تِرِندهای جذاب توسعهٔ نرم‌افزار

تِرِندهای جذاب توسعهٔ نرم‌افزار

توسعهٔ نرم‌افزار صرفاً به طراحی سایت یا اپ موبایل محدود نیست و روز به روز شاهد تِرِندهایی در صنعت نرم‌افزار هستیم که تأثیر به مراتب پررنگ‌تری در زندگی روزمرهٔ کاربران خواهند داشت که در همین راستا در ادامه قصد داریم برخی از کلیدی‌ترین آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

چت‌بات
چت‌بات‌ها خیلی کار را برای دولوپرهای تجارت الکترونیکی آسان می‌کنند چرا که با استفاده از آن‌ها می‌توان وب‌سایت‌هایی با دستیاران آنلاین توسعه داد. وجود چت‌بات‌ در وب‌سایت‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تا فقط با یک کلیک غذا سفارش بدهند، بلیط رزرو کنند و غیره به طوری که پیش‌بینی شده از سال ۲۰۲۰ به بعد، بسیاری از تعاملات مشتریان در فضای آنلاین بدون هیچ کمک انسانی صورت خواهد گرفت.

چت‌بات‌های پیشرفته‌ای که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند هم در سال‌های آینده نقش مهمی بازی خواهند کرد چرا که قادر به فهم گفتار کاربران بوده و به‌ طور مداوم هم در حال یادگیری بیشتر هستند تا در نهایت تجربهٔ کاربری بهتری برای کاربران رقم بزنند (به عنوان مثال، eBay برای فرایند برقراری ارتباط خود در فیسبوک مَسنجر، از یک چت‌بات استفاده می‌کند.)

بلاکچین
بلاکچین مؤثرترین روش برای ذخیره‌سازی دیتای جمع‌آوری شده روی چندین دیتابیس است. به عبارتی، در سراسر دنیا کامپیوترهای خیلی زیادی وجود دارند که حجم زیادی از دیتا به صورت غیرمتمرکز بر روی آن‌ها ذخیره‌ شده‌ است که مزیت اصلی این فناوری این است که هیچ واسطه‌ای میان تعاملات وجود نداشته و گفتنی است که تمام تعاملات بر الگوریتم‌های پیچیده‌ای استوار هستند (برای آشنایی بیشتر با این فناوری، می‌توانید به پادکست مصاحبه با سام کاظمیان: مهندس نرم‌افزار ایرانی-آمریکایی و مؤسس Everipedia در رادیو فول‌استک مراجعه نمایید.)

واقعیت افزوده
AR یک تِرِند توسعهٔ تعاملی است به طوری که به بازاریابان کمک می‌کند تا به مخاطبان هدف‌شان دست پیدا کنند و از همین روی به نظر می‌رسد که تمام شبکه‌های اجتماعی AR را در پلتفرم‌های‌شان خواهند گنجاند (به عنوان مثال، اِسنپ‌چَت از واقعیت افزوده بدین صورت استفاده کرده‌ است که به کاربران خود اجازه می‌دهد تا با استفاده از دوربین موبایل‌شان، Bitmoji درست کرده و به طراحی آن بپردازند.) علاوه بر این، برندهای مختلف می‌توانند محصولات‌شان را با به‌کارگیری این تکنولوژی و از طریق فیلترهای ویژه‌ای، در معرض دید کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار دهند.

وب‌سایت‌های تک‌صفحه‌ای
SPA (وب‌سایت تک صفحه‌ای) در واقع صفحه‌ای طولانی با قابلیت اسکرول است که محتوای سایت مربوطه را بدون نیاز به وارد شدن به صفحه‌ای دیگر در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد و از این روی کاربر را از دست نَویگیشن‌های پیچیده، متون طولانی که خواندن‌شان زمان زیادی می‌طلبد و منوهای تو در تو خلاص‌ می‌کند.

وب اپلیکیشن‌های پروگرسیو
این دست وب‌سایت‌ها شبیه به اپلیکیشن‌های موبایل نِیتیو هستند که به صورت آفلاین هم کار می‌کنند و از همین روی تجربهٔ خوبی را برای کاربران رقم می‌زنند. در واقع، PWA به سرعت لود شده و توانایی این را دارا است که بدون اتصال اینترنت هم کار کند و در حقیقت دلیل اصلی تِرِند شدنش هم همین است. سایت‌هایی از این دست عمدتاً به تجربهٔ کاربری منحصربه‌فردی که رقم می‌زنند معروف هستند (بعضی از وب‌سایت‌های بزرگ مانند Flipkart و The Washington از این تکنولوژی بهره‌ برده‌اند.) 

پوش نوتیفیکیشن
این یکی از آن تِرِندهای توسعهٔ وب اپلیکیشن است که بیشتر توجه دولوپرهای تجارت الکترونیکی را به خود جلب کرده‌ است. از آنجایی که نوتیفیکشن‌های موبایلی در زمینهٔ تعامل کاربر بسیار کارامد و مؤثر عمل کرده‌اند، انتظار می‌رود که وب‌سایت‌ها هم از این مزیت بی‌بهره نمانند. به طور کلی، پوش نوتیفیکیشن به کاربر اجازه می‌دهد که از هر تغییراتی بر روی وب‌سایت باخبر شود. هرچند گذشته از تمام اینها مزیت اصلی ارسال نوتیفیکشن این است که می‌توانید بدون زحمت زیاد، کابران‌تان را به شدت درگیر و مطلع از سایت نگاه دارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon