اپن‌سورس شدن سیستم‌عامل اختصاصی اپل تحت عنوان Lisa

اپن‌سورس شدن سیستم‌عامل اختصاصی اپل تحت عنوان Lisa

بیش از سه دهه پیش، کمپانی اپل Lisa را معرفی کرد ولی بعداً مشخص شد که این محصول یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های اپل بوده است چرا که فقط ۱۰ هزار دستگاه فروش داشت! اما اپل دست از تلاش بر نداشت و پس از این شکست، مبلغ هنگفت ۱۵۰ میلیون دلار صرف تحقیق و توسعهٔ بیشتر کرد. Lisa یکی از اولین کامپیوترهای تجاری با رابط کاربری گرافیکی بود که البته باعث درگیری‌هایی بین John Sculley مدیرعامل وقت و Steve Jobs شد. لازم به ذکر است که Lisa کوتاه شدهٔ عبارت Local Integrated System Architecture می‌باشد.

سیستم‌عامل پیشگام لیسا همچنان نمرده و در سال ۲۰۱۸، موزهٔ تاریخچهٔ کامپیوتر کد آن را به صورت اپن‌سورس در دسترس عموم قرار داده و شما امکان دانلود آن به صورت رایگان را خواهید داشت. از آنجایی که این پروژه به صورت اپن‌سورس در اختیار علاقمدان قرار گرفته، شما می‌توانید آزادانه آن را تغییر داده و اصلاح کنید و یک چیز جدید مانند لینوکس و دیگر سیستم‌عامل‌های اپن‌سورس ایجاد کنید.

در سال ۱۹۸۳، کامپیوتر لیسا ۱۰ هزار دلار قیمت داشت که اگر امروزه تورم را در نظر بگیرید، قیمت آن چیزی حدود ۲۴ هزار دلار خواهد بود! از سوی دیگر IBM قبل از آن کامپیوترهایی را به بازار عرضه کرده بود که بسیار ارزان‌تر بودند؛‌ اما این سیستم‌عامل شکست خورده برای اولین بار حاوی ویژگی‌های پیشرفته‌ای همچون مموری حفاظت شده، سیستم‌عامل پیشرفتهٔ مبتنی بر هارد درایو و ... بود.

سیستم‌عامل لیسا همچنین دلیل شکایت اپل از مایکروسافت در زمان انتشار اولین نسخهٔ ویندوز بود چرا که اپل ادعا می‌کرد طراحان مایکروسافت تکنولوژی لیسا را به سرقت برده‌اند.

در سال ۱۹۸۴، اپل Lisa 2 را عرضه کرد که نصف Lisa 1 قیمت داشت اما این بار هم خیلی موفق عمل نکرد و اپل پس از راه‌اندازی Macintosh تولید لیسا را متوقف کرده در سال ۱۹۸۹ هم ۲۷۰۰ دستگاه لیسای آخر به عنوان زباله دفن شدند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon