تاریخچهٔ مختصری از Dropbox

تاریخچهٔ مختصری از Dropbox

Dropbox اولین بار به عنوان یک استارتاپ در تابستان سال ۲۰۰۷ میلادی در روز معرفی (Demo Day) شتاب‌دهندهٔ Y Combinator ظاهر شد. از آن زمان تاکنون، این شرکت میلیون‌ها کاربر جذب کرده و توانسته ارزشی بیش از ۱۰ میلیارد دلار کسب کند به طوری که این شرکت در جایگاه خاصی قرار گرفته که در اوایل سال ۲۰۱۸ شاهد عرضهٔ اولیهٔ سهام‌اش در بورس بودیم. اما چگونه این شرکت که خدمات ذخیرهٔ اطلاعات مبتنی بر کلود (Cloud) ارائه می‌دهد توانسته بسیاری از رقبای خود را شکست داده و مسیر موفقیت را طی کند؟ در ادامه، به بررسی این موضوع و تاریخچهٔ شکل‌گیری و رشد این استارتاپ خواهیم پرداخت.

ظهور دراپباکس در شتاب‌دهندهٔ Y Combinator
علیرغم اینکه راه‌اندازی دراپباکس را بسیاری در ژوئن ۲۰۰۷ می‌دانند، اما این استارتاپ اولین بار در چشم رسانه‌هایی مانند TechCrunch در روز معرفی شتاب‌دهندهٔ Y Combinator ظاهر شد. در آن زمان TechCrunch نوشت:

دراپباکس به دنبال ایجاد یک سیستم ساده و واضح مدیریت فایل‌ است که به دنبال سینک کردن فایل‌های کامپیوتر شما با فایل‌های روی وب، بکاپ‌گیری از فایل‌ها و فراهم کردن دسترسی به این فایل‌ها از هر کجا و ساده کردن به اشتراک‌گذاری فایل‌ها است.

رشد دراپباکس در سال ۲۰۰۷
دراپباکس در همان سال ۲۰۰۷ از Sequoia سرمایهٔ اولیه‌ٔ ۱.۲ میلیون دلاری دریافت کرد؛ اما کسی از این شرکت تا بهار سال ۲۰۰۸ خبری نشنید. در واقع، کاربران راه‌کارهای ذخیرهٔ اطلاعات دراپباکس را به مرور به رقبایی همچون Box و Mozy ترجیح می‌دادند. در همین زمان بود که Drew Houston (مدیرعامل دراپباکس) و Arash Ferdowsi (هم‌بنیانگذار دراپباکس) در آن زمان از طرف مجلهٔ TechCrunch به عنوان مهمان به رویدادی تحت عنوان Disrupt دعوت شدند.

سرویس‌دهی به ۱ میلیون مشترک
دراپباکس توانست ۶ میلیون دلار دیگر از گروه سکوویا در سال ۲۰۰۸ دریافت کند که البته این موضوع تا یک سال بعد از آن رسانه‌ای نشده بود! در همان سال مدیرعامل دراپباکس به TechCrunch گفت که این شرکت بواسطهٔ تولید اپلیکیشنی برای گوشی‌های آیفون توانسته بود رشد ۲۵ درصدی و حتی بیشتر را تجربه کند و در سال ۲۰۰۹ به تعداد ۱/۰۰۰/۰۰۰ مشترک برسد.

روی دور افتادن و استخدام افراد نخبه
دراپباکس تعداد اعضای تیم‌اش را در کمتر از یک سال به چهار برابر رساند و توانست افراد متخصص و خبره‌ای را از شرکت‌های بزرگ فناوری به استخدام خود درآورد؛ از جمله افرادی مانند Adam Gross از شرکت Salesforce که با سمت معاون مدیرعامل در بخش فروش و بازاریابی مشغول به کار شد.

جذب پول‌های شیرین و هنگفت در سال ۲۰۱۱
در سپتامبر ۲۰۱۱، تک‌کرانچ این داستان را آشکار کرد که دراپباکس مبلغ قابل‌توجهی (یعنی مبلغی حدود ۲۵۰ میلیون دلار) در مرحلهٔ دوم سرمایه‌گذاری از Index Venture دریافت کرده است که به این شرکت ارزشی معادل ۴ میلیارد دلار داده است.

پیش از این، شرکت اپل پیشنهادی نه رقمی برای خرید این استارتاپ داده بود که البته ظاهراً نَه گفتن برای Drew Houston یعنی مدیرعامل این شرکت کار ساده‌ای نبوده است؛ اما توانست نهایتاً این کار را انجام دهد.

برنده شدن دراپباکس در جشنوارهٔ Crunchies
جشنوارهٔ Crunchies برچیده شده اما خاطرات آن کماکان پابرجا است به طوری که در آن بسیاری از شرکت‌ها و بنیان‌گذاران بزرگ حوزهٔ فناوری دور هم جمع شده و جوایزی به آن‌ها اهدا می‌شد. در سال ۲۰۱۲ هم بنیانگذاران دراپباکس -Drew Houston و Arash Ferdowsi- جایزهٔ بهترین استارتاپ سال (Best Overall Startup) را از آن خود کردند. در همین سال، دراپباکس جایزهٔ بهترین خدمات کلود (Best Cloud Service) و آقای Houston هم جایزهٔ بهترین بنیان‌گذار سال را از آن خود کرد.

جذب اعضاء و کاربران بسیاری در ۲۰۱۲
بواسطه جذب جریان نقدی در سال‌های گذشته، دراپباکس اعضا/کاربران زیادی در حوزهٔ ذخیره‌سازی فایل در بستر کلود جذب می‌کند. در نوامبر ۲۰۱۲، دراپباکس ۱۰۰ میلیون کاربر جذب کرد و یک سال بعد هم تعداد کاربران آن دو برابر شده و به ۲۰۰ میلیون رسید. همچنین این شرکت در همین سال نخبگانی را از گوگل، فیسبوک و دیگر شرکت‌های فناوری بزرگ جذب کرد.

جذب سرمایهٔ بیشتر در سال ۲۰۱۴
در ژانویهٔ ۲۰۱۴، دراپباکس توانست از BlackRock و چند مجموعهٔ دیگر رقمی معادل با ۳۵۰ میلیون دلار جذب کند تا بتواند رقیب در حال رشد خود یعنی Box را شکست دهد. در این زمان هم وال‌استریت ژورنال و هم نشریهٔ رکورد ارزش دراپباکس را رقمی معادل با ۱۰ میلیارد دلار برآورد کردند.

اخذ وام نیم میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۴
در سال ۲۰۱۴، بانک JPMorgan یک وام نیم میلیارد دلاری به دراپباکس اهدا کرد. در این زمان، Box که رقیب اصلی دراپباکس بود به دنبال عرضهٔ اولیه سهام خود بود و بدین جهت دراپباکس نیازمند این وام بود تا بتواند با رقیب خود در زمینهٔ ذخیره‌سازی ابری رقابت کند.

اعلام مثبت بودن جریان نقدینگی در صورت‌های مالی دراپباکس در ۲۰۱۶
دراپباکس اعلام کرد که توانسته به نقطه عطفی در زمینهٔ مالی و صورت‌های مالی خود برسد. در سال ۲۰۱۶، این شرکت توانست جریان نقدینگی مثبتی در صورت مالی خود ثبت کند. Houston می‌گوید که این بدان معنا است که شما می‌توانید سرنوشت خود را کنترل کنید، ضمن اینکه دراپباکس دیگر نیازی به تعجیل در تبدیل شدن به یک شرکت سهامی عام و جذب سرمایه از مردم نداشت.

ثبت گردش مالی یک میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۷
در سال ۲۰۱۷، دراپباکس توانست یک گردش مالی یک میلیارد دلاری ثبت کند. این رقم برای شرکتی که هنوز سهامی عام نشده و در مرحلهٔ پیش از عرضهٔ اولیهٔ سهام است، رقم قابل‌توجهی بود. در واقع، رشد این شرکت در زمینهٔ خدمات سازمانی یا خدمات مختص کاربران شرکتی توانسته به این شرکت در رسیدن به این رقم و نقطهٔ عطف مالی کمک کند.

باز هم تأمین مالی از نوع وام در سال ۲۰۱۷
سه سال پس از گرفتن اولین وام دراپباکس، در مارس ۲۰۱۷، این شرکت یک وام ۶۰۰ میلیون دلاری دیگر از JPMorgan می‌گیرد که کل رقم وام این شرکت به ۱.۱ میلیارد دلار می‌رسد. در این برههٔ زمانی که نمی‌دانیم آیا آن را یک کسب‌‌وکار نوپا بنامیم یا شرکت، دراپباکس ارزشی معادل با ۱۰ میلیارد دلار داشت.

عرضهٔ اولیهٔ سهام دراپباکس در سال ۲۰۱۸
پس از انتظارهای بسیار در فوریهٔ ۲۰۱۸، دراپباکس اعلام می‌کند که می‌خواهد عرضهٔ اولیهٔ سهام (Initial Public Offering) خود را داشته باشد. همچنین دراپباکس اعلام می‌کند که ۵۰۰ میلیون کاربر ثبت شده دارد که ۱۱ میلیون از آن‌ها کاربر پریمیوم هستند. لازم به ذکر است که این شرکت در سال ۲۰۱۷ توانست درآمد ۱.۱ میلیارد دلاری داشته باشد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon