عادت های یک برنامه نویس موفق

عادت های یک برنامه نویس موفق

در دنیای امروز، توسعه دهندگان نرم افزار به دلیل یافتن راه حل برای مسائل واقعی زندگی و تبدیل اهداف به واقعیت، تقاضای زیادی دارند. اما برنامه نویسی فقط در مورد نوشتن کدهای خوب یا رسیدن به خروجی مورد نظر نیست؛ بلکه موارد بیشتری را شامل می شود. در این مقاله، ما درباره عادت ها و روش های مختلفی که برنامه نویسان موفق برای بهبود زندگی خود به عنوان یک برنامه نویس استفاده می کنند، بحث خواهیم کرد. 

نوشتن کد با قابلیت استفاده مجدد، قابل خواندن و تمیز 

یکی از اولین چیزهایی که برنامه نویس باید یاد بگیرد، نوشتن کدهای قابل خواندن است. خوانایی کد اشکال زدایی را آسان تر می کند. برعکس، کدی که بد نوشته شده است درک و نگهداری آن دشوار است و اشکال زدایی آن زمان بیشتری می برد. همچنین امکان استفاده مجدد از کد وجود دارد.

برنامه نویس های موفق، علاوه بر مطالعه مفاهیم مختلف، کد های بسیاری را مورد بررسی قرار می دهند. آن ها می دانند علاوه بر درک مواردی همچون اصول SOLID و مفاهیم Clean Code باید با تمرین و تکرار، بتوانند در پیاده سازی های خود، این موارد را رعایت کرده و تمیز کد بنویسند.  

با دقت گوش کردن به جای صحبت کردن 

ساده ترین راه یادگیری این است که ابتدا گوش دهید و سپس صحبت کنید. برنامه نویس موفق می داند اگر در یک جلسه با توسعه دهندگان دیگر هست، بهتر است قبل از هر کاری با دقت به صحبت های دیگران توجه کند و در مورد آن ها فکر و تحلیل کرده و سپس نظر خود را بیان نماید و در مورد ایده های خود صحبت کند. 

کسی که مدام در حال نظر دادن است و راه حل های مختلف ارائه می دهد بدون این که به صحبت های دیگران گوش کند، کمتر یاد می گیرد و ممکن است بیشتر اشتباه کند. برنامه نویس موفق سعی می کند از طریق گوش کردن به دیگر همکاران، دانش خود را بالا ببرد و بعد از تفکر، صحبت کند. 

منظم بودن

استعداد همه چیز نیست. استعداد یا توانایی در واقع تنها بخشی از فرایند عملکرد است. بخش دیگر نظم و انضباط است. یک مهندس نرم افزار یا برنامه نویس موفق و حرفه ای بدون انضباط مانند یک ناوبر با سابقه ولی بدون نقشه است. 

کیفیت نباید فدای سرعت شود. اگر کیفیت را فدای سرعت کنید، در آینده ی نزدیک مجبور هستید آن را جبران کنید. سعی کنید از تجربه ی سایر برنامه نویس ها استفاده کنید و از اقدام هایی که برای کمک به توسعه دهندگان کم تجربه پیشنهاد داده اند، پیروی کنید. البته میزان اهمیت زمان را نیز باید برای کار توسعه در نظر بگیرید. 

تمرکز بر موضوع مناسب در زمان مناسب

برنامه نویس های موفق تمایل دارند که روی یک هدف مشترک در یک پروژه خاص تمرکز کنند. یعنی وقتی مشغول انجام کاری هستند، تمرکز خود را روی همان کار می گذارند تا به اتمام برسد و مدام از آن کار به کار دیگر نمی پرند چون می دانند در آن زمان فقط باید همان کار را درست انجام دهند. بسیاری از برنامه نویس ها هستند که روی چند موضوع مختلف به صورت همزمان کار می کنند. با این که می دانند راه مناسب چیز دیگری است. 

در حقیقت بدون این که روی هدف اصلی تمرکز کنند و برای آن راه حل بدهند، بر روی چیزهایی کار می کنند که ربطی به هدف ندارد. اگر بتوانید بر آن چه می خواهید تمرکز کنید، کارهایی را که ممکن است لازم باشد به راحتی انجام خواهید داد. 

کسب مهارت های جدید با گذشت زمان 

یک شرط دیگر این است که انعطاف پذیر باشید و در صورت نیاز از تکنولوژی های جدید استفاده کنید. توسعه دهندگان و برنامه نویس های موفق، تحول های جدیدی را که در بازار اتفاق می افتد می خوانند و از آن ها استفاده می کنند. چارچوب ها، روش ها و زبان های جدیدی به طور مداوم در حال توسعه هستند که برنامه نویس های موفق از آن ها استفاده می کنند تا بهترین کار را انجام داده و پیشرفت کنند.

کلید یک برنامه نویس موفق بدون شک توانایی کسب مهارت های جدید است. 

با تکمیل مدرک علوم کامپیوتر یا دوره زبان خاص، فرایند یادگیری متوقف نمی شود. در صورت استخدام شدن در یک شرکت یا سازمان، متوقف نمی شود. یک برنامه نویس موفق باید هر زمان که می تواند و هر زمان که لازم باشد یاد بگیرد.

شما نباید بر یادگیری تنها یک زبان تمرکز کنید. شما باید خود را مجهز به جدیدترین چارچوب ها و زبان های متداول در بازار کنید.

یادگیری بی پایان 

برنامه نویس موفق عادت های خاصی در یادگیری دارد که معتقد است نباید آن ها را کنار بگذارد از جمله موارد زیر:

  • تکرار اشتباه در کدنویسی را متوقف کند. اگر اشتباهی را مرتکب می شود، درس گرفته و دیگر آن را تکرار نمی کند. 
  • هر روز یاد بگیرد. توسعه دهنده نرم افزار باید ذهن خود را در وضعیتی قرار دهد که به طور مداوم به روز شود. 
  • هر روز تمرین کدنویسی داشته باشد. مهارت های خود را با تمرین بالا می برد. 
  • استراحت های کوچکی بین کد انجام می دهد و مطمئن می شود که در مسیر درست حرکت می کند. 

درک نیازهای کسب و کار 

همه برنامه نویس های موفق متوجه می شوند که کدها باعث ایجاد مشاغل می شوند. آن ها پیشنهادها و ایده هایی را جهت حمایت از شرکت برای کسب سود به ارمغان می آورند.

فعال بودن 

موفق ترین برنامه نویس ها، هرگز روی چیزهایی که از کنترل آن ها خارج است تمرکز نمی کنند. آن ها از روش پیشگیرانه پیروی می کنند. به موقع سر کار می آیند و انرژی خود را به طور کامل روی چیزهایی که می توانند کنترل کنند، سرمایه گذاری می کنند. حتی وقتی وظایفی را تعیین نکرده اند ، وقت خود را صرف یادگیری فناوری ها و مفاهیم جدید می کنند. آن ها در پی مطالعه و پیشرفت مداوم هستند. تمرکز بر موارد مهم و فعال بودن به شکل گیری مهارت های عالی جدید کمک می کند.

برنامه ریزی کردن

اگر شما یک توسعه دهنده هستید و مایل به دستیابی سریعتر به اهداف هستید، برنامه ریزی را شروع کنید. وقتی قبل از برنامه نویسی برنامه ریزی می کنید، با توجه به نیازهای داده شده، اهداف شما سریع تر از حد معمول محقق می شود. توسعه دهندگان ماهر، اول از همه، هسته اصلی مشکل را تجزیه و تحلیل می کنند. آن ها معتقدند که این اشتباه ها را در روند کار کاهش می دهد.

تست و اشکال زدایی 

تست و اشکال زدایی زمان زیادی می برد، اما برنامه نویس موفق ترجیح می دهد به محض آماده شدن پیش نویس، اشکال زدایی کند. او عادت دارد با تغییر کد و شرایط تست، گزارش خطا را تغییر دهد تا از مکان و زمان وقوع خطاها مطلع شود. روش های مختلف اشکال زدایی را یاد می گیرد تا بتواند آن ها را برای زبان های برنامه نویسی مختلف اعمال کنند. 

اشتراک گذاری کد

به اشتراک گذاشتن کد یک فرصت عالی برای برنامه نویس هایی است که می خواهند به مرور زمان یاد بگیرند و پیشرفت کنند. چنین رفتاری می تواند مزایای زیادی برای شما به همراه داشته باشد:

  • کد شما توسط توسعه دهندگان دیگر دیده می شود و می توانید از آن ها بازخورد داشته باشید. 
  • شما با فشار اجتماعی کار می کنید، به این معنی که احساس مسئولیت بیشتری خواهید کرد تا پروژه های خود را به موقع به پایان برسانید. 

جمع بندی 

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. همه ما می دانیم عادت های درست می توانند موفقیت را به همراه داشته باشند. شما موفقیت را چگونه تعریف می کنید؟ از نظر شما، کدام عادت می تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد؟ اگر عادت دیگری می شناسید، آن را با ما در میان بگذارید. 

منبع ها

https://dev.to/unitybuddy/5-habits-of-a-successful-programmer-4lco 

https://content.techgig.com/5-habits-of-highly-successful-software-developers/articleshow/81446205.cms 

https://medium.com/@w3docs/8-habits-of-highly-effective-programmers-b491f5f4e474 

/https://webapplog.com/10-habits

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس