Libratus: هوش مصنوعی که توانست پوکربازهای حرفه‌ای را شکست‌ دهد

Libratus: هوش مصنوعی که توانست پوکربازهای حرفه‌ای را شکست‌ دهد

محققینی به نام‌های Noam Brown و Tuomas Sandholm از دانشگاه کارنگی ملون، هوشی مصنوعی‌ به نام Libratus خلق کردند که همچون دیگر سیستم‌های AI مانند AlphaGO، لیبراتوس هم در رقابتی مقابل انسان‌ها قرار گرفت تا مشخص شود که آیا هوش مصنوعی می‌تواند انسان‌ها را در بازی پوکر شکست دهد یا خیر.

همچون شطرنج و بازی Go (یک نوع بازی تخته‌ای) که هوش مصنوعی گوگل برتری خود را در آنها بر انسان نشان داد، Libratus هم باید خود را در بازی‌ای به نام Texas Hold’em که یک نوع محبوب از بازی پوکر است ثابت می‌کرد.

این رقابت که در ژانویهٔ سال جاری (۲۰۱۷) برگزار شد، شامل یک رقابت ۲۰ روزهٔ هوش مصنوعی علیه ۴ پوکرباز قهار بوده و در کل در این رقابت، ۱۲۰ هزار دست پوکر بازی شد که تمام اینها هم برای بردن جایزهٔ ۲۰۰ هزار دلاری بود.

این محققین دوباره توانایی‌های هوش مصنوعی‌شان را در پوکر، چند ماه بعد در رقابت‌های پوکربازی که در چین برگزار شد نشان دادند که البته در آن از ورژن جدید هوش مصنوعی‌شان به نام Lengpudashi بهره‌ بردند.

دلیل اینکه پیروزی هوش مصنوعی در این بازی متفاوت است این است که این بازی نمونه‌ای از حل بازی با اطلاعات ناقص است. در اینجا هیچ کدام از بازیکنان در هیچ نقطه‌ای از بازی از تمامی اِلِمان‌های بازی خبر ندارند و نمی‌توانند دست دیگری را دیده یا درست حدس بزنند که دیگری قرار است چه حرکتی بکند؛ اما بازی‌هایی مانند شطرنج و گو، بازی‌هایی با اطلاعات کامل هستند که تمام اطلاعات مربوطه پیش چشم هر دو بازیکن قرار دارد.

چالش برانگیزترین نکته دربارهٔ Texas Hold’em این است که لازم است در این بازی، بازیکنان کل حرکات غیرقابل پیش‌بینی دیگر بازیکنان را حس کرده و فریب بلوف زدن‌های دیگری را نخورند. برای یک سیستم #هوش مصنوعی، کار سختی است که در چنین بازی‌ای که باید شکست‌های کوچک را برای پیروزی بزرگ نهایی متقبل شد، به مهارت و استادی برسد.

این محققان در حال حاضر جزئیات عملکرد هوش مصنوعی‌شان را در پوکر، در مقاله‌ای منتشر کرده‌اند. طبق اعلام آنها، تکنیک‌هایی که توسط Libratus برای پیروزی در بازی استفاده شدند بر مبنای دانش تخصصی انسان نیستند؛ در واقع آنها به طور خاص برای پوکر  طراحی نشدند و می‌توانند برای دیگر بازی‌هایی که حاوی اطلاعات ناقص هستند هم مورد استفاده قرار بگیرند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon