1e100.net: دامنۀ متعلق به گوگل به منظور شناسایی سرورهای موجود در شبکۀ این کمپانی

1e100.net: دامنۀ متعلق به گوگل به منظور شناسایی سرورهای موجود در شبکۀ این کمپانی

Googol (تلفظ شود گوگول) در حقیقت نشان‌دهندۀ یک عدد بزرگ بسیار برابر با یک ۱ به همراه یکصد ۰ مقابلش است که اگر بخواهیم آن را با نماد ریاضیاتی نشان دهیم، برابر است با 1e100. کمپانی گوگل نیز نام خود را از Googol گرفته است که برای اولین بار توسط یک پسربچهٔ ۹ ساله ابداع شد! در واقع،‌ گوگل به این دلیل نامش را از این اصطلاح الهام گرفته که از روز اول قرار بوده به عنوان یک سرچ اِنجین با قابلیت ارائۀ اطلاعات بسیار زیاد به کاربران باشد. در همین راستا، 1e100.net نام یک دامنه متعلق به این کمپانی است که با هدف شناسایی سرورهای اختصاصی گوگل به کار گرفته می‌شود.

گوگل با پیروی از یکسری معیارهای استاندارد، یک نام دامنهٔ یکسان به آدرس 1e100.net را برای شناسایی سرورهای موجود در شبکۀ خود به کار می‌برد تا اطمینان حاصل کند سرویس‌های مختلفش به اصطلاح Integrated هستند. در همین راستا، گوگل تصمیم گرفته تا به جای استفاده از دامنه‌های مختلف برای محصولات خود، یک نام دامنهٔ واحد را برای شناسایی سرورهای محصولات خود استفاده کند که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به YouTube ،Blogger و خود موتور جستجوی Google اشاره کرد.

آشنایی با دلایل استفاده از دامنۀ 1e100.net 
بسیاری از سرویس‌های گوگل از دامنۀ 1e100.net استفاده می‌کنند، اما این بدان معنا نیست که این دامین فقط به منظور ارائۀ سرویس‌های خود گوگل کاربرد دارد؛ بلکه برای بهبود امنیت در انتقال اطلاعات از مرورگرها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، گوگل به دو دلیل از دامنهٔ 1e100.net استفاده می‌کند. دلیل اول اینکه با استفاده از این دامنه در تمام سرویس‌های گوگل، تمامی آی‌پی‌ها از طریق سرویس DNS به آدرسی با نام دامنۀ 1e100 ترجمه می‌شوند و این کار موجب می‌شود تا به‌ سادگی بتوان کاربرانی که به یک سرور خاص متصل شده‌اند را شناسایی کرد. دلیل دوم هم به منظور بهبود امنیت وب اپلیکیشن‌ها با محافظت از آن‌ها در برابر تهدیدات بالقوه‌ای همچون حملات XSS است (برای آشنایی بیشتر با این دست حملات، می‌توانید به مقالهٔ آشنایی با مفهوم XSS و جلوگیری از آن در زبان برنامه نویسی PHP مراجعه نمایید.)

در پایان لازم به ذکر است که اکثر کاربران معمولی وب و اینترنت ممکن است هرگز دامنۀ 1e100.net را در مرورگر خود مشاهده نکنند؛ چرا که 1e100.net به صورت یک اصطلاحاً Sub Domain در مرورگرها به کار می‌رود! 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon