7 روش برای مراقبت و محافظت از چشم‌‏ها به عنوان یک برنامه‏‌نویس

7 روش برای مراقبت و محافظت از چشم‌‏ها به عنوان یک برنامه‏‌نویس

برنامه‌‏نویس بودن و یا فعالیت در هر حوزه‏ای از رشته فناوری اطلاعات IT می‌‏تواند برای چشم‌ها و بدن فرد، کمی چالش‌برانگیز و خسته‌کننده باشد. نشستن در پشت میز برای ساعات طولانی، خیره شدن به صفحه مانیتور و تکرار این روند در هر روز هفته می‏تواند آسیب‏های طولانی مدتی به بدن وارد کند؛ بنابراین باید در میان برنامه کاری پرمشغله خود، تمرینات و عادات سالمی اضافه نمایید.

در این مقاله فهرست دقیقی برای شما دوستان برنامه‏‌نویس جمع‌‏آوری نموده‏‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که چشم‌‏ها و بدن شما در حالی که بهترین کار خود را ارائه می‏‌دهید در سلامت کامل باقی می‌‏مانند. در ادامه مطلب، 7 راه آسان برای اینکه یک برنامه‏‌نویس سالم و سازنده باشید را بخوانید:

1. به طور منظم به چشم‏‌های خود استراحت بدهید.

احتمالا این توصیه سلامت را قبلا شنیده‏اید که بعد از هر 20 دقیقه کار با رایانه، نگاه خود را از صفحه مانیتور بردارید و به چشم‏ها استراحت دهید. اما در حین کدنویسی، فراموش کردن این نکته بسیار زیاد رخ می‌‏دهد. به همین دلیل باید این روش را تبدیل به عادت کنید و ذهن خود را با آن سازگار نمایید. برای شروع ساعت هشدار گوشی خود را تنظیم و از قانون 20/20/20 پیروی کنید. در قانون 20/20/20 باید بعد از 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه به جسمی با رنگ سرد که 20 فوت (تقریبا 6 متر) از شما فاصله دارد خیره شوید. برای مثال می‏توانید از پنجره به آسمان و درختان بیرون نگاهی بیندازید. 

وقتی به یک جسم نزدیک مانند صفحه مانیتور نگاه می‏‌کنید عضله چشم‌‏ها منقبض می‌‏شود. با تمرین گفته شده چشم‌‏ها از این انقباض رها می‏شوند و باعث استراحت و سلامت آن‏ها می‏‌گردد. این راه حل را هر 20 دقیقه تکرار کنید تا به یکی از عادات طبیعی شما تبدیل شود.

2. مانیتور خود را بر روی حالت بهینه و استاندارد تنظیم کنید.

  • روشنایی (Brightness) مانیتور، با نور اتاق مطابقت داشته باشد. هرچه اتاق تاریک‏‌تر باشد، باید روشنایی مانیتور نیز کمتر شود و برعکس. نباید تفاوت روشنایی صفحه نمایش با نور اتاق بسیار زیاد باشد.
  • نسبت کنتراست (Contrast) باید زیاد باشد تا به چشم فشار کمتری وارد شود. سعی کنید یک تم با کنتراست بالا انتخاب کنید. مثلا پس‏‌زمینه سیاه با نوشته‌‏های سفید.
  • از قسمت تنظیمات نمایشگر، دمای رنگ (Color Temperature) را پایین بیاورید تا میزان نور آبی مضر ساطع‏‌شده از صفحه مانیتور کاهش یابد.
  • حواستان باشد كه سايز نمايش متن (Text Display) نه بسیار کوچک باشد که به چشم‏‌ها فشار بیاید و نه آنقدر بزرگ باشد که باعث سردرد شود.

3. به طور مرتب از عینک‌‏های مخصوص کامپیوتر با نور آبی استفاده کنید.

در عصر دیجیتال استفاده از این عینک‏‌ها بیشتر از هر زمان دیگری لازم و ضروری می‏‌باشد. عینک مخصوص کار با کامپیوتر مانند یک محافظ، نور آبی ساطع‏‌شده از صفحه نمایشگر را فیلتر و مسدود می‏‌کند. تمامی وسایلی از قبیل کامپیوتر، گوشی، تبلت و تلویزیون این نور آبی مضر را ساطع می‏‌کنند. 

قرار گرفتن در معرض نور آبی به مدت طولانی یکی از اثرات مخرب کار با تکنولوژی است. هنگامی که تخصص و حرفه شما وابسته به این ابزارها می باشد، باید مراقبت و محافظت در برابر نور آبی را اولویت خود قرار دهید.

4. تمرینات لازم برای رفع خستگی چشم را انجام دهید.

فشار چشم دیجیتال که با عنوان سندرم بینایی کامپیوتر نیز شناخته می‏‌شود مشکلی است که اکثر برنامه‏‌نویسان به آن دچار می‏گردند. برای کاهش فشار چشم باید تمرینات مربوط به آن را انجام دهید. این تمرینات برای پیشگیری و بهبود وضعیت فشار چشم دیجیتال بسیار مناسب هستند که خستگی و خشکی چشم را نیز برطرف می‏‌کنند. به راحتی می‏توانید این تمرینات را با عبارت "یوگا برای چشم‌‏ها" در یوتیوب جستجو کنید و انجام دهید. 

5. نور محیط کاری خود را بررسی کنید.

از کار کردن در یک اتاق تاریک که تنها منبع روشنایی، صفحه کامپیوتر شما باشد اجتناب کنید. این روش یک عادت به شدت ناسالم است و بسیار به چشم‌‏ها آسیب وارد می‏‌کند. می‏توانید برای محافظت از چشمان خود و رفع این مشکل، از یک نور پس‏‌زمینه (backlight) استفاده کنید و آن را در پشت مانیتور خود قرار دهید تا از شدت نور صفحه نمایش کاسته شود. سپس روشنایی مانیتور را با نور پس‏‌زمینه مطابقت بدهید تا هیچ کدام از دیگری بیشتر و قوی‏‌تر نباشد.

6. ورزش‏‌های کششی انجام دهید.

با این حال که این مورد ارتباطی با مراقبت و محافظت از چشم‌‏ها ندارد اما انجام ورزش های مناسب برنامه‏‌نویسان برای سلامت آنان بسیار مهم و اساسی است. ابتدا حالت نشستن خود را اصلاح کنید و مطمئن شوید که در حالت درست و استانداردی در مقابل کامپیوتر نشسته‌‏اید. ممکن است بعد از مدتی تمایل به خم شدن داشته باشید و کمی قوز کنید. با استفاده از پشتی‏‌ها و وسایل طبی مخصوص صندلی کامپیوتر، وضعیت نشستن خود را در حالت عمودی سالم نگه دارید تا به این حالت عادت نمایید. علاوه‌‏بر این به محض اینکه در ناحیه گردن و کمر خود احساس فشار کردید بلافاصله از مانیتور فاصله بگیرید و چند تمرین کششی برای عضلات دست، پا و گردن انجام دهید. ورزش‏‌های کششی در پشت میز و یا در محل کار را در یوتیوب جستجو کنید و حرکات آن را انجام دهید.

7. حتما یکبار در سال برای معاینه به چشم پزشک مراجعه نمایید.

معاینه منظم چشم‌‏ها مانند دندان‏‌ها ضروری و حیاتی است. وقتی که شما برنامه‏‌نویس باشید اهمیت این کار بیشتر هم می‏‌شود. یک ویزیت ساده و معاینه چشم‏پزشک به مراقبت و درمان‏‌های پیشگیرانه کمک می‏‌کند. اگر به فشار چشم دیجیتال یا سندرم بینایی کامپیوتر دچار شده‌‏اید، حتما به چشمان خود استراحت بدهید و برای مدتی برنامه‌‏نویسی و حجم کاری خود را کمتر کنید. در غیر این صورت بینایی خود را به خطر می‏اندازید. به یاد داشته باشید چشم‌‏های شما دریچه روح شما هستند، پس از آن‏ها به خوبی مراقبت نمایید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon