی مانند جوان ترها عملکرد خوبی دارند؟ 

این تصور به صورت گسترده وجود دارد که افراد مسن در مقایسه با جوان تر ها در کارهایی که شامل استفاده ی بیش از اندازه از فن آوری مانند برنامه نویسی است، عملکرد ضعیف تری دارند. در سال 2017، تعدادی محقق با استفاده از نظریه طرح واره (schema theory)، یک مدل تحقیقی ایجاد کردند که با این تصور منافات دارد. 

آن ها برای ارائه ی آزمایش اولیه ی مدل، یک آزمون برنامه نویسی را با 140 شرکت کننده در زمینه های مرتبط با فناوری، در رده ی سنی 19 تا 54 سال انجام دادند. از شركت كنندگان خواسته شد كه تحت فشار زماني، يك برنامه نرم افزاري ساده را تهيه كنند. 

نتیجه ی تجزیه و تحلیل ها نشان داد که سن افراد با تجربه برنامه نویسی و درک استرس، ارتباط مثبت دارد؛ همچنین تجربه برنامه نویسی با عملکرد برنامه نویسی ارتباط مثبت دارد؛ از طرف دیگر، درک استرس با عملکرد برنامه نویسی ارتباط منفی دارد یعنی هر چه استرس کمتر درک شود، عملکرد منفی خواهد بود. در نتیجه، با افزایش سن و تجربه برنامه نویسی، درک استرس و کنترل آن راحت تر شده و عملکرد برنامه نویس بالا می رود. 

با کنترل سن، این اتفاق افتاده است. نتایج نشان داد که این تصور گسترده ای که افراد مسن از عملکرد کمتری برخوردارند، بی دلیل است. با تجربه کافی در زمینه برنامه نویسی، برنامه نویس های قدیمی معمولا عملکرد بهتر و بدتری نسبت به برنامه نویس های جوان ندارند. 

آیا برنامه نویس ها با افزایش سن پیشرفت می کنند؟

بسیاری از برنامه نویس های قدیمی کامپیوتر معتقدند که قربانی تبعیض هستند. آن ها فکر می کنند شرکت ها، به نفع برنامه نویس های جوان تر، که ممکن است دانش بیشتری در مورد آخرین فن آوری ها داشته باشند، آن ها را اخراج می کنند. 

اجازه دهید این موضوع را به صورت کاملا حرفه ای و با دلایل منطقی بررسی کنیم. 

یک مطالعه پایه ای و تحقیقی در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی (North Carolina State University - NCSU) به مبارزه با این سن گرایی، کمک می کند. این مطالعه نشان می دهد که برنامه نویس های قدیمی ممکن است بیشتر از همتایان جوان خود، درباره ی فناوری اطلاعات، ظهور کنند. 

دکتر امرسون مورفی هیل (Emerson Murphy-Hill)، استادیار علوم کامپیوتر در NCSU و یکی از نویسندگان آن مقاله تحقیقی در مورد این مطالعه گفت: "ما دانش برنامه نویس های جوان و قدیمی را در مورد 10 فناوری که در 10 سال گذشته توسعه یافته اند بررسی کردیم. در بیشتر موارد، برنامه نویس های قدیمی و جوان تفاوت زیادی در دانش آن ها از این فناوری ها ندارند. اما بر خلاف انتظار عموم، دو استثنا وجود دارد. در iOS و ویندوز 7. به نظر می رسید که توسعه دهندگان قدیمی تر از توسعه دهندگان جوان بیشتر می دانستند." 

در این تحقیق، آن ها برای آگاهی از چگونگی تغییر دانش برنامه نویس ها با افزایش سن، به Stack Overflow روی آوردند که در آن افراد با پرسیدن و پاسخ دادن به سوالات خوب از همتایان خود امتیاز جمع می کنند. برنامه نویس ها از این مکانیزم امتیازگیری استفاده کردند که اعتبار (reputation) خود را افزایش دهند و این اعتبار به عنوان یک مدرک برای دانش آن ها است. نتیجه تحقیق این بود که که هرچه افراد پیرتر می شوند، امتیاز اعتبار آن ها و در ادامه آن، دانش آن ها افزایش می یابد.

دکتر مورفی هیل معتقد است که باید تعصب های خود را درباره ی برنامه نویس های قدیمی و جوان دوباره ارزیابی کنیم؛ مردم را مستقیم بر اساس شایستگی های آن ها ارزیابی کنیم، نه بر اساس پیشینه ی ذهنی ای که به وجود آمده. 

دولت ها و برنامه نویس های قدیمی 

حتما در این مورد شنیده اید که در برخی دولت ها، برنامه نویس های بالای 60 سال، در بخش های مهم و پر اهمیت مشغول به کار هستند. 

دولت ها تمایل دارند بیشتر روی سیستم های قدیمی کار کنند به همین علت برنامه نویس های قدیمی بیشتر از توسعه دهندگان جوان تر، روی سیستم های قدیمی کار می کنند. البته این روش، کار در آینده را برای آن ها سخت می کند. این تفکر وجود دارد که افراد مسن، برای کار روی این فن آوری ها صلاحیت بیشتری دارند زیرا از زمان انتشار این فناوری حضور داشته اند.

اما باید به بخش های IT دولتی هشدار داد كه در مورد سرمایه انسانی خود فكر كنند. توسعه دهندگان نیاز دارند مهارت های جدیدی بیاموزند. معمولا آن ها افراد بسیار كنجكاوی هستند. لازم است در این مسیر تشویق و حمایت شوند همان گونه که روی برنامه نویس های جوان، سرمایه گذاری می شود. 

اثر سن در یادگیری برنامه نویس ها 

دکتر آن کالینز مک لاولین (Anne Collins McLaughlin)، مدیر آزمایشگاه یادگیری، پیری و ارگونومی شناختی NCSU، معتقد است هر انسانی شامل دو نوع توانایی است: 

  1. توانایی های متبلور شامل مواردی مانند واژگان، دانش شما از تاریخ و خاطره های زندگی. همه این چیزها در طول زمان جمع می شوند. این توانایی ها به خوبی حفظ شده و در طول زندگی شما افزایش می یابند.
  2. توانایی های مایع، شامل استدلال یا نگه داشتن اطلاعات در ذهن شما و کار با آن ها. زمان اصلی دستیابی به این دانش در حدود 30 سالگی است، در حالی که زمان اصلی توانایی متبلور یک فرد در سن های بالاتر است.

از آنجا که برنامه نویسی در گروه توانایی متبلور قرار می گیرد، می توان نتیجه گرفت که تا زمانی که یک برنامه نویس در این زمینه کار می کند، مهارت ها و دانش وی در آن زمینه همچنان جمع می شود.

توجه داشته باشید که ترکیب مناسب از برنامه نویس ها در سن های مختلف می تواند پیشرفت بیشتری را در بر داشته باشد. استعدادهای قدیمی تر بسیار عالی هستند و استعدادهای جوان تر، یک دیدگاه جدید ارائه می دهند.  

سخن پایانی 

امیدوارم دلیل ها و تحقیق های آماری بیان شده در این مقاله به اندازه کافی قانع کننده بوده باشد. امیدوارم به این باور برسیم که سن و سال، آنقدر ها که می گویند نمی تواند روی حرفه ی برنامه نویسی و یادگیری تاثیر داشته باشد. یا بهتر است بگویم به هیچ وجه نمی تواند تاثیر منفی داشته باشد. 

این نوید را به شما می دهیم که در مقاله دیگری در مورد تفاوت های برنامه نویس های قدیمی و جوان صحبت کنیم. 

فراموش نکنیم که مانند هر حرفه ی دیگری، ممکن است احساس خستگی خیلی زود به سراغمان بیاید. این موضوع دلیل های دیگری می تواند داشته باشد که خارج از بحث این مقاله است. 

نظر شما چیست؟ آیا شما به این موضوع فکر کرده اید؟ دلیل های خود را مبنی بر موافقت یا عدم موافقت خود با ما در میان بگذارید. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس