با استفاده از این پلاگین‌ها، از یک سایت وردپرسی حرفه‌ای برخوردار شوید

با استفاده از این پلاگین‌ها، از یک سایت وردپرسی حرفه‌ای برخوردار شوید

هر وب‌سایتی باید بتواند بهترین تجربۀ کاربری ممکن را برای کاربران خود رقم بزند و برای این‌ کار باید کاملاً بر روی UX متمرکز شده و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار ببندید زیرا اگر نتوانید نظر کاربران را جلب کنید، کاربران به سادگی و با یک کلیک -و شاید برای همیشه- از سایت شما خارج شده و به سمت سایت رقبا بروند! نیاز به توضیح هم نیست که سیستم مدیریت محتوای وردپرس یکی از کم‌هزینه‌ترین، ساده‌ترین و در عین حال اثربخش‌ترین ابزارها برای راه‌اندازی وب‌سایت/وبلاگ است و در این مقاله قصد داریم به معرفی ۶ گروه از پلاگین‌های وردپرسی بپردازیم که نه‌ تنها می‌توانند در فراهم آوردن بهترین تجربۀ کاربری به شما کنند، بلکه نادیده گرفتن آن‌ها می‌تواند آسیب‌های جدی به وب‌سایت/وبلاگ شما وارد آورد. در ادامه با سکان آکادمی همراه باشید.

پلاگین‌هایی که عملکرد سایت شما را ارتقاء می‌دهند
علاوه بر اینکه کاربران علاقه‌ای به سایت‌های کُند ندارند، سرعت بارگذاری پایین می‌تواند رنکینگ سایت شما را نیز تحت‌تأثیر قرار داده و حتی باعث شود از سوی موتورهای جستجو جریمه شوید! مشکل دقیقاً همین‌‌جا است؛ از یک سو باید سایتی سریع داشته باشید و از سوی دیگر -همان‌طور که می‌دانید- صفحات وردپرس دینامیک بوده و هر بار که بازدیدی از صفحه صورت می‌گیرد، درخواستی مبنی بر تبدیل صفحه و کل عناصر آن به HTML ایجاد می‌شود.

کامل شدن این فرآیند و ارسال آن به مرورگر کاربر زمانی را به خود اختصاص می‌دهد اما واقعیت این است که اگر وب‌سایت شما کُند باشد، کاربران منتظر نمی‌مانند و به سایت دیگری می‌روند و این همان دلیلی است که استفاده از پلاگین‌های افزایش سرعت سایت را ضروری می‌کند.

پلاگین‌هایی که امنیت سایت شما را بالا می‌برند
اهمیت حفظ سایت از حملۀ هکرها بر کسی پوشیده نیست چرا که در غیر این صورت ممکن است حاصل تلاش‌های شبانه‌روزی خود را در یک لحظه از دست بدهید. یکی از معایب استفاده از وردپرس -و دیگر سی‌ام‌اس‌ها- همین است که اکثر هکرها از نقاط آسیب‌پذیر آن به خوبی آگاهند. از سوی دیگر، استفاده از وردپرس بسیار رایج بوده و این دو عامل، حمله به چنین سایت‌هایی را به هدفی ساده برای هکرها تبدیل نموده است. پلاگین‌هایی وجود دارند که با نصب آن‌ها می‌توانید سایت خود را از خطرات امنیتی حفظ نمایید (البته این به معنای در امان بودن از حملۀ هکرهای زبردست نیست، اما تا حدودی می‌تواند خیال شما را راحت کند).

پلاگین‌هایی که اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی را ساده‌تر می‌کنند
این دسته از پلاگین‌ها ابزارهایی را در اختیار کاربران سایت قرار می‌دهند که به اشتراک گذاشتن محتوای سایت را در شبکه‌های اجتماعی امکان‌پذیر می‌نماید و این به نوبۀ خود موجب افزایش ترافیک سایت شما خواهد شد. برای این کار، باید با قرار دادن کلیدهای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در جای مناسب در صفحات سایت، امکان اشتراک‌گذاری محتوای خود را برای کاربران فراهم کنید.

خوشبختانه پلاگین‌های باکیفیتی در این زمینه ایجاد شده که به راحتی می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید و از مزایای آن‌ها استفاده کنید (هرچند بعضی از تم‌های وردپرس نیز این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما هیچ چیز بهتر از استفاده از پلاگینی نیست که مشخصاً برای این منظور ایجاد شده است).

پلاگین‌هایی که بکاپ‌گیری را برای شما آسان می‌کنند
هر لحظه ممکن است سایت شما دچار مشکلات جدی شده و تمام اطلاعات آن از دست برود. مثلاً ممکن است سایت هک شده و تمام اطلاعات سایت از دسترس میزبان خارج شود. حتی ممکن است خود شما به طور ناخواسته یا ناآگاهانه بخشی از اطلاعات سایت را پاک کنید و دیگر به آن دسترسی نداشته باشید.

در چنین مواقعی، داشتن یک نسخۀ پشتیبان می‌تواند غلبه بر مشکلات را ساده‌تر نماید. از سوی دیگر، بعضی از شرکت‌های هاستینگ، بکاپی از سایت ذخیره نمی‌کنند و یا اگر هم این کار را بکنند، معلوم نیست به‌روز بوده و آخرین نسخۀ سایت شما را شامل می‌شود یا خیر!

مجموع این دلایل، بکاپ گرفتن را به یک امر مهم و ضروری تبدیل می‌کند. خوشبختانه پلاگین‌های خوبی برای بکاپ‌گیری سایت‌های وردپرسی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید (برای آشنایی بیشتر با این دست پلاگین‌ها، توصیه می‌کنیم به مقالهٔ معرفی ۵ پلاگین کاربردی برای بکاپ‌گیری از سایت‌های وردپرسی مراجعه نمایید).

پلاگین‌هایی که سایت شما را برای موتورهای جستجو بهینه می‌کنند
درست است که وردپرس برای موتورهای جستجو بهینه شده است اما اگر می‌خواهید به رتبه‌بندی بهتری دست پیدا کنید، بهتر است دست‌ به‌کار شده و از پلاگین‌هایی استفاده کنید که مشخصاً برای این منظور ساخته شده‌اند و با استفاده از آن‌ها سئوی اصطلاحاً On-page سایت خود را ارتقاء دهید (به طور کلی، منظور از سئوی On-page راه‌کارهایی است که از آن طریق می‌توان عوامل دخیل در سئوی سایت که وابسته به خود سایت هستند را بهبود بخشید که از آن جمله می‌توان به کلمات کلیدی، توضیحات متا، استفاده از تگ H1، استفاده از عنوان مناسب برای صفحات،‌ محتوای فاخر و ... اشاره کرد).

این کار باعث می‌شود محتوای سایت شما در نتایج جستجو بیشتر دیده شده و در نتیجه نرخ کلیک بالاتری داشته باشید (در این زمینه نیز پلاگین‌های زیادی وجود دارد که استفاده از آن‌ها می‌توانند رتبۀ شما را در موتوهای جستجو بالا ببرد).

پلاگین‌هایی که در مورد لینک‌های خراب به شما کمک می‌کنند
نقطۀ اشتراک تمام کسانی که با اینترنت و دنیای وب سروکار دارند این است که همۀ آن‌ها از لینک‌های خراب متنفرند (به عبارت دیگر، لینک‌هایی که منجر به نمایش صفحات 404 می‌شوند). یکی از مواردی که منجر به بروز چنین مشکلی می‌شود، تغییر URL صفحات است؛ بدین معنا که اگر URL یکی از صفحات سایت خود را تغییر دهید، کسی که لینک قدیمی آن صفحه را دارد با کلیک بر روی آن لینک به جای اینکه به سایت شما منتقل شود، با صفحۀ خطا مواجه خواهد شد و این بسیار آزاردهنده است. به همین دلیل باید از پلاگین‌هایی استفاده کنید که خودبه‌خود کاربر را از لینک قدیمی به آدرس جدید منتقل نموده و اجازه نمی‌دهد تا چنین تجربۀ بدی برای کاربر رقم بخورد.

سخن پایانی
به عنوان  یک وب‌مستر یا بلاگر، باید همۀ زوایای سایت خود را زیر نظر گرفته و تمام تلاش خود را برای ایجاد یک تجربۀ بهتر برای کاربران به کار ببندید. از سوی دیگر، نادیده گرفتن این موضوع می‌تواند آسیب‌های زیادی به سایت شما وارد نماید. استفاده از ۶ گروه از پلاگین‌هایی که در این مقاله به آن اشاره نمودیم می‌تواند در این راستا به شما کمک کند.

بدیهی است که همۀ پلاگین‌ها نقاط ضعف‌ و قوت خود را دارند و هیچ‌کدام کامل نیستند؛ لذا به سراغ پلاگین‌های مختلف بروید، مزایا‌ و‌ معایب آن‌ها را با دقت بررسی کنید و در نهایت پلاگین مناسب سایت خود را انتخاب نموده و از مزایای آن بهره‌مند شوید. علاوه بر این، می‌توانید به مقالهٔ 10 مورد از بهترین پلاگین‌های مورد استفاده در سایت‌های وردپرسی نیز مراجعه کنید که در آن پلاگین‌های کاربردی برای سیستم مدیریت محتوای محبوب وردپرس را جمع‌آوری کرده‌ایم.

نظر شما چیست؟ آیا شما هم استفاده از این پلاگین‌ها را ضروری می‌دانید؟ آیا در گذشته پلاگین خاصی توانسته است شما را در غلبه بر یک مشکل خاص یاری کند؟ نظرات و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon