شما به کدام گروه از برنامه‌نویسان تعلق دارید؟

شما به کدام گروه از برنامه‌نویسان تعلق دارید؟

دولوپرها افراد بسیار خلاقی هستند و در اکثر مواقع در حین کدنویسی باید به پرسش‌هایی مثل چگونه، چرا، چه وقت و … پاسخ دهند. همان‌طور که افراد جامعه را بر اساس تست استاندارد MBTI می‌توان به ۱۶ گروه مختلف تقسیم‌بندی کرد به‌ طوری که افراد متعلق به هر گروه از خصایص و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود برخوردارند، یک محقق خوش‌ذوق نیز طی همکاری با گروهی از برنامه‌نویسان نتایج جالبی به دست آورده که بر آن اساس، برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان را به گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرده است!

پیش از مطالعهٔ ادامهٔ این پست، توصیه می‌کنیم در صورتی که با تست MBTI آشنایی ندارید، به مقالهٔ‌ تست MBTI چیست و چه اطلاعاتی از درون ما را فاش می‌سازد؟ مراجعه نمایید و اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید. حال بهتر است بپردازیم به اصل مطلب. این محقق خلاق چندین دسته‌بندی مختلف ایجاد کرده که هر توسعه‌دهنده و کدنویسی معمولاً به یکی از آن‌ها گرایش دارد. پیش از مشاهدهٔ دسته‌بندی‌های مختلف، اجازه دهید به برخی ویژگی‌های کلی برنامه‌نویسان نگاهی بیاندازیم:
- طرز فکر تجزیه و تحلیل‌کننده
- کنجکاوی
- همدلی
- انعطا‌ف‌پذیری
- عاشق یادگیری
- عمل‌گرایی
- کار تیمی
- طرز فکر فنی

حال دسته‌بندی‌های مختلف برنامه‌نویسان را با هم مرور می‌کنیم:

1. کمال‌گرا
چنین دولوپری سر موقع حاضر می‌شود، وظایفش را انجام می‌دهد و سر وقت هم می‌رود؛ مشکلات بی‌شماری را حل می‌کند و هرگز در ددلاین‌های کاری با تأخیر مواجه‌تان نمی‌کند.

2. باهوش و همه‌فن‌حریف
این فرد بیشتر چیزهای مورد نیازش را از وب کپی‌/پیست می‌کند؛ اگرچه قواعد پشت هر چیزی را نمی‌داند، اما آن‌ها را همان‌طور که انتظار دارید سر هم می‌کند.

3. تئوری‌دان
این نوع برنامه‌نویسان تئوری پشت علوم کامپیوتری و کدزنی را می‌دانند اما در کدنویسی آن‌طور که باید و شاید قوی نیستند! و بلافاصله با هر فردی که از لحاظ نظری با ایشان مخالف باشد، دعوا و مرافعه راه می‌اندازند.

4. شلخته
چنین کدنویسی مشکل را می‌داند، راه‌حل آن را هم بلد است ولی به دلیل نداشتن تمرکز، همه چیز را به هم می‌ریزد و سپس سیستم را تحویل‌تان می‌دهد.

5. پلیس کدنویسی
چنین مأمورانی تا می‌توانند باگ پیدا می‌کنند ولی به دیگران می‌گویند تا آن‌ها را رفع کنند و در ضمن، همیشه دربارهٔ تو رفتگی (Indentation) خطوط سورس‌کد و دیگر چیزهای ظاهری بحث می‌کنند.

6. کشف‌کننده
اینها همیشه در حال امتحان کردن چیزهای جدیدند که گاهی نیز باعث پیشرفت تیم می‌شود.

یک نظرسنجی‌ هم دربارهٔ این دسته‌بندی‌ها انجام شد تا برنامه‌نویسان خودشان اعلام کنند به کدام گروه تعلق دارند. نتایج حدود 100 برنامه‌نویس که در این نظرسنجی شرکت کردند به شرح زیر است:
- بیشتر افراد خود را جزو گروه باهوش و همه‌فن‌حریف می‌دانستند (42٪)
- پس از آن به کمال‌گرا بودن خود رأی دادند (33٪)
- برخی خود را شَلخته می‌دانستند (17٪)
- باقی افراد نیز خود را جزو تئوری‌دان‌ها حساب کردند (8٪)

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. فکر می‌کنید جزو کدام‌ یک از دسته‌بندی‌های بالا باشید؟ نظرات، دیدگاه‌ها و یا گروه جدیدی از دسته‌بندی برنامه‌نویسان مد نظر خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon