تئوری رنگ برای طراحان، قسمت 2: درک مفاهیم و اصطلاحات رنگ

تئوری رنگ برای طراحان، قسمت 2: درک مفاهیم و اصطلاحات رنگ

فام (Hue)

فام یکی از اصطلاحات پایه ای رنگ است و نشان دهنده رنگ خالص یک شیء است. وقتی می گوییم رنگ "آبی"، "سبز" یا "قرمز"، در مورد فام صحبت می کنیم. رنگ هایی که در طراحی های خود استفاده می کنید، پیام های مهمی را به بازدیدکنندگان محصول شما منتقل می کند. برای آشنایی با معانی رنگ های مختلف، قسمت اول این مجموعه را بخوانید.

Head Offfice

زرد خالص روشن استفاده شده در این سایت، می تواند موجب اذیت شدن چشم کاربر شود.

کروما (Chroma)

کروما به خلوص یک فام اشاره دارد. یک فام با کرومای بالا هیچ رنگ سیاه، سفید یا خاکستری به آن اضافه نشده است. برعکس، افزودن رنگ سفید، سیاه یا خاکستری کرومای آن را کاهش می دهد. کروما شبیه اشباع است اما به طور کامل با آنیکسان نیست. کروما را می توان به عنوان روشنایی یک رنگ در مقایسه با رنگ سفید در نظر گرفت. در طراحی از فام هایی استفاده کنید که یا کرومای کاملا یکسانی دارند و یا چند درجه تفاوت دارند ولی از به کاربردن فام هایی با کرومای مشابه و نزدیک بهم خودداری کنید.

.

Neobi

ترکیب چند فام با کرومای یکسان، یک پس زمینه متوازن ایجاد می کند.

 

اشباع (Saturation)

اشباع به چگونگی ظاهر شدن یک رنگ در شرایط خاص نوری اشاره دارد. در طراحی، رنگ هایی با سطح اشباع مشابه، باعث ایجاد طرح های منسجم تری می شوند. همانند کروما، رنگ هایی با اشباع مشابه (اما نه یکسان) می توانند تأثیر نامطلوبی بر بادزدیدکنندگان محصول شما داشته باشند.

Cirq

رنگ قرمز با اشباع بالا، در مقابل دیگر رنگ ها به خوبی خود نمایی می کند.

 

 

ارزش (Value)

ارزش را می توان "روشنایی" نیز نامید. به میزان روشن یا تاریک بودن رنگ اشاره دارد. رنگ های روشن ارزش بالاتری دارند. به عنوان مثال، رنگ نارنجی ارزش بیشتری نسبت به رنگ آبی تیره یا بنفش تیره دارد. رنگ سیاه کمترین ارزش را نسبت به هر رنگی دارد و رنگ سفید بیشترین ارزش را دارد.

هنگام اعمال ارزش به یک رنگ در طرح های خود، رنگ هایی با ارزش مختلف، به خصوص رنگ هایی که دارای کرومای بالا هستند را ترجیح دهید.

Waaark

در سایت Waaark رنگ های مختلف با ارزش های متنوعی استفاده شده اند که یک طراحی کاملاً هماهنگ ایجاد کرده است.

 

تناژ (Tones)

تناژها هنگامی ایجاد می شوند که رنگ خاکستری به یک رنگ اضافه شود. تناژها به طور معمول کسل کننده تر و ملایم تر از رنگ های خالص هستند. بعضی اوقات استفاده از تناژها در طرح ها راحت تر است. رنگ خاکستری بیشتر می تواند احساس خاصی به وب سایت ها بدهد. بسته به نوع فام، آنها می توانند ظاهری پیچیده یا ظریف به محصول شما اضافه کنند.

 

Vrge

این وب سایت از رنگ آبی با تناژهای متنوعی استفاده کرده است.

سایه ها (Shades)

سایه ها هنگامی ایجاد می شوند که رنگ سیاه به یک فام اضافه شود و باعث تیره شدن آن شود. این کلمه غالباً به اشتباه برای توصیف ته رنگ یا تناژ استفاده می شود، اما از نظر فنی سایه فقط برای فام هایی است که با افزودن رنگ سیاه تیره تر می شوند.

در طراحی، سایه های بسیار تیره گاهی اوقات به جای رنگ سیاه استفاده می شوند و می توانند نقش خنثی داشته باشند. برای جلوگیری از ظاهر خیلی تیره، از ترکیب سایه ها با ته رنگ و یا رنگ های روشن تر خنثی (lighter neutral) استفاده کنید.

Walvis

ترکیب سایه هایی از رنگ زرد و آبی، طرحی با مضمون دریا ایجاد کرده است.

 

ته رنگ (Tints)

وقتی رنگ سفید به یک فام اضافه می شود، ته رنگ ایجاد می شود. رنگ های خیلی روشن را بعضی اوقات پاستل می نامند، اما هر رنگ خالصی که رنگ سفید به آن اضافه شود از نظر فنی یک ته رنگ است، حتی اگر رنگ آن کاملاً روشن باشد.

از ته رنگ ها اغلب برای ایجاد طرح های زنانه یا طرح هایی با تم روشن استفاده می شود. از رنگ های پاستل مخصوصاً برای زنانه تر شدن طرح ها استفاده می شود. آنها همچنین در طراحی های شلوغ به خوبی کار می کنند و در وب سایت هایی که مخاطب هدف والدین، نوزادان و کودکان است، محبوب هستند.

Nurture Digital

ته رنگی از رنگ سبز، القا کننده سرزندگی و تازگی است.

نتیجه

گرچه لازم نیست تمام این اصطلاحات فنی را به خاطر بسپارید، اما باید با مفاهیم واقعی رنگ ها آشنا باشید، مخصوصاً اگر می خواهید بر قسمت 3 این مجموعه تسلط داشته باشید (که ما در آن طرح های رنگی خودمان را ایجاد می کنیم). برای این منظور، در ادامه یک خلاصه ای از مطالب بالا آورده شده است:

  • فام، همان رنگ است (آبی، سبز، قرمز و غیره).
  • کروما، خلوص یک رنگ است (یک کرومای بالا رنگ سیاه، سفید یا خاکستری به آن اضافه نشده است).
  • اشباع به میزان قوی یا ضعیف بودن رنگ  اشاره دارد (قوی بودن = اشباع بالا).
  • ارزش به میزان روشن یا تیره بودن یک رنگ اشاره دارد (روشن =  ارزش بالا).
  • تناژها با افزودن رنگ خاکستری به یک فام ایجاد می شوند و باعث کدر شدن نسبت به رنگ اصلی  می شوند.
  • سایه ها با افزودن رنگ سیاه به یک فام ایجاد می شوند و آن را تیره تر از رنگ اصلی می کنند.
  • ته رنگ ها با افزودن رنگ سفید به یک فام ایجاد می شوند و باعث روشن تر شدن از رنگ اصلی می شوند.

 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس